המועצה הארצית לתכנון ובנייה תפסיק לקדם את הגרסה הרביעית לתמ"א 38; מעדיפה התחדשות עירונית

כגודל היומרה של התיקון – כמות הבעיות שהיא גררה עימה: מהר מאוד, מרגע שהוקם צוות עורכים לתכנית, התגלו שאלות בלתי פתירות ולאחר שלוש שנים הודיעה הוועדה: "לעת הזאת אין מקום להמשיך לקדם את שינוי 4 לתמ"א 38"

תמ"א 38. "השאיפה היא שבתחום יפעלו יזמים בעלי ניסיון רב" /  צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
תמ"א 38. "השאיפה היא שבתחום יפעלו יזמים בעלי ניסיון רב" / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לאחר כשלוש שנים של אי ודאות, הודיעה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה רשמית, כי היא תפסיק לקדם את הגרסה הרביעית של תמ"א 38. במכתב שנכתב בסוף השבוע שעבר לוועדת העורכים של התכנית נמסר כי "לעת הזאת אין מקום להמשיך לקדם את שינוי 4 לתמ"א 38". זאת משום שעמדת מנהל תכנון היא, שיש לתת עדיפות לחידוש אזורים עירוניים ותיקים, באמצעות תכניות של התחדשות עירונית. את ההודעה כתבה מנהלת אגף בכיר לתכנון ארצי במנהל תכנון, רונית מזר, לחברי ועדת העורכים של תמ"א 38/4.

התיקון הרביעי לתמ"א 38 היה יוזמה של גלעד ארדן, שכיהן כשר פנים ובתחילת 2015 יזם תיקון דרמטי לתמ"א 38, שבעיקרו כלל את הרחבתה והכללת מבנים שהוקמו עד 1995, במקום 1980 כנהוג היום.

המטרה הייתה לכלול בתמ"א 38 גם דירות ללא ממ"דים, ולשלב בתמ"א 38 לא רק אלמנטים של מיגון מפני רעידות אדמה, אלא גם מפני טילים. על פי ההערכות, התוספת הזו הייתה אמורה להוסיף 470 אלף יחידות דיור לפוטנציאל של התמ"א, שמוערך בכ-800 אלף יחידות דיור.

דברים אחרים שהגרסה רביעית של התמ"א הייתה אמורה לכלול היו יישומה במבנים שאינם למגורים, קביעת קריטריונים לבנייה ירוקה במסגרת התמ"א 38, ואף עידוד של בנייה להשכרה מוזלת.

ואולם כגודל היומרה של התיקון - כמות הבעיות שהיא גררה עימה ובפועל התברר כי מהר מאוד, מרגע שהוקם צוות עורכים לתכנית, התגלו שאלות בלתי פתירות, בנושאים טכניים והנדסיים, אך גם תכנוניים ואף חברתיים, והצוות לא כונס במשך כשלוש שנים.

דלית זילבר / צילום: ניב קנטור
 דלית זילבר / צילום: ניב קנטור

רינונים על ביטול הגרסה הרביעית שלן תמ"א 38 ליוו את מינהל תכנון מאז כניסתה לתפקיד של מנהלת מינהל תכנון הנוכחית, דלית זילבר, שלא הסתירה את הסתייגותה מהתכנית והעדיפה פיתוח תכניות התחדשות עירונית נרחבות על פני תמ"א 38, שהיא תכנית נקודתית שאינה מסתכלת על סביבתה.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז קמיניץ אמר בוועידת הנדל"ן של "גלובס", שנערכה בחודש שעבר, כי גם משרדו תומך בהפסקת מדיניות תכנון ובנייה בדרך של הקלות, ותומך בתכנון מסודר.