כפי שנחשף ב"גלובס": אייל לפידות מונה למנכ"ל שיכון ובינוי

את המינוי הצפוי של לפידות, שכיהן ב-10 השנים האחרונות כמנכ"ל הפניקס, חשף "גלובס" לפני כ-3 שבועות - ומאז זינקה מניית שיכון ובינוי בכ-35% • לפידות, שיחליף את המנכ"ל היוצא משה לחמני, ייכנס לתפקיד ב-15 ביולי • השבוע עדכן ווליו בייס את מחיר היעד של מניית שו"ב ל-14.7 שקל - אפסייד של 61% על מחירה הנוכחי בבורסה

אייל לפידות / צילום: תמר מצפי
אייל לפידות / צילום: תמר מצפי

כפי שנחשף ב"גלובס", אייל לפידות מונה היום למנכ"ל קבוצת שיכון ובינוי (שו"ב). דירקטוריון שו"ב, הנמצאת בשליטת איש העסקים נתי סיידוף, התכנס הבוקר ואישר את מינוי לפידות, שכיהן בשנים האחרונות כמנכ"ל חברת הביטוח והפיננסים הפניקס. לפידות, שיחליף את המנכ"ל היוצא משה לחמני, ייכנס לתפקיד ב-15 ביולי.

את המינוי הצפוי של לפידות חשף "גלובס" ב-25 במארס. מאז זינקה מניית שו"ב בכ-35% (כולל עלייה של 2.8% היום) ושוויה של הקבוצה בבורסה הגיע לכ-3.7 מיליארד שקל.

על שו"ב עברו כמה שנים קשות, לצד העברת השליטה בחברה באמצע 2018 משרי אריסון לנתי סיידוף, מה שהביא גם לחילופים תכופים בתפקיד המנכ"ל. ביולי 2017 הודיע מנכ"ל החברה דאז, ירון קריסי, על רצונו לפרוש. קריסי הוחלף בתחילת אוקטובר 2017 על ידי יובל דגים, אולם האחרון החליט ביולי אשתקד לעזוב את שו"ב, ככל הנראה בעקבות החלפת הבעלות. את דגים החליף בתפקיד משה לחמני, שכיהן עד אז בתפקיד יו"ר החברה.

לפי הערכות בשוק צפוי לפידות לקבל חבילת שכר בעלות של 9-10 מיליון שקל בשנה, גבוה בעשרות אחוזים משכרם של שלושת המנכ"לים הקודמים של שו"ב שעמד על 6-7 מיליון שקל בשנה. בנוסף, הוא צפוי לקבל מסיידוף אופציות או מניות של החברה בשווי של עשרות מיליוני שקלים.

תמיר כהן, יו"ר שיכון ובינוי אמר היום: "אנו בטוחים כי אייל יתרום תרומה משמעותית לחברה ויסייע לה לממש את הפוטנציאל האדיר הגלום בה. אייל מגיע אלינו עם ניסיון נרחב לא רק בעולם הפיננסים, אלא גם בניהול של מערכות גדולות ומורכבות עם פעילויות בארץ ובחו"ל. אייל לפידות מסיים 10 שנים בקבוצת הביטוח הפניקס, בהן הפכה לקבוצת הביטוח המובילה בישראל. במועד כניסתו לתפקיד דורגה החברה ברוב הפרמטרים העסקיים כחמישית בקבוצת חמש קבוצות הביטוח הגדולות. אנו בטוחים כי המדובר בצעד משמעותי עבור החברה, ונפעל במשותף כדי להשיא ערך לבעלי המניות שלה".

שלשום פרסמו בבית ההשקעות ווליו בייס סקירה מעודכנת על שו"ב, עם מחיר יעד של 14.7 שקל למניית החברה, אפסייד של 61% על מחירה הנוכחי בבורסה.

"נראה כי הרכישה של סיידוף את השליטה בחברה תתברר כאחת המשתלמות שבוצעו בעשור האחרון בישראל. שיכון ובינוי היא יהלום לא מלוטש, הרבה פעילויות ששלובות כשטי וערב ומייצרות סינרגיה אחת בשנייה, כאשר השווי שלהן אינו משתקף במאזן החברה", כותבים שם.

להערכתנו, מציינים בווליו בייס, "ניתן להציף ערך רב בקבוצה: לגלות את שווי הקרקעות בישראל )רשומות בעלות וחלקן בבעלות החברה עשרות שנים), להנפיק את חטיבת האנרגיה הירוקה שהיא בעלת הפעילות הגדולה בישראל בתחום זה (הנפקה כחברה רגילה או כקרן ריט, תחזק משמעותית את מאזן הקבוצה ) להציג במאזן את שווי הנכסים המניבים לפי הערכות השווי שלה )כמו שמתבצע בכל החברות המניבות), לתת גילוי בנוגע לשווי הנכסים בחטיבת הזכיינות ועוד פעולות".

להערכתנו, מוסיפים האנליסטים, "הרוח החדשה הנושבת המסדרונות החברה תביא לשינויים חיוביים שיבואו לידי ביטוי בצמיחה של החברה ובתוצאותיה. חזרה לפעילות באפריקה לצד העמקת פעילות הקבלנות והזכיינות בארה"ב לצד פיתוח חטיבות הקרקע למגורים בישראל ישיאו לחברה רווחים משמעותיים. להערכתנו, על הנהלה חדשה יקל לסגור את נושא החקירה באפריקה ולצמצם את הוצאות ההנהלה וכלליות של הקבוצה".

סיידוף רכש את השליטה (כ-47%) בשו"ב משרי אריסון באמצע 2018, בכ-1.1 מיליארד שקל. מאז השלמת העסקה קפץ שוויה של ההחזקה בכ-60%, כך שסיידוף מרווח "על הנייר" כ-630 מיליון שקל.

את שנת 2018 סיימה שו"ב עם הכנסות של כ-6.3 מיליארד שקל, ירידה קלה של 1.6% לעומת ההכנסות בשנת 2017. בשורה התחתונה, רשמה שו"ב קפיצה של 114% ברווח הנקי אשתקד, לעומת 2017, לרמה של כ-495 מיליון שקל. הקפיצה ברווח נרשמה על רקע רווח הון של כ-336 מיליון שקל, כתוצאה מהשלמת עסקת הפרוטפוליו, שבמסגרתה מכרה שו"ב 45% מההחזקות בפרויקט מנהרות הכרמל ו-40% מההחזקות בפרויקט שיקום, תפעול ואחזקת כבישים בצפון לקבוצה של משקיעים מוסדיים ב-588 מיליון שקל.

חברת הפניקס דיווחה הבוקר לבורסה בת"א כי המנכ"ל לפידות הודיע על רצונו לסיים את תפקידו בחברה. הפניקס מסרה: "החברה מודה למר לפידות על תרומתו המשמעותית להצלחה וההישגים חסרי התקדים אליהם הגיעו החברה והפניקס ביטוח תחת ניהולו ומאחלת לו הצלחה רבה בהמשך דרכו".