סערת נתן אשל עוררה את המשא ומתן הקואליציוני - אך מהצד הלא צפוי

הנוכחות של אשל במגעים להקמת הממשלה, לאחר שהורחק לצמיתות משירות המדינה, מעוררת את נציגי האופוזיציה - אבל לא נראה שמפריעה לאחרים • למרות שבאיחוד מפלגות הימין הצליחו לאחד את השורות לאחר טלטלה בת 24 שעות, נשארנו עם שאלות פתוחות לגבי העתיד • פרשנות

נתן אשל / צילום: אוריה תדמור
נתן אשל / צילום: אוריה תדמור

המשא ומתן הקואליציוני התנהל בעצלתיים בחול המועד פסח. שבעה ימים מתוך ה-28 שיש להקמת ממשלה כבר עברו ודבר כמעט לא קרה. פגישה אחת בת שעתיים בין נציגי ישראל ביתנו לנציגי הליכוד בכפר המכביה ביום א' - וזהו. ביום ה', ערב החג השני של פסח, אמורה להתקיים פגישה ראשונה בין שר האוצר משה כחלון לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכך ייפתח המו"מ בין הליכוד למפלגת הבת המיועדת, כולנו.

למרות השקט היחסי, מחאה קמה השבוע על הצבתו של נתן אשל בחזית המו"מ של הליכוד, בעיקר מצידה של יו"ר מרצ, חברת הכנסת תמר זנדברג. ח"כיות של כחול-לבן שיגרו מכתב בעניין, היו"ר בני גנץ צייץ שזה "בניגוד לכל נורמה", צבי האוזר ויועז הנדל, היועצים הבכירים שהביאו לסיום העסקתו של אשל בלשכת ראש הממשלה, תהו בטוויטר כיצד זה שאין בליכוד מתנגדים לאשל והפנו את תשומת הלב לכך שמעשיו לכאורה של אשל נתפסים כעבירה שעלולה לעלות בשנתיים מאסר במקומות אחרים בעולם. בליכוד משכו בכתף והמשיכו הלאה.

אשל הוא ראש הלשכה לשעבר של נתניהו, אשר ב-2012 קיבל עונש של נזיפה חמורה ופרישה לצמיתות משירות המדינה אחרי שהודה שצילם את עובדת לשכת ראש הממשלה ב"צילום לא מקובל, נכנס למחשב שלה שלא בידיעתה ומסר מידע הנוגע לאותה העובדת לגורמים בלשכה", כפי שציין גזר הדין בעניינו. הוא ולא אחר. אשל ייצג את הליכוד במו"מ הקואליציוני גם ב-2015. אז עוד הסתירו זאת בליכוד ושלחו את אשל לשבת בפגישות מו"מ במלון המלך דוד, מחוץ למיקום הרשמי של השיחות. 

אשל אמנם הורחק לצמיתות משירות המדינה, אולם השבוע קבע משרד המשפטים, במענה לפנייתה של יו"ר מרצ ח"כ תמר זנדברג, שאין מניעה שהוא ימשיך לייצג את הליכוד במו"מ הקואליציוני, שכן מדובר בהעסקה מטעם הליכוד ולא מטעם המדינה.

אשל לא צץ פעם בארבע שנים וביתר הזמן הוא שוקט על שמריו. מדובר כיום באחד האנשים החזקים במדינה. לפניות מרבית העיתונאים אשל כמעט שאינו משיב, ואם הוא עונה - תשובותיו בוטות ואגרסיביות. חורגות מן השורה.

אשל היה פעיל מאוד בקדנציה האחרונה של הכנסת ובמערכת הבחירות. הפגישות שלו תמיד מתקיימות מחוץ לפרוטוקולים ולא מדווחות לתקשורת. במקרים רבים הוא מסייע למינויים ועובד על תכנון המסרים התקשורתיים של ראש הממשלה - גם בהכפשת מועמדים אחרים. הוא ראש לשכת הצללים, אשר ממשיך לפעול כאיש החזק ביותר בסביבת נתניהו, בלי להיות עובד מדינה.

אווירת חג באיחוד מפלגות הימין

"תודה הרב רפי. יחד נמשיך בעזרת השם לעבוד כתף אל כתף כדי למקסם את ההישגים של הציונות הדתית ומדינת ישראל בממשלה הבאה. וכמי שמאמינים בחיזוק ערכי המשפחה גם אני משלים שעות בימים האלה.. תהנו". כך חתם ח"כ בצלאל סמוטריץ' את הריב שהיה או לא היה בינו לבין יו"ר הרשימה, הרב רפי פרץ. כמה דקות קודם לכן צויץ מחשבון הטוויטר של רפי פרץ: "מועדים לשמחה. אני משלים שעות בחיק המשפחה אחרי מערכת בחירות אינטנסיבית. אני רוצה להדגיש, הקשר ביני לבין ידידי ורעי בצלאל מצוין, אנחנו שותפים ועובדים ביחד בתיאום ובאהבה גדולה וכך בעזרת השם זה יימשך. לטובת עם ישראל והציונות הדתית".

אחוות אחים וסולידריות חגיגית שרתה על מסכת הציוצים, שחתמה 24 שעות של ריב לא מפוענח. אבל נשארנו עם השאלה אם זהו "איחוד מפלגות הימין" או שמא "פיצול מפלגות הציונות הדתית".

מערכת היחסים בין פרץ לסמוטריץ' נראתה סבירה במהלך הקמפיין. פרץ ממלכתי יותר, סמוטריץ' בתפקיד המפחיד-התורן, שאמור להרעיד את אמות הסיפים של יושבי בית המשפט העליון, בתי הקפה בתל אביב ובוחרי כחול לבן.

סמוטריץ׳, חרוץ, מהיר ומנוסה, ימשיך לאתגר את פרץ 24/7. הוא נחשב אולי לאחד העקשנים והאידיאולוגיים שבחברי הכנסת, אך במהלך ארבע השנים שחלפו זכורים מספר אירועים שבהם הוא איים ואיים, אך לא קיים. הוא נפנף ב"איום הפרישה מן הממשלה" כאשר יעלון לא רצה למנות את ח"כ אלי בן-דהן לסגן שר הביטחון. איים כך שוב כאשר הייתה תגובה ממשלתית רפה מדי לטעמו על פיגועים, כאשר חשב שתכף תתפרסם תכנית השלום של טראמפ, וכשהביע ביקורת על כך שהממשלה לא בונה מספיק ביו"ש. רק צריך לרשום במנוע חיפוש את המילים "סמוטריץ' מאיים לפרוש" ולגלות את ההתהלבות שלו משימוש באיומים.

מה שהכעיס את פרץ השבוע, היתה העלאת רשימת הדרישות של סיעתם המאוחדת בכלי התקשורת, לפני שהוא (פרץ) ידע את תוכנה של הרשימה. שינוי שיטת מינוי שופטים, העברת פסקת התגברות, חוק חסינות, שינוי בסמכויות בג"ץ, שינוי בסמכויות מבקר המדינה - מהפכה נרחבת בשיטת השלטון בישראל בלי לדבר על הדברים קודם ביניהם. סמוטריץ׳ השאיר לפרץ אבק.

גם כחול-לבן עם הגולן

לא יכול היה להיות פוליטיקאי טרי מרוצה יותר מחבר הכנסת המיועד צבי האוזר (כחול-לבן), לשעבר מזכיר הממשלה של נתניהו וכיום מקום 14 ברשימה הגדולה שתמלא את ספסלי האופוזיציה.

האוזר שאף להיות ח"כ בעבר, אך הפרידה המצלצלת ממשרד ראש הממשלה (ראו פרשת אשל לעיל) הותירה מערכת יחסים עכורה עם נתניהו ולא היה כל סיכוי להשתלבות שלו בליכוד. האוזר הקדיש את השנים האחרונות לעמותה בשם "היחדה למען הגולן" בניסיון לעורר שיח להכרה הבינלאומית בסיפוח. קשה לומר שהנושא תפס נפח גדול בשיח הציבורי. ח״כ יאיר לפיד אימץ את הרעיונות ואת הצורך להעלות את הנושא בפגישות עם פוליטיקאים בעולם לפני כשנתיים, אך גם הוא, מן האופוזיציה, היה בעל קול מוחלש יחסית.

והנה - הדברים התממשו בקמפיין, אך מן הצד של הליכוד. האוזר מברך. "השאלה היא אם נתניהו עושה 'סלאח שבתי', כשהוא מודיע על הקמת יישוב חדש, או מתכוון להקמה של יישוב מלא, דבר שלא קרה ברמת הגולן זה 28 שנה" אומר האוזר ל"גלובס". האוזר מתכוון לסצינה שכתב אפרים קישון, שבה תורמים מחו״ל מגיעים לצפות בעולים חדשים נוטעים עצים ביער שבו מותקן שלט מתחלף עם שמות התורמים.

לדברי האוזר, אם הדרוזים בגולן יראו פעילות ישראלית שהופכת את מצבם לבלתי הפיך, כלומר למי שלא עשויים להיות בעתיד אזרחי סוריה, הם יחלו לשתף פעולה עם ישראל. "לכן", מסביר האוזר, "חשוב מאוד להבין אם נתניהו אכן חושב על הקמה של עיר/יישוב מלא חדש, או רק שינוי שם של אחת השכונות או היישובים הקיימים".