על מרכז חב"ד, קבר הרשב"י והקמת בית הרבי מלובביץ' בישראל: הכירו את הסכסוך היצרי שמסעיר את מירון

מושב מירון, הנהנה מקרבה לקבר הרשב"י, הוא מוקד משיכה למבקשים להפיק רווחים ממיזמי מלונאות ונדל"ן • לפני 12 שנה תכנן איש חב"ד, הרב מרדכי הלפרין, להקים במושב מלון בן מאות חדרים • עכשיו הוא החל לקדם מיזם חדש: הקמת בית שהוא העתק בית הרבי מלובביץ' מברוקלין • ועד היישוב טוען בתביעה שהגיש ל"השתלטות כוחנית ודורסנית על קרקעות, תוך פגיעה במרקם החיים העדין גם כך ביישוב"

הבניין שבו התגורר הרבי מלובביץ' בברוקלין שבניו־יורק/ צילום: רויטרס
הבניין שבו התגורר הרבי מלובביץ' בברוקלין שבניו־יורק/ צילום: רויטרס

סיפור על כוחניות, דת והמון כסף: ועד תושבי המושב מירון יוצא למאבק נגד הרב מרדכי הלפרין, שמגדיר את עצמו כאדם ש"אהדתו נתונה לחב"ד", אך מכחיש שהוא משתייך באופן רשמי לחסידות. הלפרין כיהן בעבר כיו"ר האגודה במושב ונחשב כבר עשרות שנים לאדם החזק במושב. מירון נמצא במיקום בעל חשיבות דתית רבה, ויש לו ערך אסטרטגי עסקי-כלכלי רב, בשל קרבתו לקבר רבי שמעון בר-יוחאי (רשב"י), קבר שאליו נוהרים מאות אלפי מבקרים במשך השנה, ובייחוד בל"ג בעומר, להשתתפות בהילולה השנתית.

תביעה שהגיש ועד מירון לבית המשפט המחוזי בנצרת, מגוללת טענות להשתלטות כוחנית של קבוצת תושבים ממירון המשתייכים לחב"ד על קרקעות במושב מירון הנמצאות סמוך לקבר הרשב"י. בראש הקבוצה עומד מרדכי הלפרין, תושב מירון שנטען כי "שלט" במושב במשך שנים ארוכות.

מרדכי הלפרין/צילום באדיבות: אלימלך גרסטל
 מרדכי הלפרין/צילום באדיבות: אלימלך גרסטל

הלפרין, שנעצר על-ידי המשטרה בשנה שעברה במסגרת פרשה אחרת (ראו בהמשך), גם "כיכב" בעבר בתחקיר של העיתונאי קלמן ליבסקינד. מממצאי התחקיר שפורסם ב-2007 עלה, בין היתר, כי הלפרין הוביל מהלך להקמת מלון רחב-היקף על אדמות המושב. האדמות, השייכות לאגודת המושב מירון, הועברו לחברה שהייתה אמורה להיות בבעלות משותפת של תושבי המושב, אך בפועל הלפרין רשם לעצמו 26% ממניותיה ומכר את היתר לאדם המקורב לאחיו.

בתביעה הנוכחית, שהוגשה באמצעות עורכי הדין אלירן סטריכמן והלנה מיידמן ממשרד שביט בר-און גלאון צין ויתקון, נטען כי הפעם הוביל הלפרין תוכנית להקמת מבנה חב"ד על קרקע שבמקור הייתה שייכת למושב, אך הועברה לחסידות. "סיפור מסמר שיער על השתלטות כוחנית, דורסנית, ודאי בלתי חוקית, של קומץ מתיישבים הנמנים עם פלג מסוים מאוד ביהדות, על קרקעות בתחום המשבצת של מושב מירון, תוך פגיעה במרקם החיים העדין גם כך שביישוב מורכב זה ותוך השלטת דעותיה של אותה קבוצה על הכלל". במילים אלה בחר ועד המושב מירון לפתוח את כתב התביעה.

עורך דין אלירן סטריכמן/ צילום: רותם שביט
 עורך דין אלירן סטריכמן/ צילום: רותם שביט

לפי התביעה שהגיש ועד המושב, הלפרין רקם תוכנית להשתלט על שטח בתחום המשבצת של האגודה ביישוב, לקידום ענייניה של חסידות חב"ד ולשם הקמת "מבנה 770" במושב מירון, מבנה שהוא העתק מדויק של הבניין שבו התגורר הרבי מלובביץ' בברוקלין שבניו-יורק. מבנים כאלה הוקמו כבר בעולם בריכוזי חסידי חב"ד, דוגמת כפר חב"ד. לטענת הוועד, הלפרין עשה זאת כדי ליצור מוקד משיכה ועלייה לרגל לחסידי חב"ד ולפתח באמצעותו מרכז חב"ד עולמי במושב מירון.

הגניב החלטה להקמת מבנה חב"ד

כתב התביעה מבקש למתוח קו ברור בין חקירתו באזהרה של הלפרין במשטרה בשנה שעברה לבין הנטען בתביעה. לטענת ועד המושב, הלפרין, שכיהן כיו"ר האגודה של היישוב, נחשד בקבלת כספים במרמה ובמעילה בכספי האגודה. לפני כ-10 חודשים נעצרו למספר ימים הלפרין וכ-20 אנשים נוספים, בהם גם חברי אגודה. הלפרין ויתר החשודים חזרו לשגרת יומם; ועם זאת, המשטרה והפרקליטות טרם החליטו אם ממצאי החקירה מצדיקים את העמדתו לדין של מי מהחשודים.

לפי כתב התביעה, הלפרין נחקר בחשד להונאת קרקעות, קבלת שוחד, גניבה בידי עובד ציבור, סחיטה באיומים והלבנת הון, בסכומים של עשרות מיליוני שקלים.

עם פרוץ הפרשה, מינה רשם האגודות השיתופיות ועד ממונה (נייטרלי) לניהול האגודה, והדיח את הוועד אשר כיהן עד אותה עת, שבראשו עמד הלפרין. הוועד הממונה החל בבדיקת פעילות האגודה, לרבות בדיקת פעולות הוועד המודח. לטענת הוועד, "אט-אט נחשפו אירועים ופעולות חמורות אשר בוצעו על-ידי הלפרין, אשר שלט ללא מצרים בוועד ההנהלה של האגודה, אשר חבריו סרו באופן מוחלט למרותו".

בכתב התביעה מתאר ועד המושב את הלפרין כמי ששלט במושב ועשה בו כבתוך שלו. "הלפרין, ששלט במושב משך שנים ארוכות, דאג להיטיב עם עצמו ועם בני ביתו, וזאת על-חשבונם של חברי האגודה האחרים, על-גבם ובמקרים רבים גם ללא ידיעתם. כך נעשה במקרה זה, כשמרדכי הלפרין ובנו יוסף-יצחק הלפרין, אשר התנהלו כ'מורמים מעם', פעלו לנכס לעצמם שטח ציבורי גדול בתחום המשבצת של מושב מירון להקמת בניין של חב"ד, החסידות שעימה הם נמנים, וזאת למגינת-ליבם של חברי האגודה הרגילים, 'פשוטי העם'".

מכיוון שהשטח שעליו תכנן הלפרין להקים את המבנה שייך לאגודת המושב, ולא נמצא בבעלותו הפרטית, הוא נזקק לקבל את הסכמתה של האגודה לצורך הקמתו ולשם התקשרות עם גורמים אשר יקימו אותו וינהלו אותו. לטענת הוועד, הלפרין הוביל שורת "מהלכים לא חוקיים במסגרת האגודה, אשר הביאו להתקשרויות פסולות ולא חוקיות עם צדדים שלישיים, כשהנהנים העיקריים מכך הם הלפרין ובנו, שניהם חברי האגודה, אשר הכירו לפני ולפנים את התנהלותה".

כך, למשל, טוען הוועד כי הלפרין ניצל את כוחו הרב כדי לכפות על האגודה לקבל החלטה לא חוקית, לאישור הקמת מבנה חב"ד במקום, על אף שאין לכך שום היגיון מבחינת האגודה וחבריה. עוד לטענת הוועד, הלפרין קידם קבלת החלטה באסיפה הכללית של האגודה, שלתוכה "הגניב" החלטה המאשרת קידום תב"ע למבנה חב"ד במקום, ללא ידיעתם והסכמתם של התושבים.

כעת מבקשים חברי ועד המושב מבית המשפט לבטל את ההסכמים שנחתמו להקמת המבנה בשטחי המושב.

לטענת ועד מירון בתביעה, מעשיו של הלפרין תואמים לכאורה את דפוס הפעולה אותו נקט לאורך שנים - לאורך 40 שנה שבהן שלט ביד רמה בנעשה ביישוב: "הלפרין ניהל את האגודה באופן ריכוזי וממודר וידע להלך אימים על חברי האגודה וחברי ועד ההנהלה שלה, כדי לאלצם 'להתיישר' לפי רצונותיו. מי שלא עשה כן, סיכן את עצמו בהטלת סנקציות. חברי ועד המושב היו חיילים של הלפרין - 'אצבעות' הכרחיות להשגת מטרותיו".

עוד נטען בכתב התביעה כי במשך השנים ניצל הלפרין את תפקידיו באגודה ואת כוחו בוועד האגודה כדי לקדם את רווחת משפחתו וילדיו. כך, למשל, קיבלה משפחתו 7 מגרשים בהרחבת המושב. לטענת הוועד, על רקע שליטתו האבסולוטית בנעשה ביישוב, ניצל הלפרין את כוחו ואת מרותו על-מנת להחתים חברי ועד על הסכמה להקמת המבנה, ואף הביא לכך שמורשי החתימה באגודה יחתמו על הסכמים להקמת המבנה, למרות שאין החלטה שלה המאשרת את ההסכמים האלה ושמסמיכה את מורשי החתימה לחתום עליהם.

בכך, טוען ועד היישוב, הביא הלפרין להעברת זכויות של האגודה בשטח ציבורי שבתחום המשבצת שלה, לידי תנועת חב"ד, שאותה הוא מייצג, ולהעברת זכויות - שעליהן מבקש כעת הוועד להכריז כבטלות.

הרבה מעבר לסכסוך כלכלי

מושב מירון שוכן כאמור במיקום בעל חשיבות אסטרטגית מבחינה דתית, בשל סמיכותו לקבר רבי שמעון בר-יוחאי (הרשב"י), אתר שאותו פוקדים מאות אלפים כל שנה, ובמיוחד סמוך לל"ג בעומר. לאור מספרם הרב של המבקרים בסביבת היישוב, טמון בשטחיו גם ערך כלכלי עצום, במיוחד בשטחים הציבוריים שטרם פותחו. שטחים שנמצאים בכניסה למושב על כביש עכו-צפת, לרבות השטח שעליו תוכנן להיות מקודם העתק "מבנה 770" לחסידות חב"ד.

ואכן, התביעה של ועד מירון נגד הלפרין ונגד גורמים נוספים מהיישוב טומנת בחובה אינטרס כלכלי ברור - על השטח האסטרטגי שבו אמור לקום מבנה חב"ד, מעוניינת האגודה, ככל הנראה, להקים מרכז אחר שיניב לה רווחים נאים, בשל מספר המבקרים הרב באזור.

בהקשר זה נכתב בכתב התביעה: "ברבות השנים, ובעיקר בעשורים האחרונים, התרחבה תופעת העלייה לרגל לציון הרשב"י שבמושב. יותר ויותר אנשים החלו לפקוד את המקום, מה שהביא גם לפריחה בתיירות במושב. את חשיבות המקום ואת הפוטנציאל הנובע ממנו מבחינה עסקית, תיירותית ודתית, הבינו, כמובן, גם אנשי חב"ד במושב מירון".

אולם למקרא כתב התביעה ברור כי המתיחות בין הוועד הנוכחי למי שכיהנו בו בעבר - ונמנים ברובם עם חסידות חב"ד - חורגת הרבה מעבר לאינטרס כלכלי כזה או אחר. מדובר בסכסוך בין זרמים ביהדות, ובשאלה גם מי יהיה הזרם שייתן את הטון באחד מהאתרים החשובים ביותר ליהדות.

הוועד חוזר בתביעה מספר פעמים על כך שחסידי חב"ד מהווים 10% בלבד מתושבי היישוב, ואף מביא את החסידות כדוגמה ל"זרמים קיצוניים" שהתיישבו במושב לאורך השנים. בכך מבקש הוועד להדגיש כי לא הגיוני שתושבי היישוב היו מאשרים את הקמת המבנה, אם היו יודעים כי הם מצביעים על כך באסיפה בה אושרה ההקמה; אך גם מפנה את הזרקור למתח ששורר בין אנשי היישוב.

"לקבר הרשב"י יש פוטנציאל דתי ותיירותי אדיר", נטען בתביעה, "אך בה-בעת כמעט, יש לו גם פוטנציאל רגישות ונפיצות רב... זרמים שונים ביהדות הארץ והתפוצות מבקשים לזכות בנכסים קרובים ככל הניתן לציון הרשב"י, להאדיר בכך את עצמם ומפעלם וליהנות מהפוטנציאל הכלכלי ו/או הדתי הטמון בכך".

תגובת הרב הלפרין: "חברי האגודה מוציאים עליי את תסכולם על-ידי עלילות שלא היו ולא נבראו; בפשיטת המשטרה נמצאנו ללא רבב"

מרדכי הלפרין מסר בתגובה מטעמו: "מדובר במיעוט זעום, חברי האגודה השיתופית המפעילים צימרים בהיקף גדול, תוך חריגות בנייה ושימושים חורגים; חלקם נבנה על קרקע ציבורית, והוצאו נגדם צווי הריסה, על חלקם הוטלו קנסות בגובה של מאות אלפי שקלים.

"את תסכולם הם מוציאים עליי, כמי שכיהן כיו"ר האגודה במשך 17 שנה במצטבר והוציא את האגודה ממשבר עמוק של חובות בהיקף של מאות אלפי שקלים. הם העלילו עליי ועל חבריי עלילות שלא היו ולא נבראו, בתחום חלוקת זכויות להרחבה ביישוב; הם עצמם סחרו בניגוד לחוק בזכות שקיבלו מהאגודה למגרשים עבור ילדיהם, והכספים שהם קיבלו נתפסו בידי הרשויות".

ביחס לחקירה המשטרתית המתנהלת בעניינו, מסר הלפרין: "אצלנו לא נמצא רבב! למרות חקירה סמויה שהתנהלה במשך כשנה, למרות פשיטת המשטרה בהיקף של יותר מ-100 שוטרים בליווי כלבי חיפוש, שמצאו רק אצלם כספים וממצאים אחרים.

"המעצר שלי הוארך על-ידי שופטת בטבריה, שכתבה את החלטתה לפני ששמעה את טיעוני פרקליטי, ולפני ששמעה אותי; בלחיצת כפתור המחשב שנייה אחרי גמר הטיעונים, וללא הינף קולמוס, פלט המחשב את ההחלטה על הארכת מעצרי, נושא שנתון בבירור ברשויות המוסמכות והוועדה המיוחדת שהוקמה בנושא הארכות מעצר.

"מעצרי כאמור לפני כשנה היה בהמשך לעלילה של חברים אופוזיציונרים באגודה, שהמציאו למשטרה הקלטה מפוברקת ששימשה כ'חומר סודי' בבקשה למעצר; ההקלטה התבררה כמפוברקת, והאזנות סתר שביצעה המשטרה במשך כשנה הוכיחו את טוהר המידות ואת פעילותי התקינה בכ-80 מקרים שהוצגו בפניי.

"חברי אופוזיציה מצאו תומך נלהב במשטרה, קצין בכיר מאוד, שחשוד (לפחות בפרסומים באינטרנט) בבידוי ראיות בפרשת רצח ידועה ביותר ומסוכסך איתי על רקע אישי; כל נושא מעצרי נבדק בימים אלה ויבוא בפני הוועדה המיוחדת שהוקמה לנושא מעצרי-שווא.

"אין אני חשוד ולו בלקיחת שקל אחד; השימוש של התקשורת במושג עשרות מיליוני שקלים, שהם אכן היקף העסקאות במירון במשך 20 השנה האחרונות, נועד להעצים את הידיעות הבומבסטיות. אין שום כספים בשום דרך, ואין שום מעילה בכספי האגודה, שכל החשבונות והביקורת העלו שלא חסרה בחשבונות האגודה אגורה אחת, וכל ההתנהלות סביב קרקעות האגודה הייתה בהתאם לכל הכללים; מעולם גם לא הוטחו בפניי חשדות על לקיחת כספים, מעילה וכדומה".

עוד נמסר מטעמו של הלפרין: "אין לי שום תפקיד רשמי בארגון חב"ד במירון או בארץ, אין לי פנקס חבר של חב"ד, ולא התפקדתי לחב"ד; אהדתי נתונה לחב"ד כפי שהיא נתונה לארגונים חשובים אחרים דוגמת זק"א, שגם להם עזרתי לאישור שימוש בשטחי ציבור במירון, שכן זה ייעוד השטחים האלה, כמו השטח שאושר לבנות בו מבנה ציבורי לטובת הקהילה במירון, בניהול חב"ד, לאחר שמעל 80% מהקהילה רוצים בכך.

"לצערי, חברי הוועד הממונה נגררים אחרי העבריינים מפירי החוק ואף הגדילו לעשות כשפירקו ללא החלטה שיפוטית את הגדר הקיימת כבר יותר משנה סביב המתחם של חב"ד בבריונות, ותוך סחיטה באיומים של הקבלן שהחזיר את המצב לקדמותו בגיבוי המשטרה המקומית". 

ביחס לתחקיר המלון, מסר הלפרין: "המהלך להקמת המלון הוא מהלך שהיה לפני 12 שנה. הוא בוצע לפי כל הכללים של רשות מקרקעי ישראל והחוק בישראל, שחייבו רישום 26% מהמניות על-שם האגודה, כשהייצוג שלה בידי כנאמן וכמנהל בחברה שהוקמה. מעולם לא נחזיתי להיות חלק מהבעלים, ובפועל לא אני מכרתי את השטח להקמת המלון, אלא 'המשקם', בהתאם לחוק ובהליך של קבלת הצעות כדין".

בנוגע לקשר לכאורה - שלו טוען ועד המושב - בין חקירתו של הלפרין לבין הטענות המועלות בכתב התביעה, ציין הלפרין: "לדברי רשם האגודות, אין קשר בין פרוץ החקירה לבין החלטתו למנות ועד ממונה על-סמך מצג-שווא שהוצג בפניו בנושא התנהלות משק המים באגודה. כל ההחלטות בוועד ההנהלה ובאסיפה הכללית התקבלו כדין בליווי צמוד ובהנחיית היועץ המשפטי של האגודה, ונשלחו לראש תחום פיקוח ברשם האגודות השיתופיות ולוועדת הביקורת - אשר לא מצאו בהן כל פגם".

*חזקת החפות. מרדכי הלפרין הוא בגדר חשוד בלבד במעשים המיוחסים לו, בפרשה אחרת המוזכרת בכתבה זו. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, הלפרין לא הורשע בבביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.