מתמודד דמוקרטי מוביל במרוץ לנשיאות ארה"ב: נתניהו "גזען"

בטו אורורק, פוליטיקאי צעיר כריזמטי שמשמש מגנט לתרומות, מאשים את רה"מ שהוא חובר למפלגות של הימין הקיצוני, שהן "גזעניות ביסודן" • "יחסי ארה"ב-שראל הם מהחשובים ביותר עלי אדמות, והם צריכים להתעלות מעל ראש ממשלה גזען שמזהיר מפני נהירת ערבים לקלפיות" • שני מתמודדים דמוקרטים נוספים מתחו אף הם ביקורת קשה על נתניהו

בטו אורורק ותומכים / צילום: REUTERS/Mike Segar
בטו אורורק ותומכים / צילום: REUTERS/Mike Segar

בטו אורורק, מתמודד דמוקרטי מוביל במרוץ לנשיאות ארה"ב, שנחשב כוכב עולה במפלגה הדמוקרטית, מתח אמש (א') ביקורת קשה ביותר על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעקבות הכרזתו של ראש הממשלה על תמיכתו בהחלת ריבונות ישראלית על הגדה.

שני מתמודדים דמוקרטים בולטים נוספים - ברני סנדרס הוותיק ופיט בוטג'ג' - תקפו אף הם את נתניהו במילים קשות, שעד עתה נחשבו נחלתן הבלעדית של שתי הצירות הדמוקרטיות המוסלמיות החדשות בבית הנבחרים, אילחן עומאר וראשידה טלאיב. התבטאויות אלה ישחקו כנראה לידי המפלגה הרפובליקאית, שמתכננת מסע עתיר מימון לשידול יהודים אמריקאים לערוק מהמפלגה הדמוקרטית - ביתם הפוליטי של כ-70% מהיהודים - למפלגה הרפובליקאית.

אורורק, שמשמש מגנט חזק לתרומות ושיש שמתארים אותו כמהדורת המאה ה-21 של ג'ון קנדי, גינה את נכונות נתניהו לספח את הגדה ואמר, כי צעד כזה "יהפוך שלום במזה"ת לבלתי אפשרי בטווח הארוך".

בכנס בחירות במדינת איווה, נשאל אורורק, לשעבר ציר בבית הנבחרים, מה מדיניותו כלפי ישראל והפלסטינים. בתשובתו הוא חזר והדגיש את תמיכתו ברעיון של שתי מדינות. הוא טען כי נתניהו "חובר למפלגות של הימין הקיצוני, מפלגות גזעניות מיסודן, הן בהתבטאויותיהן והן בדרך שבה הן רוצות להתייחס לבני אדם אחרים במזה"ת". לאחר מכן, בשיחה עם כתבים, עשה אורורק צעד נוסף וכינה את נתניהו במפורש "גזען".

"היחסים בין ארה"ב לישראל הם מהיחסים החשובים ביותר שיש לנו עלי אדמות", אמר המתמודד הדמוקרטי. "כדי שהיחסים האלה יצלחו, הם חייבים להתעלות מעל מגמות חד-מפלגתיות וחד-צדדיות בארה"ב ומעל לראש ראש ממשלה גזען, שמזהיר מפני נהירת ערבים לקלפיות ושרוצה להתנער מכל סיכוי לשלום, בעוד הוא מאיים בסיפוח הגדה המערבית וחובר למפלגות גזעניות של הימין הקיצוני כדי להוסיף לדבוק בשלטון".

אורורק הודה, כי ארה"ב אכן חייבת לפעמים לפעול יחד עם שותפים פגומים. היא מתח ביקורת על נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, ותיארו כאחד שאינו מפגין נאמנות לתהליך השלום בגין דברי ההסתה שלו ואי יכולתו להביא את הפלסטינים אל שולחן הדיונים".

בוטג'ג', בן 37, אחד מהמתמודדים הצעירים ביותר שרצו אי-פעם לנשיאות, והומו מוצהר, שזוכה בתמיכה חזקה ביותר בחוגים נרחבים של המפלגה הדמוקרטית, כיוון לעבר נתניהו חיצי ביקורת משוננים בציוץ בחשבון הטוויטר שלו: "(ההכרזה על תמיכה בסיפוח הגדה היא) פרובוקציה שתזיק לישראלים, לפלסטינים ולאינטרסים האמריקאים. תמיכה בישראל אין משמעותה שחייבים להסכים עם ההשקפות הפוליטיות של נתניהו. אני אינני מסכים עם ההשקפות האלה. (הכרזת נתניהו) מחייבת את נשיא ארה"ב לייעץ לבעלת בריתנו לא לזנוח את פתרון שתי המדינות".

בוטג'ג' ביקר אשתקד בישראל בסיור שארגן הוועד היהודי האמריקאי. למרות אלמוניותו היחסית, עלה בידו לגייס שבעה מיליון דולר ברבעון הראשון בקמפיין. יותר מ-65 אלף תורמים נרשמו באתר הבחירות שלו. 65 אלף תורמים הם הרף שמתמודד צריך לעבור כדי שהמפלגה הדמוקרטית תכיר בו רשמית כמועמד ותאפשר לו להשתתף בעימותים הטלוויזיוניים.

גם ברני סנדרס, המתמודד הדמוקרטי המוביל מבחינת גיוס תרומות מתומכים, אמר בסוף השבוע, כי התנגדות לנתניהו אין פירושה שהמתנגד הוא אנטי-ישראלי. "אני חושב שבנימין נתניהו הוא מנהיג ימני קיצוני בישראל", אמר סנדרס בראיון למארק דניאלס, פעיל יהודי, שצוטט בסוכנות הידיעות היהודית (JTA). אני אינני תומך בקווי המדיניות שלו ואינני סבור שהתבטאות נגד נתניהו היא סימן לאנטי-ישראליות".

"למעשה, אני מאמין שאנו זקוקים לפתרון של שתי מדינות במשבר המתמשך במזה"ת ושארה"ב חייבת לקיים מדיניות ללא משוא פנים (לאף צד)" אמר סנדרס.

ההתבטאויות של אורורק, בוטג'ג' וסנדרס קיבלו חשיפה בתוך 24 שעות לאחר נאומו של דונלד טראמפ בכנס של הקואליציה הרפובליקאית היהודית בלאס-וגאס. בנאום תקף טראמפ את המפלגה הדמוקרטית וציר אותה כנגועה באנטישמיות. "איך לעזאזל תמכתם בברק אובמה? איך לעזאזל תמכתם במפלגה הדמוקרטית? היחסים בין ישראל לארה"ב היו בשפל היסטורי בממשל הקודם! ועכשיו אני יכול לדווח לכם שהמצב השתנה כליל. היחסים בין שתי המדינות מעולם לא היו חזקים יותר", אמר הנשיא.

בנאומו איים טראמפ, כי ניצחון דמוקרטי בבחירות לנשיאות ב-2020 יותיר את ישראל מופקרת לגורלה. הנשיא טען באחרונה שהדמוקרטים הם "אנטי-יהודיים" ו"אנטי-ישראליים". הוא, לעומת זאת, יכול להתגאות ברקורד מרשים של תמיכה בישראל ובאינטרסים שלה. וכך, חזר והדגיש טראמפ את מה שהוא מגדיר כתרומותיו למדינת ישראל: הכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות האמריקאית אליה, הכרה בריבונות ישראל על רמת-הגולן, הסתלקות ארה"ב מההסכם הבינלאומי עם איראן.

ההתבטאויות של שני הצדדים מאותתות, כי יחסי ישראל - ארה"ב יהיו אחד מהנושאים הלוהטים ביותר במסע הבחירות לנשיאות ב-2020, יותר מאשר אי פעם בעבר.