בניסיון השני: אלטשולר יקנה מניות של פרשמרקט בלמעלה מ-100 מיליון שקל

לאחר ביטול מהלך הנפקה אשתקד, הגיעו האחים אמיר לסיכום עקרוני עם אלטשולר שחם, לפיו ירכוש מידיהם מניות של רשת הסופרמרקטים ב-100-150 מיליון שקל • בנוסף מתנהלים מגעים עם גופים נוספים להשקעה אפשרית

אחרי כישלון הנפקת רשת הסופרמרקטים פרשמרקט בחודש יולי האחרון, האחים יוסי ושלומי אמיר (עמר) מקדמים בימים אלה ניסיון הנפקה נוסף בו הם מבקשים למכור מניות במאות מיליוני שקלים. ל"גלובס" נודע כי כחלק מהצעדים שנוקטים האחים בניסיון להבטיח את הצלחת המהלך בניסיון השני, הם החליטו לבצע את ההנפקה בדרך של "הצעה לא אחידה". במסגרת זו הגיעו לסיכום עקרוני עם אלטשולר שחם להשתתפות בהנפקה בהיקף של 100-150 מיליון שקל, נוסף לכמה גופים מוסדיים נוספים איתם הם מנהלים מגעים להשקעה אפשרית. בבית ההשקעות בחרו שלא להגיב.

ככל הידוע, הנפקתה המתוכננת של פרשמרקט תתבצע בעיקרה בדרך של הצעת מכר של נתח מהמניות בהן מחזיקים האחים. כאמור באמצעות הצעה לא אחידה - במסגרתה כל גוף שיהיה מעוניין לקנות מניות מגיש את הצעתו עם סכום הרכישה ועם שווי החברה שלפיו היה מעוניין לבצע את הרכישה. בהתאם לסך הביקושים הכולל שיתקבל, יחליטו האחים אמיר על הנתח הנמכר של מניות פרשמרקט לכל גוף.

הנפקה בדרך של הצעה לא אחידה היא די נדירה בשוק ההון המקומי, אולם בחודשים האחרונים נתקלו המשקיעים כבר בשתי הנפקות שבוצעו בדרך זו. בסוף 2018 קרן פימי ביצעה מהלך דומה בהנפקת מניות ראשונית של חברת האבטחה ג'י1, שגייסה כ-150 מיליון שקל באמצעות הצעת מכר ממניות פימי. מוקדם יותר החודש ביצעה חברת הנדל"ן האמריקאית ווסטדייל אמריקה גיוס אג"ח של כחצי מיליארד שקל בדרך דומה.

מכיוון שהליכי ההנפקה של פרשמרקט נמצאים בשלבים ראשונים, טרם פרסום טיוטת תשקיף, ובשל כך קיים חוסר ודאות לא קטן לגבי הוצאת ההנפקה לפועל, עוד קשה להעריך לפי איזה שווי היא תצא לפועל אם תתקדם כמתוכנן. אולם ניסיון ההנפקה הקודם שכבר הגיע לשלב המוסדי מספק אינדיקציות לשווי.

ביולי 2018 הגופים המוסדיים הבולטים שהיו מוכנים לקחת חלק בהנפקה, וכבר הזרימו ביקושים של עשרות מיליוני שקלים בשלב המוסדי שלה, נקבו במחיר מינימום של כ-700 מיליון שקל - פער של כ-7% ממחיר מינימום של 750 מיליון שקל לפני הכסף לפיו ביקשה החברה לבצע את ההנפקה (ולעומת שווי ראשוני של 1 מיליארד שקל).

כישלון הנפקתה של פרשמרקט היה חלק מגל של ביטולי הנפקת מניות ראשוניות (IPO) שקודמו בבורסה במהלך המחצית השנייה של 2018, על רקע תנאי שוק מאתגרים, בעיקר בשל פידיונות גדולים בקרנות הנאמנות. גל זה גרף מספר מהלכי גיוס שכבר היו בשלבים מתקדמים יחסית, אחרי פרסום טיוטות תשקיף, מצגות וסבב רוד שואו אצל הגופים המוסדיים. ביניהם היו אלה של חברת האינטרנט זאפ, רשת ה"עשה זאת בעצמך" אייס אוטו דיפו, חברת הטכנולוגיה סלטיק וחברת מסיעי שאשא.

טיוטות התשקיף שפרסמה פרשמרקט לקראת הנפקתה חשפו כי הרשת מונה 31 סניפי סופרמרקט ברחבי הארץ בשטח כולל של יותר מ-22 אלף מ"ר, כשגודלו של כל אחד מהם נע בטווח של 500-3,000 מ"ר. לפי החברה מרבית הסניפים הם סניפים "שכונתיים" הממוקמים בשכונות ובמרכזי ערים, ובסך הכול מועסקים בה יותר מ-1,500 עובדים. שלומי אמיר מכהן כמנכ"ל הרשת ואחיו יוסי כיו"ר.

נתוני 2017 שהציגה פרשמרקט משקפים שיעור רווח גולמי של קרוב ל-34% ושיעור רווח תפעולי של 7.7% - הגבוהים יחסית למתחרותיה. בסיכום הרבעון הראשון של 2018 המגמה דומה, עם טיפוס של יותר מ-40% בהכנסות שהגיעו ל-248 מיליון שקל (קצב מכירות של כ-1 מיליארד שקל בשנה), לצד קפיצה של 75% ברווח הנקי שהגיע ל-14 מיליון שקל.

את פעילותם בתחום השיווק הקמעוני החלו האחים אמיר - בניו של דוד עמר, לשעבר ראש מועצת נשר שבצפון הארץ, בשנת 1995 באמצעות חברה פרטית שהחזיקה בשני סופרמרקטים, בקריית ביאליק ובחיפה. התרחבותם המשמעותית נעשתה בשני שלבים - הראשון בשנים 2008-2016, אז רכשו 17 סניפים נוספים, והשני בתחילת 2017, עם רכישת 13 סניפי רשת מחסני להב תמורת 85 מיליון שקל מידי חברת האוטובוסים דן, שרכשה את הרשת מידיו של איש העסקים אלי להב בשנת 2010.