שי ברס בראיון בלעדי: "ערן מלכה ורונאל פישר עבדו עליי"

שי ברס היה המנכ"ל הכל-יכול של חברת נתיבי ישראל, עד שנעצר והואשם בפלילים • בראיון ראשון לאחר סגירת התיק נגדו בשתיים מבין שלוש הפרשות, הוא מספר בגילוי על השנים המאתגרות בחייו • על האכזבה מישראל כ"ץ שמינה אותו לתפקיד, על תחושת כפיות-הטובה כלפי אנשי הביצוע, ואיך הגיב כשנודע לו בסאונה באתר הסקי באיטליה שאחד מתיקי השחיתות נגדו נסגר

אלוף במיל' איציק מרדכי, שעמד בראש פיקוד צפון, פיקוד מרכז ופיקוד דרום, זכה לכינוי "אלוף שלושת הפיקודים". את שי ברס, לשעבר מנכ"ל החברה הממשלתית "נתיבי ישראל" (נת"י), אפשר לכנות, להבדיל, "חשוד שלושת התיקים". ברס, כיום בן 70, נחקר באזהרה במסגרת שלוש חקירות שחיתות גדולות שהתנהלו כאן בשנים האחרונות, ובמהלך חקירותיו "בילה" יותר משבועיים במעצר.

ברס נחקר בתיק 242, המכונה תיק "ישראל ביתנו", ובהמשך בפרשת השחיתות בחברת נתיבי ישראל (618), שהסתעפה ממנה. הוא נחקר בחשד לקבלת שוחד מחברות שעבדו עם נת"י ובחשד להפרת אמונים בכך שהורה לכפופים לו בנת"י להעסיק את הלוביסט ישראל יהושע, מקורבו של המנכ"ל הקודם אלכס ויז'ניצר. זאת לכאורה מבלי שהיה צורך ממשי בשירותיו של יהושע. אם לא די בכך, ברס נחקר במסגרת החקירה של פרשת רונאל פישר, בחשד כי באמצעות פישר, שהיה סנגורו, הוא נתן שוחד לקצין המשטרה ערן מלכה בתמורה למידע מתיקי החקירה נגדו.

שתי החקירות הראשונות נגד ברס הסתיימו בלא כלום. הוא לא הועמד לדין בתיק 242, ולפני כחודש, ב-11 במרץ 2019, הודיעה המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה לברס ולעורכת דינו, גליה כהן, כי החליטה לסגור גם את תיק החקירה בעניינו בתיק השחיתות בנת"י - 618. בתיק רונאל פישר, לעומת זאת, הוגש נגד ברס כתב אישום, ובימים אלה הוא עומד לדין בבית המשפט המחוזי בירושלים, לצידם של פישר ושאר המעורבים.

בראיון בלעדי ל"גלובס" וראשון מאז פרוץ חקירותיו לפני שנים, ברס אומר שהוא מאמין שגם מהאישומים בתיק פישר הוא ייצא בשלום. "אני סומך מאוד על גליה (באת-כוחו, עו"ד גליה כהן, ח"מ), על המערכת אני סומך קצת פחות ויש לי הרבה מטענים כלפיה. לטעמי, המחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש, שמנהלת את תיק רונאל פישר יחד עם פרקליטות מחוז ירושלים, ח"מ) הסתבכה עם התיק הזה. תראה כמה זמן נדרש לנהל אותו. רק בחצי השנה האחרונה התחיל המשפט. שלוש שנים הם התעכבו איתו".

בניגוד לשתי החקירות האחרות שבהן נחקרת, כאן הוחלט להגיש נגדך כתב אישום חמור.

"בעיקרון, ערן (מלכה) ורונאל (פישר) עבדו עליי. היה להם מידע שאני במצב קשה מאוד, אז הם אמרו לעצמם: 'הנה איילה פצועה, אפשר לשחרר את הכלבים'. כשהגעתי לחקירה בכלל לא ידעתי מי זה ערן מלכה. החוקרים אמרו לי: 'אבל ערן אמר' ככה וככה ולא ידעתי במי מדובר. אבל אני לא יכול להיכנס לפרטים של התיק הזה כי המשפט עדיין מתנהל ועוד לא הגיע תורי להעיד".

"צריך מאכער בשביל לפתוח דלתות במינהל"

חזרה לתיקים של ברס שנסגרו: את ההודעה על סגירת תיק 618 בעניינו קיבל ברס לפני כחודש וחצי, בזמן חופשת סקי באיטליה. ברס מתאר את ההתרגשות העצומה שאחזה בו בעקבות הבשורה. "בדיוק סיימתי לגלוש וישבתי עירום בסאונה. פתאום אני שומע מבחוץ צעקות של אחד מהחבר'ה שגלשו איתי - שי! שי! איפה שי? התלבשתי מהר ויצאתי והוא אמר שחבר אחר שלנו קרא ב-ynet שסגרו לי את התיקים. אמרתי לו - מה? על מה אתה מדבר? יצאתי החוצה לרחוב והתחלתי לצרוח כמו מטורף. הוצאתי ארבע שנים של תסכול ושל לחץ. עד שאמרתי לעצמי - גמרת עכשיו עם המשטרה הישראלית, מה אתה צריך להסתבך עכשיו עם המשטרה האיטלקית? והפסקתי לצרוח".

אף שהסתבך בחקירה פלילית בגלל החלטתו להעסיק את ישראל יהושע, אומר ברס שהוא לא מתחרט על שכירת שירותיו של הלוביסט. "לקחתי את ישראל יהושע לנתיבי ישראל כי חשבתי שהוא מתאים".

למה נתיבי ישראל צריכה להעסיק "מאכער" כמו יהושע?

"אני מסכים שהוא 'מאכער', אבל מה נעשה, בשביל לפתוח דלתות צריך היה לקחת אותו. היינו צריכים לעשות רישום של נכסי נדל"ן של נת"י מול מינהל מקרקעי ישראל. בניינים בתל-אביב, בחיפה, בבאר-שבע, בכל הארץ. אני רציתי שיהיה רישום שלהם, המדינה רצתה שזה יהיה רשום, וגם האוצר רצה שיהיה רישום. אבל המינהל הערים עלינו קשיים מטורפים. עכשיו את מי אני אשים שיפתח את הדלתות במינהל וידאג לרישום? לקחתי מישהו ששמעתי שיש לו קשרים במינהל. ועובדה שזה הצליח".

איך הגעת דווקא ליהושע?

"שאלתי פה ושאלתי שם, והמליצו לי עליו".

מה ההסבר שלך להסתבכות שלך בחקירות פליליות ובהעמדה לדין?

"אני טיפוס דוחף. באתי מהשוק הפרטי וניהלתי את 'נתיבי איילון' ואת 'נתיבי ישראל' כאילו הם העסק של אבא שלי. עכשיו, בהיקפים כאלה אתה לא מצליח לעבוד אם אתה לא מקבל החלטות והולך איתן קדימה. קידמתי כמה וכמה 'מגה-פרויקטים' במקביל. עשיתי מערכת רכבות בצפון ב־6 מיליארד שקל. הרחבה של כביש 65 מעמיעד לצומת גולני, חתיכת פרויקט של 2.5 מיליארד שקל; הרחבה של כביש מספר 1 משער הגיא ועד ירושלים, שזה 2 וחצי מיליארד שקל; עשיתי את כביש 531 ב-4 מיליארד שקל ואת הכביש מצומת שוקת לערד, שההרחבה שלו הייתה מיליארד ומשהו. ישראל כ"ץ (שר התחבורה) לקח אותי לממשלה וביקש שאסביר לראש הממשלה ולשרים איך אני מתכוון לנהל את זה. הם לא האמינו שזה אפשרי. זה מטורף".

אני לא מקבל את התזה שאי-אפשר לנהל חברה ממשלתית ולבצע פרויקטים בלי להסתבך בחקירה פלילית.

"כשאתה מקבל החלטות תמיד יש מישהו שנפגע, נעלב, לא מסכים. יש כאלה שמקבלים את זה אמוציונלית והם מתלוננים עליך. אמרו לי בלהב 433 שהפקס שלהם לא מפסיק לעבוד. כל הזמן הם מקבלים תלונות".

מטבע הדברים עבדת רבות מול ישראל כ"ץ, שגם מינה אותך למנכ"ל נת"י. היית איתו בקשר אחרי החקירות שלך?

"הוא הראשון שברח, בחייך, הראשון. אני התפטרתי מתפקיד מנכ"ל נת"י לפני החקירות כי כבר לא יכולתי יותר. הייתה ערימה של דברים. הרמתי לישראל טלפון וביקשתי להיפגש. נפגשתי איתו ואני אומר לו: 'ישראל, זהו, החלטתי להתפטר'. הוא אומר לי 'מה עכשיו להתפטר? נילחם כתף אל כתף נגד כולם'. הוא אמר לי שהוא מאוד מעריך אותי וחייב לי".

ברס אומנם יצא בשלום מחקירת פרשת נת"י, אבל הפרקליטות העמידה לדין רבים מהכפופים לו. כשברס נשאל האם כמנכ"ל החברה הוא לא היה צריך לדעת על השחיתות לכאורה בדרגים שמתחתיו, הוא עונה ללא היסוס: "אמרו לי את אותו הדבר בחקירות. אז אמרתי לחוקרים 'נכון, זה כמו אצלכם שהמפכ"ל אחראי על כל החבר'ה שהסתבכו בהטרדות מיניות או שהתעסקו עם פישר. למה לא מעמידים את המפכ"ל לדין?' אבל ברצינות, אני כמנכ"ל אחראי על הכול. ובתנאי שאני יודע. אם לא מספרים לי, אני לא יודע.

"אני יכול לספר לך שכשהייתי מנכ"ל נתיבי איילון וכבר התפרסם שאני המנכ"ל הבא של מע"צ (שמה הקודם של נתיבי ישראל, ח"מ), אחרי שבוע קיבלתי שני מכתבים אנונימיים ועילגים שסיפרו לי שההוא עושה ככה וההוא עושה ככה. באתי לחברה, נתתי את המכתבים למבקר ואמרתי לו 'תסתכל על זה'. אבל אני מאוד לא מעריך אנשים שיושבים במערה בחושך וכותבים מכתבים כאלה. שאלו אותי בחקירה המון שאלות מקצועיות על למה החלטת ככה, ולמה החלטת ככה, ואני מנסה להסביר, אבל אני לא בטוח שהחוקר מבין. מה, הוא היה מנכ"ל של חברה שמייצרת פרויקטים כאלה? אפשר לראות דברים בצורה אחת ואפשר באחרת. הרגשתי שהחוקרים ירו את החץ ואז ציירו את העיגול מסביב".

"לא הייתי עושה שום דבר אחרת"

ברס התפטר מתפקידו כמנכ"ל נת"י אחרי ארבע שנות כהונה, במאי 2015. ההתפטרות באה על רקע ממצאי דוח ביקורת שהכין רו"ח קובי נבון עבור רשות החברות הממשלתיות וכן עקב בדיקה שעורך משרד מבקר המדינה בנוגע לנת"י. ברס זומן לפגישה אישית עם מנהל רשות החברות הממשלתיות דאז, אורי יוגב, ובמהלכה הבהיר יוגב לברס כי בכוונתו לנקוט נגדו הליכים משמעתיים. ברס הבין את המסר.

ברס אומר שהשנתיים האחרונות שלו כמנכ"ל נתיבי ישראל היו בצל הסכסוך בין אורי יוגב לישראל כ"ץ. "כ"ץ רב עם יוגב, ולנת"י לא היה יושב ראש. במקום זה היו לי פקידים מרשות החברות שישבו לי בדירקטוריון והייתה שם מהומה. בשנתיים האחרונות שלי בתפקיד לא הצלחתי להעביר נושא אחד מקצועי בדירקטוריון. אחד לא. ולפני זה היה נהדר, כשמיכה גולדמן היה יו"ר ואחרי זה כשאייל שמיר, היה כיף".

אתה אחרי שלוש חקירות פליליות, עדיין מתנהל נגדך משפט פלילי. אם היית יכול לחזור אחורה בזמן, מה היית עושה אחרת?

"לא הייתי עושה שום דבר אחרת. למרות כל המכות שחטפתי במהלך הדרך, אני שמח שהלכתי לנת"י, כי זו חוויית חיים. לקבל ביד עוצמה כזאת ולעשות איתה דברים. לא שרפנו את הכסף. כשאני נוסע על כביש 1 החדש לירושלים אני אומר למי שיושב איתי במכונית: 'תראו, אני עשיתי את זה'. אני גאה בזה".

עורכי הדין עמית בר ואלי פרי, המייצגים את רונאל פישר מטעם הסנגוריה הציבורית, מסרו בתגובה: "אנחנו מאחלים הצלחה לשי ברס במשפטו". השר ישראל כ"ץ לא היה מעוניין להגיב לדברים. 

"אחרי המעצרים הייתי מתעורר ב-4:00 בבוקר ומקשיב אם המשטרה דופקת אצלי בדלת"

במהלך החקירה שנוהלה נגדו ישב שי ברס 15 ימים רצופים בבית המעצר "אוהלי קידר" בדרום הארץ, מהם שני סופי שבוע מלאים. "כיף זה לא. אני מכיר בתי מלון יותר טובים", הוא אומר היום. "היינו בהתחלה שלושה עצורים בתא שהוא ממש כוך. זאת הייתה זוועה. באחד המעצרים הראשונים נכנסתי למעצר ולא נתנו לי כלום. שמו אותי בתא וטרקו את הדלת. אני רואה שלחבר'ה האחרים יש ציוד - מברשת שיניים, שמיכות. עמדתי שם שעה בחצות בלילה וצעקתי 'סוהר, סוהר', ממש התחננתי. והוא עבר על-ידי והתעלם. אחרי יומיים הפרידו אותנו והכניסו אותי בתא עם שמונה אנשים שהוא יותר גדול וטיפה יותר סימפטי. אחד השותפים לתא שלי סיפר איך תקע מברג בעין של אשתו. עצור אחר הסביר לי איך נוסעים לאמסטרדם עם 90 שקל".

איך?

"אתה קונה כרטיס אוטובוס לשדה התעופה ובשדה מחפש תיירת מנומנמת, מכייס אותה, ואז יש לך כסף לטוס לאמסטרדם. אבל תשמע, אני איש של אנשים אז הסתדרתי שם. אני אתן לך דוגמה איך יצא שמי למרחוק בכלא: היה שם בחור בדואי שהיה 'שומר המאהל'. הוא היה רואה The voice מלבנון. אני נהייתי סחבק שלו. באתי ואמרתי לו - אני אשב איתך ונצפה ביחד. וכך היה, והימרתי על הזוג שיזכה בתוכנית. הזוג הזה באמת ניצח. אחר-כך כשיצאתי לחצר, אנשים ניגשו אליי ואמרו 'שמענו עליך, לא שאתה עבריין, אלא שאתה יודע מי יזכה ב-The Voice'".

לברס יש שני ילדים בוגרים ולבת הזוג שלו, דורית, שלושה ילדים. כשהשתחרר ממעצרו הראשון, ברס כינס את כולם בארוחת יום שישי והתנצל בפניהם. "אמרתי להם: 'כמו שאתם יודעים אני נמצא בתקופה מאוד קשה. אני מתנצל שגרמתי לסיטואציה הזאת. הכי חשוב לי זה שאתם לא תיפגעו'. הם תמכו בי. המשפחה שלי האמינה בי וזה מה שחיזק אותי. אבל תשמע, אחרי המעצרים אני הייתי מתעורר ב-4:00 בבוקר ומקשיב אם דופקים בדלת. זה מטורף, נהייתי פסיכי. חצי שנה זה היה ככה. הייתי מזדקף במיטה ומקשיב אם אין קולות בדלת. אחרי זה זה עבר לי".

מה עשית ב-4:00 בבוקר?

"לא יכולתי לחזור לישון אז הייתי עושה ספורט. מתלבש והולך מהבית לים. הולך על הטיילת עד הדולפינריום ואחר-כך יושב ברוטשילד באחד מהקיוסקים. זה היה נורא ואיום. הרבה חברים שלי ניתקו איתי קשר באותה תקופה. היה לי חבר טוב שהוא עורך דין, שהתקשר אחרי שהשתחררתי מהמעצר ואמר: 'יופי, חזרת הביתה, אני שמח'. ואז הוא אומר לי: 'אבל תגיד, אין עשן בלי אש, נכון?' והוא עוד התקשר. רוב האנשים בכלל לא התקשרו חוץ מהחברים הטובים והמשפחה".

יש לך טענות למדינה? למשטרה?

"אני חושב שבמדינת חוק אם יש חשדות צריך לחקור. אין לי טענה לא על המעצר ולא על החקירות ולא על המשפטים. הרשויות צריכות לעשות את העבודה שלהן. אין לי טענה על עצם היותן. הטענות שלי הן על הזלזול בי, על הניסיון לשבור אותי".

באת-כוחו של ברס, עו"ד גליה כהן, מזהירה שהסביבה העסקית בישראל הפכה ל"מאוד מסוכנת" לדירקטורים ונושאי משרה. "אני פוגשת הרבה מאוד אנשים, סמנכ"לי כספים, מנכ"לים, נושאי משרה, דירקטורים, שהדבר הזה של להיות נושא משרה גורם להם לאוסף של נזקים ופגיעות שהוא לא חלק ממה שלקחו על עצמם", אומרת כהן.

עו"ד גליה כהן / צלום: ינאי יחיאל
 עו"ד גליה כהן / צלום: ינאי יחיאל

לדבריה, "הקשיים הם בכמה מישורים - היד על הדק החילוטים היא מאוד קלה, היד על הדק המעצרים היא מאוד קלה. ויש קו ישיר בהיבט התקשורת - הסיקור התקשורתי של חקירות ובדיקות בחברות גורם נזק גדול לכשעצמו גם אם החקירה מסתיימת בלא כלום. אנשים בסביבה העסקית לא מביאים את זה בחשבון. זה גורם לכך שמנגנון קבלת ההחלטות בחברות הופך להיות הרבה יותר איטי".

כהן אומרת ש"שי ברס הוא דוגמה לאנשים רבים אחרים שהיו מנהלים בחברות והיום הם יושבים מול עיתונאי ומספרים לו איך הם התחננו למברשת שיניים בתא המעצר. את החקירות צריך לנהל מתוך הסתכלות על האנשים האלה".

"אחת הבעיות בתחבורה אצלנו היא השבת"

בסוף השיחה עם שי ברס אנחנו מתפנים לדבר איתו בסוגיות מקצועיות. ברס מתפאר במיזמי הענק שנבנו בתקופתו כמנכ"ל נת"י ברחבי הארץ, אבל אזרחי ישראל עומדים כל היום בפקקים ומצב התחבורה הוא בלתי נסבל. "המצב היה יכול להיות הרבה יותר גרוע אלמלא הפרויקטים שבנינו ושנבנים אבל אין ספק שהפתרון המיידי לפקקים הוא תחבורה ציבורית", ברס אומר.

לדבריו, "אחת הבעיות אצלנו היא השבת. אדם שגר בתל-אביב ורוצה לבקר את ההורים שלו בצפון בשבת, יקנה אוטו זול ויחנה אותו כל השבוע ליד הבית כדי להשתמש בו רק בשבת. עכשיו, ברגע שלבן אדם יש אוטו ליד הבית בשביל הנסיעה בשבת, במוקדם או במאוחר, הוא ישתמש בו גם בשאר ימי השבוע כי זה יותר נוח ואז יש יותר מכוניות על הכבישים. זאת אחת הבעיות שלנו. אבל אני חושב שאנחנו מצמצמים פערים גם בנושא התחבורה הציבורית. ישראל כ"ץ הוא שר תחבורה טוב. אבל הבעיה אצלנו שהשרים לא מבינים שהתהילה שלהם תהיה בפתרונות תחבורה לטווח הארוך ולא בזכות גזירת סרטים".