הכנסת החדשה: שיעור עצום של ח"כים חדשים - מי בפנים ומי בחוץ

בכנסת ה-21, לפי חישוב ראשוני, נראה כי כ-32.2% יהיו חברי כנסת חדשים • מנגד, 4 ח"כים מהכנסת ה-20 ממשיכים לכנסת ה-21 כמי שמכהנים 9 פעמים ברצף: בנימין נתניהו, משה גפני, עמיר פרץ וצחי הנגבי • השינוי הגדול ביותר: לפי חישוב ראשוני - בנט ושקד בחוץ

כנסת ישראל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
כנסת ישראל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בכנסת החדשה, הכנסת ה-21, יהיה שיעור גבוה של חברי כנסת חדשים, אולם לא הגבוה ביותר בהיסטוריה, אם משווים זאת לכנסת ה-19, בה התחלפו 40% מחברי הכנסת. מכון המחקר והמידע של הכנסת פרסם הלילה דוח, לפיו לאורך ההיסטוריה מדי כנסת התחלפו בממוצע כ-28.6% חברי כנסת. כלומר, לאורך השנים מעט יותר מרבע עזבו או הפסידו, ונכנסו פוליטיקאים חדשים תחתם מדי בחירות.

בכנסת ה-21, לפי חישוב ראשוני, נראה כי מספר הקרוב יותר לשליש, כ-32.2%, יהיו חברי כנסת חדשים.

4 חברי כנסת, מהכנסת ה-20 ממשיכים לכנסת ה-21 כמי שמכהנים 9 פעמים ברצף: בנימין נתניהו, משה גפני, עמיר פרץ וצחי הנגבי.

מבין השמות החדשים שנכנסים לכנסת ה-21, ניתן למצוא גם את אנשי העשירייה הרביעית בליכוד, עם הצלחת הליכוד להכניס 35 חברי כנסת. בין השאר ייכנסו מאי גולן ועוזי דיין, שנחשבו לממוקמים במשבצות לא ריאליות.

בכחול לבן נראה בכנסת הבאה גם את חבר הכנסת לשעבר בעז טופורובסקי שממוקם במקום 30. ח"כ עליזה לביא נמצאת במקום 37, ולמרות שלא תהיה בכנסת בשלב ראשון, היא עשויה לחזור אם יתפטרו שני חברי כנסת.

הרשימות של ש"ס ויהדות התורה מכילות פחות או יותר את אותם הפוליטיקאים עם התוספת החדשה בש"ס, משה ארבל, ושני מועמדים חדשים ביהדות התורה, יעקב טסלר, ויצחק פינדרוס.

במפלגת העבודה קשה שלא לעבור הבוקר על השמות של מי שהיו פוליטיקאים פופולריים עד לא מזמן, ולא יחזרו לכנסת ה-21: מרב מיכאלי, רויטל סוויד, עמר בר-לב וגם חיים ילין, שעבר לעבודה אחרי שב"יש עתיד" ביקשו למקם אותו בעשירייה רביעית (בגוף המאוחד) מה שנתפס בעיניו כעלבון.

חד"ש תע"ל ספגו תוצאה מאכזבת מבחינתם, עם 6 חברי כנסת בלבד, וזאת אחרי שנים שהתנהלו בגוף משותף עם בל"ד ורע"ם. שתי המפלגות הגיעו בנפרד ל-10 מנדטים, בעוד האיחוד שלהם לפני 4 שנים הביא להם שיא של 13 מנדטים, כאשר הם היו אז על הסף של מנדט 14.

באיחוד מפלגות הימין נכנסו מזכ"ל האיחוד הלאומי, אופיר סופר, ופעילה בבית היהודי, עידית סלמן. אם החוק הנורווגי הכפול יתוקן, זה יאפשר להוסיף שני חברי כנסת, אורית סטרוק ואיתמר בן-גביר. זה עשוי להיות דרישה מקדמית בהסכם הקואליציוני, ויש להניח כי נתניהו ייענה לבקשה הזו.

בישראל ביתנו נכנסים שדרן החדשות יבגני סובה ומנכ"ל הבורסה ליהלומים לשעבר, אלי אבידר.

גם בכולנו אפשר לציין שהכנסת תיפרד בצער משתי חברות כנסץ אהודות, טלי פלוסקוב ומרב בן-ארי. הנבחרת של כולנו ירדה מ-10 חברי כנסת לארבעה בלבד, וספק אם במספרים האלה כחלון יוכל לדרוש את תיק האוצר.

מרצ חוזרת לכנסת עם 4 חברי כנסת בלבד, כשמנהל התיכון הפופולרי בבית ג'אן, עלי סלאלחה, יישאר בחוץ.

והשינוי הגדול ביותר, שאולי עוד לא הסתגלו אליו הבוקר (ועדיין ממתינים לקולות החיילים) - כנסת ללא נפתלי בנט ואיילת שקד. תוכניות הבידור "ארץ נהדרת" ו"גב האומה", הורידו דגל לחצי התורן.