לא מספיק לבחור, עכשיו צריך להתעדכן

פעילות המדינה הופכת ליותר שקופה ונגישה. זו האחריות שלנו לעקוב אחריה ולהשפיע

קלפי בבחירות 2019 / צילום: שלומי יוסף
קלפי בבחירות 2019 / צילום: שלומי יוסף

בחירות 2019 מאחורינו. נדמו הקמפיינים, נעלמו ההודעות הטורדניות, ועכשיו כבר יש סיבה לקוות כי גם מפלס ההכפשות וההאשמות ירד שוב אל מתחת לקו האדום.

עכשיו, כשעומס המסרים הקליטים, ההבטחות, הסרטונים ודפי המסרים מאחורינו, עכשיו כשקיבלנו מאחורי הפרגוד את ההחלטה שתשפיע על החיים של כולנו כאן בשנים הקרובות, זהו הזמן לשאול את עצמו כמה מידע אמיתי, רלוונטי ומבוסס באמת היה בידינו במועד קבלת ההחלטה.

כבר נאמר כי מערכת הבחירות שחלפה התאפיינה בעיקר בקמפיינים נגטיביים, בהאשמת האחר ובהתגוננות וכי מעטות המפלגות שהציגו לציבור עמדות חד-משמעיות, מצעים מפורטים או תכניות פעולה מקיפות. אבל זה אולי המקום לומר, בגלוי, כי גם המצע המפורט והרהוט ביותר הציג בפנינו, המצביעים הפוטנציאלים, רק את שאיפות המפלגות ואת כוונותיהן לעתיד ולא סיפר לנו דבר על מה שעשו או השיגו כותביו בארבע השנים שחלפו, גם אם זכו כבר להיות משרתי ציבור ברשות המחוקקת או המבצעת.

הבשורות הטובות הן שזוהי בהחלט לא כל התמונה. הממשלה ה-35 תקום בחודשים הקרובים, הכנסת ה-21 תתחיל את עבודתה ולנו, הציבור הרחב, יש אפשרות ממשית לקבל יותר, הרבה יותר מידע ונתונים לקראת הפעם הבאה שנלך לממש את זכותנו הדמוקרטית.

המערכת הציבורית בישראל עברה בשנים האחרונות שינוי משמעותי בכל הקשור להגברת השקיפות ולהנגשת מידע על עשייתה. אמנם הדרך עוד ארוכה, ויש עדיין אזורים שטרם פגשו את אור העין הציבורית, אך לרשות האזרח המתעניין עומדת גם כיום שורה של מאגרי מידע עדכניים שיכולים ללמד לא מעט על עשיית נבחרי הציבור בארבע השנים שחלפו.

ראשונה היא הכנסת, בית המחוקקים וזירת פעילותם של רבים מן המתמודדים על אמון הציבור, אשר מציגה לקהל הרחב באופן שוטף, כמעט את מלוא עשייתה ופעילותה. אתר האינטרנט של הכנסת מציג לא רק את אלפי הצעות החוק שניסה או הצליח כל ח"כ או משרד ממשלתי להעביר, את מרבית ישיבות הוועדות ודיוני המליאה, השאילתות וההצעות לסדר, אלא גם מאפשר חיפושים מושכלים.

אחריה מגיעה כמובן הממשלה. עדיין פחות שקופה ופתוחה, אך גם היא מפרסמת בשנים האחרונות דו"חות המאגדים מידע חשוב על עבודתה, הצלחותיה וכישלונותיה ולא פחות חשוב מכך, על סדרי העדיפויות שלה. אתר משרד ראש הממשלה מפרסם, מדי שבוע, את כל החלטות הממשלה שאושרו בישיבת הממשלה ובוועדות השרים.

ממשלות ישראל מקבלות, לאורך כהונתן, קרוב ל-3,000 החלטות ממשלה בממוצע, ואלה יכולות ללמד לא מעט על פעילותן ועל הנושאים העומדים על סדר יומן. דוח ביצוע שנתי של אותן אלפי החלטות מתפרסם לציבור ע"י משרד ראש הממשלה לציבור מזה שנתיים.

גם עבודת המשרדים עברה הליך לא מבוטל של חשיפה, כאשר תכניות העבודה המפורטות של משרדי הממשלה מתפרסמות לציבור ברבעון הראשון של כל שנה. רק לאחרונה פורסם ספר תכניות העבודה לשנת 2019, הכולל 810 עמודים מהם ניתן היה בהחלט ללמוד על המטרות, הכיוונים ותחומי העשייה של מרבית ממשרדי הממשלה היוצאת.

בשנתיים האחרונה צעדה הממשלה אף צעד משמעותי קדימה והחלה בפרסום דו"חות שנתיים המציגים באופן מפורט את ביצוע תכניות העבודה בפועל ואת נתוני העמידה ביעדים שהוצבו.

בתוך המידע הממשלתי, מצוי גם אתר תזכירי החוק של משרד המשפטים המציג לציבור את הצעות החקיקה הממשלתיות ואתר משרד האוצר, המציג את תקציב המדינה המפורט לאורך השנים.

לצד כל אלה ניתן למצוא בקלות אתרים רבים של החברה האזרחית, העוקבים אחר עשיית הממשלה והכנסת ומציגים נתוני ביצוע, נתונים תקציביים, נתונים על שקיפות ממשלתית ועוד. חיפוש פשוט ברחבי הרשת עשוי לפתוח אוקיינוס מאורגן ומסודר של מידע רלוונטי.

איש אינו יודע מתי יתקיימו הבחירות הבאות, אבל עד שזה יקרה, יש לכולנו את האפשרות להיות מעורבים ומודעים קצת יותר, להתרשם מקרוב מעבודת נבחרי הציבור, לנקות את רעשי הרקע, לבחון את העובדות והמספרים, ולאגור מידע חשוב ומדויק לקראת ההכרעה הבאה.

הכותבת היא מנכ"לית המרכז להעצמת האזרח