נבחרתם? ברכות! עכשיו אל תשכחו את הנשים

מפלגות רבות התחייבו לטפל במפערים המגדריים. הגיע העת לפרוע את השטרות

בחירות 2019 / צילום: שלומי יוסף
בחירות 2019 / צילום: שלומי יוסף

ברכות! אחרי מערכת בחירות לא פשוטה, נבחרתם לכנסת, 120 גברים ונשים. חלק לא מבוטל מכן ומכם חדשים בתפקיד. עבור חלקכם, הכהונה בכנסת היא שאיפה לאורך שנים, אחרים מכם הגיעו לכנסת בגלל צירוף נסיבות, בלי שחשבתם שאי פעם תגיעו לשם.

כשאתם נכנסים ונכנסות אל כנסת ישראל, הלב כנראה יחסיר פעימה. זה דבר טוב, ויש לקוות שהתחושה של חרדת קודש תמשיך ללוות אתכם בחיים הציבוריים. כי המדיניות שנקבעת בכנסת ובממשלה משפיעה על החיים עצמם. היא מעצבת את המבנים בהם אנחנו חיות וחיים, וקובעת תמריצים להתנהגות. חוקים משנים מציאות, ויש להם תפקיד חשוב, פורמלי ומעשי, בהכוונת התנהגות הציבור. זה נכון ביחס למערכות הרווחה, בריאות וחינוך, וזה נכון גם בקביעת סדרי עדיפויות בתשתיות ובתחבורה.

כשאתם ואתן קובעים מדיניות, חשוב שתסתכלו על הציבור לא כמקשה אחת, אלא מתוך הבנה שמדיניות משפיעה אחרת על קבוצות שונות באוכלוסייה, ובראש ובראשונה, מדיניות משפיעה באופן שונה על שתי הקבוצות הגדולות בחברה - נשים וגברים. נשים הן למעלה ממחצית מהאוכלוסיה, ובכל זאת, המדיניות לרוב נקבעת לפי מה שנראה כנייטראלי, שהוא פעמים רבות הגבר.

ההטיה הזאת לא נמצאת רק בשפה העברית, שבה לשון זכר נכונה לשני המינים בעוד לשון נקבה קיימת בפנייה לנשים בלבד, אלא גם בתפיסת המציאות. כך, המדיניות ביחס לשוק העבודה לא מביאה בחשבון שמאפייני התעסוקה של נשים וגברים לא זהים, ולפיכך לא מטפלת בהם ופערי השכר הגבוהים בישראל הם התוצאה. בנוסף, העובדה שמאפייני אלימות נגד נשים ונגד גברים הם שונים, וצריך לטפל בהם באמצעים אחרים. מדיניות רגישת מגדר מצד הכנסת והממשלה יכולים להוביל לשינוי משמעותי בחיי האזרחיות והאזרחים, ולשיפור ניכר באיכות חייהם.

הטמעה של חשיבה מגדרית במדיניות תקדם את החברה כולה. יש מחירים כלכליים וחברתיים כבדים לעובדה שקידום זכויות נשים ושוויון מגדרי לא מובנה בעבודת הכנסת והממשלה. עם כניסתכם לכנסת, ודאו שבכל צוות של משא-ומתן קואליציוני יש נשים, ושההתחייבויות שתדרשו שייחתמו בהסכמים קואליציוניים ישפיעו לטובה גם על חייהן של נשים. הביאות את זה בחשבון גם כשיאויישו התפקידים במסגרת אותם הסכמים: בכנסת החולפת לא כיהנה אישה בראשות אף אחת מ-9 ועדות הכנסת הסטטוטוריות שהחזיקה הקואליציה, ובממשלה ישבו 4 שרות בלבד.

ייצוג שוויוני במוקדי קבלת החלטות היא דרישת סף, אבל אין בה די. לפני הבחירות פנינו בשדולת הנשים בישראל לכל המפלגות ודרשנו מהן להתחייב לקידום נושאים מהותיים שמשפיעים על חיי נשים וקידום שוויון מגדרי, בהם טיפול שורש באלימות נגד נשים ופגיעות מיניות, מאבק בהדרת נשים, שינוי מבנה שוק התעסוקה וקידום הזכות להורות פעילה לשני ההורים והובלת חינוך לשוויון מגדרי מגיל הגן. כעת הזמן לפרוע את ההתחייבויות שנתתם.

בשנה החולפת ראינו שנשים קובעות סדר יום, דורשות שינוי ומובילות אותו. נשים הובילו את תנועת #metoo, וחשפו את היקף התופעה של הטרדות ופגיעות מיניות ומבני הכוח המגדריים שמאפשרים לה לשגשג.

בבחירות לרשויות המקומיות נשים היו חלק מרכזי, ומספר הנשים הנבחרות זינק בהתאם. ובתחילת דצמבר האחרון עשרות אלפי נשים וגברים יצאו לרחובות ומחו נגד רצח נשים ואלימות נגד נשים, ודרשו לשנות את המציאות הזאת. לשנה הפמיניסטית הזאת לא היה ביטוי בבחירות לכנסת ה-21. כעת, כשהבחירות הסתיימו והעבודה מתחילה, הגיע הזמן שהמהפכה תגיע למקבלי ההחלטות בכנסת ובממשלה.

הכותבת היא מנכ"לית שדולת הנשים בישראל