טלטלה בשוק הקריפטו: מרכז הפיתוח הישראלי של ביטמיין נסגר - כל העובדים פוטרו

ל"גלובס" נודע כי לאחר קרוב לשלוש שנות פעילות, ייסגר השבוע מרכז הפיתוח של ענקית כריית הביטקוין הסינית Bitmain שפעל ברעננה • בראשם של 23 העובדים המפוטרים עומד גדי גליקברג, סגן נשיא ביטמיין העולמית, שיסיים את תפקידו

גדי גליקברג / צילום: איל יצהר
גדי גליקברג / צילום: איל יצהר

מרכז הפיתוח של חברת Bitmain, שהוקם ברעננה לפני קרוב לשלוש שנים בניהולו של גדי גליקברג, ייסגר השבוע וכל 23 עובדיו יפוטרו - כך נודע הבוקר ל"גלובס". גליקברג, שכיהן כסגן נשיא ביטמיין העולמית, יסיים גם הוא את תפקידו. בכך מסתיימת פעילותה המקומית של אחת החברות הגדולות בתעשיית הבלוקצ'יין העולמית, על רקע הנפילה החדה במחירו של הביטקוין וצניחתו של כלל שוק המטבעות הדיגיטליים.

גליקברג מסר היום לעובדי החברה בישראל: "שוק הקריפטו עובר טלטלה בחודשים האחרונים, אשר מכריחה את ביטמיין לבחון את הפעילויות השונות בחברה הגלובלית ולמקד את הפעילויות מחדש בהתאם למצב הנוכחי".

ביטמיין היא היצרנית הגדולה בעולם של חומרה לכריית מטבעות דיגיטליים, באמצעות טכנולוגיית ASIC, תחת המותג Antminer, והיא גם מנהלת את פול (מאגר) הכרייה Antpool ופלטפורמת כריית הענן Hashnest. מייסדי ביטמיין, המשמשים מנכ"לים משותפים של החברה, הם מיקרי ג׳אן וג'יהאן וו הסינים. החברה, שמנוהלת מבייג'ינג, הפעילה לצד מרכז הפיתוח ברעננה עוד מרכזי פיתוח באמסטרדם ובהונג קונג.

כמו כל החברות הפעילות בשוק הכרייה, תוצאותיה הכספיות של ביטמיין מושפעות במידה רבה מערכו של הביטקוין, התופס נתח של 55% משוויו של כלל שוק המטבעות הדיגיטליים. ביטקוין איבד 82% משווי השיא שרשם בדצמבר 2017. היום (ב') בשעות הצהריים נסחר הביטקוין (BTC ) במחיר ממוצע של 3,570 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap, אחרי צניחה של 45% בחודש האחרון. נפילת הביטקוין גררה אחריה כמעט את כל המטבעות בשוק הקריפטו.

אחד המטבעות הבולטים בנפילה שלהם הוא ביטקוין קאש, שאיבד בחודש האחרון 80% מערכו. הצלילה של ביטקוין קאש מוסברת, בין השאר, בפיצול הבלוקצ׳יין שלו (הליך המכונה "מזלג קשיח") שהושלם באמצע נובמבר, ובעקבותיו יש כעת 2 סוגי מטבעות שמתחרים זה בזה: ביטקוין קאש (שסימולו BCH ) וביטקוין קאש SV (שסימולו BCHSV). יש לציין כי ביטקוין קאש עצמו הוא מטבע שנוצר בעקבות "מזלג קשיח" בבלוקצ'יין של ביטקוין, שיצא לפועל באוגוסט 2017. ביטמיין נחשבת לאחת השחקניות הדומיננטיות בשוק של ביטקוין קאש.

פיתחו גם טכנולוגיות בינה מלאכותית

המרכז הפיתוח הישראלי של ביטמיין, שהוקם ב-2016, עסק בפיתוח טכנולוגיות בתחום הבלוקצ'יין, פיתוח מאגר הכרייה ConnectBTC ופיתוח טכנולוגיות AI (בינה מלאכותית) במסגרת פרויקט Sophon. מלבד תפקידו כמנהל ביטמיין טק ישראל, חברה בת של ביטמיין הסינית, גליקברג כיהן כסגן נשיא ביטמיין, הממונה על המכירות והשיווק בחברה.

בהודעתו לעובדים הוסיף גליקברג: "בשלוש השנים האחרונות בנינו צוות מדהים, עם יכולות ביצוע מהגבוהות בתחום. תוכניות הפיתוח שלנו כללו עבודה רבה בתחום ה-Onboarding והנגשת המטבעות הדיגיטליים לקהל הרחב, אך לצערנו תחזיות גדילת השוק ובסיס המשתמשים שלנו לא התממשו. על כן הוחלט בצער לסיים את הפעילות ולהפסיק את עבודתם של 23 עובדי החברה בישראל.

"בתקופה הקרובה נעסוק בסיום הפעילות ובסיוע לעובדינו בהשתלבותם בשוק התעסוקה. אנו מרכזים מספר פניות מחברות טכנולוגיה, שכבר הביעו התעניינות בגיוס אנשי הצוות, ומחלקת משאבי האנוש שלנו תמשיך לסייע ככל הניתן בהשתלבותם המהירה של אנשינו בחזרה בשוק התעסוקה. זה היה מסע מופלא, ועצוב לי שהוא מסתיים כך, אך לפחות זכינו לחוות אותו אתכם - מתכנתים ואנשי מקצוע מהטובים בשוק הישראלי ואף העולמי".

נפילה קשה אחרי תנופה אדירה

בראיון ל"גלובס" ביולי האחרון סיפר גליקברג על הקמת המרכז ברעננה, שהיה המרכז הראשון מסוגו שהקימה ביטמיין מחוץ לסין. באוגוסט האחרון, כפי שפורסם ב"גלובס", הרחיבה ביטמיין את פעילות מרכז הפיתוח המקומי שלה והגדילה את מספר העובדים בו ל-23. בין השאר, גייסה החברה לשורותיה חוקרי בלוקצ'יין, מהנדסי אבטחה ותוכנה בכירים, אנשי שיווק, מתכנתים ובודקי תוכנה.

גליקברג אמר אז ל"גלובס" כי "ביטמיין נמצאת בתנופה אדירה בשנה האחרונה, שנובעת מהאימוץ הגובר והולך של טכנולוגיית הבלוקצ'יין בכלל והמטבעות הדיגיטליים בפרט. העולם אמנם נמצא ברגיעה יחסית מההייפ הגדול של דצמבר 2017, אבל בשביל החברות הגדולות בתחום מדובר בהזדמנות פז לתכנן, לבנות ולצמוח, וביטמיין מזהה את הפוטנציאל של הידע והיכולות הישראליות לתרום למאמץ הגלובלי של החברה".

קודם להצטרפותו לביטמיין, ניהל גליקברג את המכירות של חברת ספונדוליס טק הישראלית, שהיתה מתחרה של ביטמיין וייצרה שבבי ASIC לכריית ביטקוין. זמן קצר לפני שספונודוליס נסגרה, ביקרו בישראל מייסדי ביטמיין, ג'יהאן ומיקרי, שנפגשו כאן עם סטארט-אפיסטים בתחום, ובהמשך גייסו את גליקברג להקמת מרכז הפיתוח המקומי. בהמשך רכשה ביטמיין את הסטארט-אפ ההולנדי בלוק טרייל, בניהולו של הישראלי בועז בכר, ובאמצעותו הקימה מרכז פיתוח באמסטרדם.

ביטמיין, אחת השחקניות הגדולות בתעשיית כריית הביטקוין, הוסיפה באחרונה לפעילותה עוד חוות כרייה ענקית, כשפתחה במדינת וושינגטון בארה"ב מתקן בהספק של 12 מגוואט עם 30 אלף מכונות כרייה. בספטמבר האחרון הגישה ביטמיין תשקיף לפני הנפקה ראשונית של מניות לציבור (IPO) בבורסת הונג קונג.

על פי התשקיף, ביטמיין נהנתה מצמיחה פיננסית אדירה במחצית הראשונה של 2018. החברה סיכמה את ששת החודשים הראשונים של השנה עם הכנסות של 2.8 מיליארד דולר - עלייה של פי 10 מהכנסותיה בתקופה המקבילה ב-2017. במקביל, רווחיה של ביטמין גדלו לכ-743 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה, בהשוואה ל-83 מיליון דולר בתקופה המקבילה. נכון לסוף יוני 2018, החברה החזיקה במטבעות דיגיטליים בשווי של 887 מיליון דולר, בהשוואה לשווי של 12 מיליון דולר בסוף שנת 2016.