זכאי מחיר למשתכן ויתרו על הדירות בראשל"צ, והשוק החופשי חטף אותן

לפי נתוני משרד השיכון יותר, מ-1,000 דירות שזכאי מחיר למשתכן לא רכשו, מוצעות כיום למכירה בשוק החופשי • המחירים - לפי ההנחה של מחיר למשתכן • בניגוד לביקוש הגבוה בראשון-לציון, מרבית הדירות האחרות נמצאות בפריפריה ולמרות ההנחות הן לא קורצות לציבור

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר
עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

הזוגות הצעירים ויתרו והציבור הרחב הסתער: תוך פחות משעה נמכרו 12 דירות בראשון-לציון, שהיו כלולות בתוכנית מחיר למשתכן, ושזכאי התוכנית ויתרו עליהן. הדירות הוצעו למכירה לכלל הציבור (חוץ ממשקיעים), בהנחה משמעותית, ואז כאמור, נרכשו במהירות.

מדובר בדירות שנמצאות בפרויקט בשם יוניק טופ, שמשותף לחברות ע. לוזון נכסים והשקעות בע"מ ודניה סיבוס, ושנמצא בסמוך לגשר ראשון-לציון "במסגרת ההגרלות ניתנה הזדמנות ללמעלה מ-20 אלף זוגות לבחור בהן", סיפר לנו היום בעלי החברה, עמוס לוזון, שהסביר כי מדובר בדירות 5 חדרים, 120 מ"ר עם 20 מ"ר מרפסות, בעיקר בקומות הנמוכות, שהוצעו למכירה ב-1.7-1.8 מיליון שקל, מחיר שלדבריו משקף הנחה ממוצעת של כ-700 אלף שקל לעומת נכסים דומים בעיר. לדבריו, מרגע שהחברה קיבלה אישור מהמדינה להוציא את הדירות למכירה בשוק החופשי, הייתה התנפלות על הדירות, "אנשים פנו אליי, פנו למשרדים, שיגעו לי את החיים וקנו את כל הדירות", הסביר לוזון.

מספר דירות מחיר למשתכן שנמכרות כיום בהנחה בשוק החופשי
 מספר דירות מחיר למשתכן שנמכרות כיום בהנחה בשוק החופשי

הזוגות הצעירים מוותרים - הציבור לוקח

דירות שמוצעות למכירה ללא הגרלה הן דירות שלאחר מספר סבבים של הגרלות, לא נמצאו להן דורשים. לאחר שהדירות מוצעות למכירה במשך שנה במסגרת ההגרלות, שבהן נכללים זכאי כל הסדרות (א', ב' וג') אך לא נמכרות, יכולים הקבלנים למכור אותן לחסרי דירות ולמשפרי דיור שלא במסגרת הגרלה, ובמקרים מסוימים גם לא במחירים שנקבעו בתנאי ההגרלות, אך רק באישור משרד השיכון. לפני כשבוע עדכן משרד השיכון את הרשימה, שכוללת למעלה מ-1,000 דירות, בהן הדירות בראשון-לציון שכאמור נחטפו במהירות.

אולם ראשון-לציון היא מקרה יוצא דופן. הרוב המוחלט של הדירות המוצעות למכירה כעת ללא הגרלה, נמצאות בפריפריה, ובאיזורים שחלקם מוצפים. 545 דירות מוצעות למכירה בקריות מוצקין וביאליק במחירים של 8,900-9,600 שקל למ"ר, וכאן אין בעיה של בררנות יתר מצד הזוכים, אלא של הצפת הקריות ביותר דירות ממה שהביקושים המקומיים מספקים. מספר הדירות החדשות שמוצעות למכירה בשתי הקריות במסגרת מחיר למשתכן, עולה על התחלות הבנייה השנתיות בכל הקריות ביחד. ערים אחרות בהן ניצן למצוא צבר גדול של דירות מחיר למשתכן בעבר, ובשוק החופשי כיום הן דימונה (200 דירות), ו־כרמיאל (114 דירות).

מחירים גבוהים מדי עבור קהל צעיר

גם בבאר שבע ובחריש ניתן למצוא דירות שמוצעות כיום בשוק החופשי, אלא שכאן, כפי שמעלה בדיקתנו, יתכן שהסיבה שהזוגות הצעירים ויתרו עליהן מראש במסגרת מחיר למשתכן, נעוצה במחירן הגבוה. חלק גדול מהדירות המוצעות למכירה בבירת הנגב, הן דירות גן במחירים של 1.4-1.5 מיליון שקל ודירות פנטהאוז ב-1.8-1.85 מיליון שקל, ואילו בחריש חלק מהדירות כוללות שטחי מרפסות וגינות גדולים במיוחד, מה שמעלה את מחיריהן ל-1.4-1.5 מיליון שקל, שנחשבים למחירים גבוהים מאוד בעיר החדשה.