בריטניה: מייסד ויקיליקס אסאנג' נעצר בשגרירות אקוודור

ג'וליאן אסאנג' עשוי להיות מוסגר לשוודיה, שבה הואשם באונס • אסאנג' קיבל מקלט מדיני בשגרירות אקוודור בלונדון במשך 7 שנים

ג'וליאן אסאנג' בשגרירות אקוודור ב-2017 / צילום: רויטרס
ג'וליאן אסאנג' בשגרירות אקוודור ב-2017 / צילום: רויטרס

מייסד ארגון ויקיליקסג'וליאן אסאנג,' נעצר היום (ה') בשגרירות אקוודור בבריטניה, שבה שהה במשך 7 שנים. אסאנג' הואשם באונס בשוודיה, אולם התיק נגדו נסגר בשנה שעברה, משום שלא ניתן היה לזמן אותו למשפט. ייתכן כי התיק ייפתח מחדש, כעת שהוא נמצא במעצר בבריטניה. בנוסף, אסאנג' עשוי לעמוד לדין בבריטניה על אי-ציות לצו בית משפט, עבירה שהעונש עליה עשוי להגיע לשנת מאסר.

אסאנג' קיבל מקלט מדיני בשגרירות אקוודור בלונדון, לאחר שטען כי אם יוסגר לשוודיה כדי לעמוד למשפט על תקיפה מינית, כפי שהאשימה אותו התביעה בשטוקהולם, הוא יועבר לידי הרשויות האמריקאיות. אחרי ששוחרר בערבות במסגרת מאבק נגד הסגרתו לשוודיה, אסאנג' ברח לשגרירות אקוודור, ושם נמצא ב-7 השנים האחרונות, ללא שיצא פעם אחת.

מה שאיפשר את כניסת השוטרים לשגרירות היה מכתב רשמי שסיפק למשטרה שגריר אקוודור בבריטניה, דבר שמשקף את הסרת ההגנה שסיפקה המדינה לאסאנג'. הפעיל האוסטרלי המשיך לקדם את ענייני ויקיליקס מהשגרירות בשנים האחרונות ואף היה מעורב בחשיפת פרטים על קמפיין הבחירות של הילארי קלינטון בארה"ב. גורמים במערב טענו כי הוא משתף פעולה עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

ויקיליקס, שפתח עידן של הדלפות אנונימיות של מאגרי מידע חשאיים באינטרנט, זכה לפרסום עולמי כשחשף החל מ-2010 מאות אלפי מברקים ותזכירים של משרד החוץ האמריקאי, שחשפו בין השאר ירי בחפים מפשע בעיראק ובאפגניסטאן, פעילויות מודיעיניות ותחומי עניין של הצבא והממשל האמריקאי. מדליף המידע, בראדלי מנניג (כיום צ'לסי מנניג, לאחר ששינתה את מינה), זכה לחנינה לפני כשנתיים על-ידי נשיא ארה"ב דאז, ברק אובמה.

כמה חודשים לאחר פרסום המידע שהדליפה מנניג, אסאנג' הואשם על-ידי התביעה בשטוקהולם בביצוע עבירות מין בשוודיה. הוא ברח לבריטניה וטען כי אם יוסגר לשוודיה, בסופו של דבר הוא יוסגר לארה"ב בשל מעורבותו בויקיליקס. הרשויות האמריקאיות מעולם לא אישרו כי אכן ביקשו את הסגרתו. כעת נמצא אסאנג' במעצר בלונדון.

שינוי העמדה של אקוודור נובע, לפי הודעה שפרסם נשיא המדינה לנין מורנו, מהתנהגותו של אסאנג' ומהמשך פעילות חתרנית בתוך כותלי השגרירות. "הסבלנות של אקוודור הגיעה לקצה", אמר מורנו לפי דיווח ב"גרדיאן", "הוא התקין ציוד שיבוש וציוד אלקטרוני אסורים לשימוש... הוא חסם את מצלמות הביטחון של השגרירות. הוא התעמת עם שומרים. הוא חדר למערכת הקבצים של השגרירות".

הוא הוסיף כי דרש מבריטניה שלא להסגיר את אסאנג' למדינה שבה הוא צפוי לעמוד בפני עינויים או עונש מוות, ובריטניה אישרה זאת בכתב, משום שהדבר גם תואם את המדיניות שלה.

שר החוץ הבריטי שיבח היום את הפעולה. "ג'וליאן אסאנג' אינו גיבור ואף אינו נמצא מעל לחוק. הוא התחמק מהצדק במשך שנים. תודה לך אקודדור, ותודה לך נשיא אקוודור לנין מורנו, על שיתוף-הפעולה שלך עם משרד החוץ כדי להבטיח שאסאנג' יובא לדין".