"האיש יבער"? עתידו של פסטיבל "ברנינג מן" מוטל בספק בגלל מחלוקת עם משרד ממשלתי

במינהל הקרקעות הפדרלי חוששים מהתקפות עם מספר נפגעים רב, ומבקשים להקיף את מתחם הפסטיבל בגדרות ולהציב אנשי ביטחון • מארגני הפסטיבל מתנגדים בטענה כי היוזמה תהרוג את הרוח המרדנית של האירוע

אחד העקרונות העיקריים של של פסטיבל "ברנינג מן" הוא "הכללה קיצונית" (כל רעיון בא בחשבון), אבל מארגני הפסטיבל השנתי במדבר נבאדה בארה"ב לא מוכנים לאמץ הצעות ממשלתיות חדשות, שלדבריהם יהרגו את הרוח המרדנית ואת תרבות הנגד של האירוע.

במינהל הקרקעות, הגוף האחראי לקרקעות הפדרליות במרחק 160 ק"מ מצפון מזרח לרינו, נבאדה, שם מתקיים הפסטיבל מדי שנה באוגוסט, חוששים שהאירוע חשוף להתקפות עם מספר נפגעים רב. לכן מבקשים במינהל להקיף את "עיירת האדם הבוער" המאולתרת שמוקמת בפסטיבל בגדרות פיזיות, ולהציב אנשי ביטחון שיבדקו את הנכנסים, שכינויים הוא Burners ("השורפים"). המינהל קורא למארגנים גם להציב מכלי אשפה גדולים באתר ולפנות את האשפה בעצמם כדי למנוע פגיעה בקהילות הסמוכות.

אם התוכנית הזו תאומץ, תקציב ההוצאה של הפסטיבל יזנק ב-60% מ-38 מיליון דולר כעת, אומרת מרני בנסון, סמנכ"לית הפסטיבל לקשרים עם הרשויות. אבל הכסף אינו הבעיה היחידה. "החזון שמינהל הקרקעות מציע לפסטיבל איננו החזון שהיינו רוצים להפיק", היא אומרת.

ההצעות הן חלק מטיוטה של הצהרת השלכות סביבתיות שפורסמה על-ידי הממשלה הפדרלית כדי לסייע לה להחליט על בקשה של החברה שמארגנת את "ברנינג מן" - בלק רוק סיטי - להאריך את הרישיון שלה עד שנת 2028 ולהגדיל את מספר המבקרים ואת אנשי התמיכה בפסטיבל מ-80,000 ל-100,000 איש ואשה.

מינהל הקרקעות אמור להחליט אם להאריך את הרישיון בתחילת אוגוסט, כמה שבועות לפני שהפסטיבל השנה אמור להתקיים. דובריו שלו אומרים שרוב אמצעי הביטחון שמוצעים ייכנסו לתוקף רק בשנה הבאה. אם שני הצדדים לא יגיעו לפשרה, ייתכן שהפסטיבל השנה יהיה האחרון שיתקיים על קרקע פדרלית.

פסטיבל "ברנינג מן" התחיל את דרכו בסן פרנסיסקו ב-1986, כאשר שני ידידים הקימו פסל איש מעץ ושרפו אותו על החוף, לציון יום המעבר לשעון הקיץ. מאז נשרף איש עשוי מעץ מדי שנה, בחגיגה שהועברה למדבר הסלע השחור בנבאדה ב-1991 ונמשכת כעת 8 ימים.

בשימוע פומבי על השינויים המוצעים, כמה "שורפים" הגיבו בחימה שפוכה. "אתם מנסים להרוג את האירוע הזה?" שאל קמרון בינגהם, מורה מחליף בן 36.

מארק הול, מנהל שטח במינהל הקרקעות, אמר כי המינהל אינו רוצה לחסל את "האיש הבוער", אלא לעבוד עם המארגנים כדי לפתור בעיות ביטחון ותברואה. "אתם תמיד מפתיעים אותי בפתרונות המקוריים שלכם", הוא הגיב.

לפי הדוח הסביבתי הממשלתי, הפסטיבל מביא לנבאדה 63 מיליון דולר בכל שנה, אבל למקומיים המתגוררים בשכנות יש בעיות. על אף שהמארגנים מטיפים להשארת השטח נקי לחלוטין בתום האירועים, האשפה שנאספת מגיעה בדרך-כלל למזבלות ברינו או בגרלאך, עיירה של 200 תושבים שהיא הסמוכה ביותר לפסטיבל.

"העיירה הזו מתמלאת אשפה", אומרת מלאני מקלנהן, ברמנית בברונו קאונטרי קלאב בגרלאך. הבר הזה יושב על הרחוב הראשי בן שני נתיבי התנועה שהיה כמעט ריק בשעת אחר צהריים לאחרונה, אבל הוא מתמלא ב"שורפים" בימי הפסטיבל. לדבריה, "יש לפסטיבל הזה כסף, והם צריכים לקחת אחריות על הניקיון".

נציגים של "ברנינג מן" מעריכים כי יידרשו יותר מ-1,500 משאיות אשפה, שכל אחת תוכל לשנע 10 טונות, כדי לסלק את הפסולת שתותיר אחריה החגיגה - משימה מפרכת אך לא בלתי אפשרית.

"'ברנינג מן' עושה כל מה שהוא יכול כדי שהפגיעה שלו תהיה מינימלית", אומרת סמנכ"לית הפסטיבל מרני בנסון, ומוסיפה כי מתנדבים של האירוע מפטרלים לאורך קילומטרים סביב אתר הפסטיבל כדי לאתר פסולת.

בעידן של מתקפות הירי ההמוני בארה"ב, פקידים פדרליים חוששים שפסטיבל "ברנינג מן" יהיה מטרה ראויה למטורפים כאלה. מארק הול ממינהל הקרקעות אומר כי נציגים מהמשרד לביטחון המולדת ייעצו שנחוצות גדרות פיזיות כדי למנוע ממישהו לפרוץ ברכב את טבעת 15 הק"מ של הפסטיבל, שמוקפת כעת רק בגדר פלסטית.

בנסון אומרת כי הפסטיבל כבר מפעיל טכניקות מתקדמות של אבטחה, כמו מעקב מכ"ם על טבעת הביטחון שלו. היא מוסיפה כי מחסומים רציניים יותר יהיה קשה להביא לאזור מבחינה לוגיסטית, והם יפגעו בנוף שכן ייצרו דיונות חול.

הגורמים הפדרליים המליצו גם על העסקת אנשי ביטחון פרטיים במהלך הפסטיבל, כדי לבדוק כלי רכב בחיפוש אחרי כלי נשק וסמים. כעת, הצוות של האירוע מטפל בבדיקות של מי שנכנס ויוצא מהפסטיבל. יש גם צוות שמפטרל סביב טבעת האירוע.

בשימוע אחר, קרוב ל-200 "שורפים" לגלגו על תוכנית בדיקת המבקרים ותיארו אותה כהתערבות ממשלתית גדולה מדי. "תאמרו לנו כמה עוד פקחים אנחנו צריכים", אמרה ג'ניפר קולמס, משתתפת בעבר בפסטיבל, לדוברים פדרליים. "אנחנו נעשה את זה בעצמנו, אנחנו לא צריכים אתכם".

בקי אנדרס, פקחית של מינהל הקרקעות, אמרה ל"שורפים" כי סינון המבקרים יהיה לטובתם. "זה נועד כדי להגדיל את האבטחה שלכם", היא הוסיפה. הקהל הגיב בצחוק סרקסטי. 

בעיות גם בישראל: פסטיבל מידברן בוטל בגלל מחלוקת עם צה"ל

אחרי 4 שנות פעילות רצופות, מאז 2014, הגרסה הישראלית ל"ברנינג מן", פסטיבל "מידברן", לא יתקיים השנה. עמותת "מידברן" הודיעה בחודש מרץ האחרון כי הפסטיבל שתוכנן להתקיים בחודש יוני יבוטל, וזאת לאור מחלוקת עם צה"ל על מציאת שטח מתאים במדבר שעליו יוכלו להקים את העיר הזמנית.

מדי שנה גדל מספר המשתתפים באירוע הצבעוני. ב"מידברן" 2018 השתתפו כ-12 אלף איש ששילמו מאות שקלים כדמי כניסה - כ-1,000 מתוכם היו תיירים ממדינות שונות שהגיעו במיוחד לפסטיבל, שנחשב לשני בגודלו מחוץ לארצות-הברית.

בשנה שעברה התקיים הפסטיבל בשטח הממוקם ליד מדרשת בן-גוריון, ועל כן הוא עורר התנגדות מצד תושבי האזור. בעקבות ההתנגדות והנזקים הסביבתיים הוחלט לאתר מקום חלופי, אלא שהמקום שנבחן (בבקעת הר השחר) לא אושר על-ידי צה"ל.

עם זאת, לפי המארגנים, קהילת "מידברן" תתכנס באירוע מצומצם יותר שלא יכלול הקמת עיר זמנית בשטח. העיר הזמנית, שהיא לב האירוע, נבנית בצורה מעגלית כשהציר המרכזי שלה הוא ה"פלאייה", שמחולקת למחנות בנושאים שונים.

אירוע ה"מידברן" הוא לא היחיד שבוטל לאור אי-אישורים מינהליים - גם פסטיבל "שושן" מבית "אינדי נגב", שתוכנן להתקיים בחג פורים, בוטל לאור דרישות המשטרה.