ישראל שיחררה שני אסירים סורים תמורת גופת באומל, בירושלים טוענים: אין קשר

שליחו של פוטין לסוריה אמר בראיון כי ששחרור שרידי גופת זכריה באומל ז"ל כמה ימים לפני הבחירות בישראל נעשו בתמורה לשחרור 2 אסירים סורים המוחזקים בישראל • בירושלים טוענים כי "הנושא לא עלה מראש" • עם זאת הבוקר אישרו בירושלים ששני אסירים סורים ישוחררו

בנימין נתניהו / צילום: אמיר מאירי
בנימין נתניהו / צילום: אמיר מאירי

‏שליחו של הנשיא ולדימיר פוטין לסוריה, אלכסנדר לברנטייב התראיין לערוץ RT (ערוץ החדשות במימון הממשל הרוסי) ואמר ששחרור שרידי גופת זכריה באומל ז"ל, כמה ימים לפני מערכת הבחירות בישראל נעשו בתמורה לשחרור שני אסירים סורים המוחזקים בישראל.

המידע החדש הזה מגיע מרוסיה ולא מישראל וזה לאחר שפה טען נתניהו כי החזרת גופת באומל ז"ל נעשתה בין השאר בזכות מערכת היחסים הטובה שלו עם פוטין.

אולם הבוקר (שבת) אישרו בירושלים ששני אסירים סורים ישוחררו.

בישראל אומר גורם ממשל הבוקר כי "רק לאחר השבת גופתו של זכריה באומל ז"ל החליטה ישראל בימים האחרונים על שחרור שני אסירים כמחווה של רצון טוב. הנושא לא עלה מראש. ישראל פועלת ללא לאות להשבת השבויים והנעדרים ותמשיך לפעול תוך שמירה על ביטחון ישראל."

אולם לפני מערכת הבחירות אמר דובר צה"ל רונן מנליס: "לא הייתה כאן עסקה ולא היה מו"מ להשבתו של באומל. הוא הוחזר בפעילות מבצעית. אנחנו לא מוסרים היכן נמצאה גופתו. הפעולה הוכיחה שמעולם לא עזבנו את העיסוק בתיק סולטאן יעקוב. המשפחות יודעות שנמשיך לעשות כל מאמץ להשיב הבנים הביתה".

כאשר מועמד כחול לבן בני גנץ האשים את נתניהו שעשה סיבוב פוליטי על החזרת גופת חלל צה"ל, דרש נתניהו מגנץ להתנצל בפניו. הוא כתב בטוויטר: "בני גנץ, תתבייש על כך שהאשמת את צה"ל ואותי בשיקולים פוליטיים בהשבתו של חיילנו זכריה באומל ז"ל לקבר ישראל. אל תתנצל בפניי, תתנצל בפני עם ישראל."

כעת בחלוף שבועיים מסתבר שנתניהו הסתיר את מלוא הפרטים באשר לנסיבות הבאת גופתו של באומל לישראל.

מהודעת גורמי הממשל לא ברור אם שני האסירים הסורים שוחררו כבר, או שהעניין אמור להיות מובא לפיתחה של הממשלה. יצוין שבשנת 2014, שינתה הממשלה את חוק הממשלה והוסיפה סעיף 8ב, האוסר על השלמת מהלך מהסוג הזה ללא אישור ממשלה.

ככל הידוע ל"גלובס" שרי הממשלה לא קיבלו מידע על העסקה והקבינט לא דן עד עתה על המשמעויות של החזרת שני האסירים הסורים או מה היא זהותם.

גורם ממשלתי התייחס הבוקר (שבת) לנסיבות קבלת ההחלטה. "היועץ הממשלתי לממשלה אישר שבנסיבות העניין אין צורך באישור הממשלה. כמו כן, הנושא טופל ע"י משרד המשפטים ובית הנשיא".

בהמשך לפרסומים,להלן פרטי 2 האסירים הסורים שישוחררו במסגרת ההסכמות סביב השבת גופתו של באומל ז"ל.

זידאן טויל, יליד 1962, תושב ח'דר בסוריה, הכלוא בישראל על רקע פלילי בגין עבירת הברחת סמים. טויל עצור מיולי 2008 והיה צפוי להשתחרר ביולי 2019 וחמיס אחמד, יליד 1984. תושב מחנה פליטים ירמוכ בסוריה, פעיל פת"ח שנתפס באפריל 2005, בגין נסיון לבצע פיגוע הסתננות לבסיס צה"ל ופגיעה בחיילים. הוא נשפט למאסר עד שנת 2023.