דיווח: ממשלת סין רוצה לחסל את כריית הביטקוין

הוועדה הלאומית לפיתוח ורפורמה של סין פרסמה רשימה מתוקנת של תעשיות שהיא רוצה להגביל או לחסל, ובה נוספה כעת תעשיית הכרייה של מטבעות דיגיטליים • שוק הקריפטו נמצא תחת פיקוח קפדני בסין מאז 2017, כשהמדינה התחילה לאסור על גיוסי ICO וסגרה בורסות קריפטו מקומיות • הבוקר נסחר הביטקוין במחיר של כ-5,230 דולר, לאחר ירידה קלה ביממה האחרונה

נשיא סין, שי ג‘ינפינג / צילום: רויטרס, David Gray
נשיא סין, שי ג‘ינפינג / צילום: רויטרס, David Gray

ממשלת סין רוצה לאסור על כריית ביטקוין - כך, על-פי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, עולה מרשימה של פעילויות תעשייתיות, שאחת הסוכנויות הממשלתיות הסיניות מבקשת לעצור, המעידה על לחץ גובר על מגזר המטבעות הקריפטוגרפיים במדינה.

סין היא השוק הגדול בעולם של ציוד לכריית מטבעות דיגיטליים, אף שפעילות הכרייה במדינה הייתה עד כה תחום אפור מבחינה רגולטורית.

הוועדה הלאומית לפיתוח ורפורמה (NDRC) של סין מסרה ביום שני כי היא מבקשת לקבל מהציבור עד 7 במאי חוות-דעת על רשימה מתוקנת של תעשיות שאותן היא רוצה לעודד, להגביל או לחסל. הרשימה פורסמה לראשונה בשנת 2011. בטיוטת הרשימה המתוקנת נוספה כעת כריית מטבעות דיגיטליים, ובראשם הביטקוין, על יותר מ-450 פעילויות שהוועדה קבעה שהן צריכות להיפסק, מכיוון שהן לא עומדות בתקנות ובחוקים הרלוונטיים, והן מסוכנות, מבזבזות משאבים או מזהמות את הסביבה.

הוועדה לא קבעה תאריך יעד או תוכנית לחיסול כריית הביטקוין, ולכן על-פי המסמך, על כריית המטבעות להיפסק מיידית.

בשבוע שעבר זינק מחיר הביטקוין (BTC ) כמעט 20% ביממה - שיעור העלייה היומית הגבוה ביותר מאז הייפ המטבעות הדיגיטליים בשנת 2017 - וחצה את הרף של 5,000 דולר לראשונה מאז אמצע נובמבר 2018. עם זאת, אנליסטים וסוחרים בשוק הקריפטו התקשו להסביר את הזינוק החריג. הבוקר (ג') נסחר הביטקוין במחיר ממוצע של כ-5,230 דולר, לאחר ירידה קלה ביממה האחרונה, לפי נתוני אתר CoinmarketCap.

שוק הקריפטו נמצא תחת פיקוח קפדני בסין מאז 2017, כשהרגולטורים במדינה התחילו לאסור על הנפקות של מטבעות דיגיטליים (ICO) וסגרו בורסות קריפטו מקומיות. סין גם התחילה להגביל את כריית מטבעות הקריפטו ולאלץ חברות רבות, בהן כמה מהגדולות בעולם בתחום זה, למצוא לפעילותן מקומות אחרים בעולם.

חברות סיניות הן גם מהיצרניות הגדולות ביותר של ציוד לכריית מטבעות דיגיטליים, ובשנה שעברה אף הגישו שלוש מהן תשקיפים לקראת הנפקות ראשוניות של מניות (IPO) בבורסת הונג-קונג, בניסיון לגייס מיליארדי דולרים. ואולם בינתיים כבר פקע תוקפן של הבקשות להנפקה שהגישו שתיים מהחברות הגדולות, Bitmain ו-Canaan. גורמים המעורים בהנפקות המתוכננות אמרו ל"גלובס" כי הרגולטורים בהונג-קונג העלו שאלות רבות בנוגע למודלים העסקיים והלקוחות של החברות.

נזכיר כי בדצמבר האחרון סגרה ביטמיין את מרכז הפיתוח שלה בישראל, שאותו ניהל גדי גליקברג, ופיטרה את כל 23 עובדיו, כפי שפורסם ב"גלובס". כחודש לאחר מכן, במהלך ינואר, סגרה החברה גם את פעילותה בהולנד, שאותה הוביל בועז בכר הישראלי.