אחרי זכיית "לוויתן": ישראמקו בוחנת ערעור על תוצאות מכרז חברת החשמל

בעקבות ההפסד של מאגר "תמר", בו מחזיקה ישראמקו 28.75% מהבעלות, בהליך התחרותי לאספקת גז לחברת החשמל, פנתה ישראמקו עם שותפים אחרים לחברת החשמל וביקשה את מלוא המסמכים הקשורים להליך ואת הקפאת תוצאותיו למשך שבועיים לאחר הגשת המסמכים, וזאת "כדי לבחון את המשך צעדיהם"

אסדת "לוויתן" / צילום: נובל אנרג'י
אסדת "לוויתן" / צילום: נובל אנרג'י

חברת ישראמקו , הנמצאת בשליטת קובי מימון וחיים צוף, יוצאת למאבק נגד השותפים שלה במאגרת "תמר" - נובל אנרג'י  ודלק קידוחים  של יצחק תשובה. בעקבות ההפסד של מאגר "תמר", בו מחזיקה ישראמקו 28.75% מהבעלות, בהליך התחרותי לאספקת גז לחברת החשמל, פנתה ישראמקו עם שותפים אחרים לחברת החשמל וביקשה את מלוא המסמכים הקשורים להליך ואת הקפאת תוצאותיו למשך שבועיים לאחר הגשת המסמכים. זאת, "כדי לבחון את המשך צעדיהם", לפי הודעת החברה.

ישראמקו היא שותפה של נובל אנרג'י ודלק קידוחים ב"תמר", אך שתי החברות מחזיקות גם בנתחי גדולים יותר מהבעלות במאגר "לוויתן", ללא ישראמקו. על כן, ישראמקו היא הנפגעת העיקרית מההפסד של "תמר" בהליך התחרותי.

אתמול (שבת) הודיעה חברת החשמל כי עם ההפעלה המסחרית של מאגר "לוויתן", הצפויה בסוף השנה, יתחיל המאגר לספק גז לחברה. המאגר זכה בהתמחרות (הליך תחרותי שאינו מכרזי) של החברה לאספקה של עד 4 BCM במשך כשנתיים. ההתמחרות הייתה בין המאגרים "תמר" ו"לוויתן", כך שדלק קידוחים של יצחק תשובה ונובל אנרג'י התחרו, בעצם, בעצמן.

המחיר צפוי להיות דומה לזה שבו ירכשו יצרני החשמל הפרטיים חשמל ממאגר "לוויתן", כ-4.8 דולר ליחידת אנרגיה. מחיר זה נמוך בכ-20% מהמחיר אותו משלמת חברת החשמל לגז ממאגר "תמר" - 6.15 דולר ליחידת אנרגיה. כך, דלק ונובל אנרג'י ימכרו 3 BCM בשנה במחיר יקר יותר ממאגר תמר ועוד 2 BCM (לפי הערכות) ממאגר "לוויתן".

הזרמת הגז מ"לוויתן" צפויה להתחיל באוקטובר השנה, והיא תאפשר לחברת החשמל להפחית את צריכת הגז שלה מ"תמר", כפי שמוסכם בחוזה איתה. החל מ-1 בינואר השנה ירדה הכמות השנתית המינימלית אותה צריכה חברת החשמל לרכוש מ"תמר", במחיר גבוה, ל-3 BCM. לחברה אין כמות מינימלית לרכישה מ"לוויתן".

כתוצאה מההסכם, תוזל עלות הגז של חברת החשמל ב-145-175 מיליון דולר, בהתאם להערכת החברה.

ההסכם בין חברת החשמל ושותפות "לוויתן" צפוי ייכנס לתוקף אחרי אישורו של רשות התחרות, רשות החשמל ורשות החברות. תוקפו הוא עד אמצע 2021, אז צפויה הפקת גז ממאגר כריש.