מציאה פרועה: גרסת ה-1.6 ליטר טורבו של יונדאי קונה

גרסת ההנעה הקדמית של הקונה נראית, מתפקדת ועולה כמו רכב פנאי עירוני אופנתי קטן, אבל מסתירה ריגושים של GTI קומפקטית

נתוני מכירות הרכב החדש של הרבעון הראשון של 2019 מגלים כי יונדאי וקיה, שני המותגים האחים של קונצרן יונדאי-מוטורס הקוריאני, מחזיקים בנתח של 29% מכלל השוק. זהו הנתח הגדול ביותר של קבוצת רכב בודדת בעשורים האחרונים.

אבל למרות העובדה שמדובר במותגים ששייכים לאותו בעל בית, היחסים בין שניהם בישראל רחוקים מ"אידיליה משפחתית". מאחורי הקלעים מנהלים שני יבואני המותגים מאבק עסקי וייצרי חובק עולם במטרה לשפר עמדם בהנהלת הקונצרן, ולתרגם אותו להקצאת כמויות ייצור גדולות יותר משל המתחרה ולתפירת דגמים אסטרטגיים עבור השוק הישראלי. דגמים שימשכו את השטיח גם, ואולי בעיקר, מתחת למותג-האח.

בשנה שעברה השיקה טלקאר, יבואנית קיה, את הג'יפון "סטוניק", עם מנוע 1 ליטר ומחיר שובר שוק. אבל כלמוביל, יבואנית יונדאי, נאלצה "להסתפק" בדגם הנעה-כפולה חזק (177 כ"ס) ויקר מאוד של האח "קונה". לפיכך כל השוק ציפה למהלך הנגד של יונדאי, שיקזז פער מחיר של כמעט 20 אלף שקל בין שני הדגמים. ההמתנה לא הייתה ארוכה, והחל מהרבעון הראשון מגיעה אלינו גרסת ה-1.6 ליטר טורבו החזקה של הקונה, עם הנעה קדמית בלבד ומחיר זול ביותר בכמעט עשרת אלפים שקל מהמחיר של גרסת ה-4x4 המקבילה.

נוחות לפני אסתטיקה

הקונה בעלת ההנעה הקדמית נראית רעננה כמו אחותה היקרה. אמנם היא עוטה חישוקי 17 אינץ' במקום 18 אינץ', אבל שומרת על פרופורציות מאוזנות, מחצינה חרטום מתוחכם עם הפרדה בין הפנסים הראשיים לפנסי הדרך ועוטה עליה שלל עזרים קוסמטיים קרביים, שמסווים היטב את ממדיה הקומפקטיים. העיצוב הזה נקלט היטב בשוק הישראלי, ואם לשפוט על פי מנעד הגילים הרחב של נהגי הקונה בהם אנחנו פוגשים על הכביש, הוא קולע היטב גם לטעמו של הסבא וגם לטעמם של הנכדים.

כמו ברוב דגמי יונדאי, תא הנוסעים של הקונה מציב את השימושיות לפני האסתטיקה. הוא לא פוגעני, חלילה, אבל גם לא מנסה ללכוד את העין עם נגיעות מקוריות כמו אצל הצרפתיות מהדור האחרון. יש לוח מחווני אנלוגי גדול וברור, הגה עמוס מתגים, הנדסת אנוש יעילה והרבה פלסטיק איכותי אך קשיח בצבעים אפלוליים. התא עצמו מרווח יחס למקובל בז'אנר, מחדיר שפע של אור לתא ואין בעיה למקם מאחור שני מבוגרים או שלושה מתבגרים. גם תא מטען של 361 ליטר, עם אופציה לקיפול מהיר של המסעד, יספק את הדרישות של משפחות צעירות.

האבזור התקני בדגם הבסיס לא נופל בהרבה מזה של הגרסאות היקרות יותר, למעט התרעה על שטח מת ועל רכב מתקרב מאחור. יש גם מערכת מולטימדיה מדור אחרון של יונדאי, שמוסיפה הרבה צבע ושימושיות.

מוקד העניין הוא כמובן מערכת ההנעה. עם 177 כ"ס ו-28 קג"מ ה-1.6 ליטר טורבו, הקוריאני הוא המנוע החזק ביותר, שמוצע כיום בפלח הזה - ובפער גדול. בקונה 2x4 הוא גם פטור מהעול המכני של הנעה כפולה, ולכן קל יותר בכ-80 קילו.

עם בסיס גלגלים קצר, מרכז כובד יחסית גבוה וכל כך הרבה כוח, ציפינו להתנהגות פרועה ו"מתפזרת". במקום זאת קיבלנו כמות מפתיעה של ריסון והנאה. תכנות ראוי של מחשב המנוע ותיבת ההילוכים בשילוב עם שלל מערכות אלקטרוניות מרסנות מתורגם לתאוצות כוחניות ומענגות, להורדות הילוכים מתוזמנות היטב ולתגובת דוושה מיידית. הגרסה הזו מאיצה מאפס ל-100 ב-7.4 שניות, כמעט ארבע עשיריות מהר יותר מגרסת ההנעה הכפולה, זוללת עליות תלולות בלי מאמץ ויכולה להשאיר מאחור כמעט את כל המכוניות בסביבתה.

צריכת דלק בינונית

אמנם על כביש רטוב צריך ללחוץ בעדינות ביציאה מעמידה, ובהאצה בכלל, כדי להימנע ממערכת בקרת המשיכה להיכנס לפעולה אלימה. האמת היא שמצב התכנות "ספורט" של הוא קצת יותר מדי אגרסיבי ברוב התנאים. אנחנו העדפנו דווקא את מצב התכנות הרגוע יותר.

אבל לשלדה אין שום בעיה להתמודד עם כל הכוח הזה על כביש יבש. היא שומרת על אחיזה טובה ועל ריסון דינמי הולם במהירויות גבוהות. הבחירה בחישוקים ובצמיגים מתונים יותר בגרסת ההנעה הקדמית פתרה את ה"באג" העיקרי של גרסת ההנעה הכפולה, שהוא ספיגת זעזועים קשיחה מאוד בעיר. צריכת הדלק תחת עומס מתונה יותר משל גרסת ההנעה הכפולה, אך עדיין אין מה לצפות ליותר מ-11-12 קילומטר לליטר.

ב-126 אלף שקל לגרסת הבסיס, הקונה 2X4 היא אחת האטרקציות השיווקיות המעניינות ביותר שקיימות בשוק כרגע. היא תמלא ללא קושי את התפקיד של רכב פנאי משפחתי עירוני, אופנתי ושימושי, אבל היא מציעה ביצועים רציניים, שעד כה שייכנו רק למכוניות סופר-מיני "חמות", שעולות 30-40 אלף שקל יותר. הבוס הרי לא אמור לדעת שאתם גם נהנים מרכב העבודה שלכם.