מנועי הצמיחה של אינטל מדשדשים; מה עובר על המעסיקה הגדולה של ההייטק הישראלי?

ענקית השבבים אינטל פירסמה תחזית קודרת ל-2019: החברה לא תצמח, מנועי הצמיחה מדשדשים והמניה חזרה שנה אחורה • האם יש סיבה לדאגה או שמדובר בחולשה זמנית?

מנכ"ל אינטל בוב סוואן \ צילום: ליאת מנדל
מנכ"ל אינטל בוב סוואן \ צילום: ליאת מנדל

מניית אינטל  צללה בסוף השבוע ב-9% בעקבות תחזיות מאכזבות, ומחקה את כל העליות בשנה האחרונה. הטריגר - צפי לירידה בהכנסות השנתיות, לראשונה מאז 2015. ואולם לא רק התחזית המאכזבת עומדת מאחורי הירידות, אלא גם תגובת השוק לאתגרים בפניהם ניצבת החברה והקשיים שלה בהתמודדות איתם. אם ב-2018 הציגה החברה גידול של 18% בהכנסות, ב-2019 ההכנסות לא צפויות לצמוח כלל (אלא לרדת ב-1%). כעת המשקיעים שואלים את עצמם האם להתייחס לשנה החזקה ב-2018, או שזאת היתה גאות זמנית.

לדברי מנכ"ל אינטל בוב סוואן, "שיחות שניהלנו עם לקוחותינו ושותפינו בתחום המחשבים האישיים ומרכזי הנתונים בחודשים האחרונים הבהירו לנו כמה טרנדים. הירידה במחירי הזכרונות התגברה והמגבלות ביכולת הספיגה של מלאים בתחום מרכזי נתונים שהצגנו בינואר חריפה מכפי שציפינו. הרוח הנגדית שנושבת מסין התגברה והביאה לסביבה זהירה יותר בכל הקשור להוצאות על IT".

הירידה במניה מצביעה על כך שהשוק הגיב בקיצוניות לא רק בגלל ההאטה המסתמנת במכירות אלא הוא מקפל בתוכו גם את התגובה לסדרת אירועים שלא מבשרת טובות לחברה, אירועים שהשוק התמהמה מלהגיב עליהם, בעוד המניה ממשיכה לטפס למחירי שיא כל הזמנים (למעט עידן בועת הדוט קום ב-1999).

1. מנוע הצמיחה מדשדש

בשנים האחרונות היוותה חטיבת הדאטה-סנטרים (מרכזי נתונים) מנוע צמיחה בעבור אינטל, בעקבות הפופולריות הגוברת של שירותים מבוססי ענן. הפעילות בלטה לחיוב בעיקר כנגד ההאטה הגלובלית שחוו מכירות המחשבים האישיים. ואולם כבר ברבעון האחרון של 2018 הופיעו סימנים מדאיגים בתחום של מרכזי הדאטה - ההכנסות מפעילות זו צמחו ב-9% בלבד לעומת הרבעון המקביל, לעומת צמיחה של 22% ברבעון השלישי ו-26% ברבעון השני. המגמה השלילית המשיכה גם השנה, וברבעון הראשון הציגה החברה ירידה של 5% בהכנסות.

בשיחת האנליסטים לאחר הדוחות הקודמים הסבירו בחברה את ההאטה בכך שהמכירות בסין ירדו, מכיוון שאותם לקוחות הצטיידו בשבבים מוקדם מהרגיל, בשל החששות מהמתחים בין ארה"ב וסין בתחום הסחר. לעומתם, הלקוחות האמריקאים המשיכו לרכוש שבבים לפי הדפוסים הקבועים שלהם.

ואולם בוב סוואן, שמונה לאחרונה למנכ"ל הקבוע של אינטל, חזר על ההסבר גם בסוף השבוע. לדבריו, אינטל מתמודדת עם ההשלכות של צמיחה מוגברת בתחום ב-2018 שהביאה לכך שללקוחות יש מלאי עודף של רכיבים בהם לא עשו שימוש. סוואן ציין כי ההתאוששות תיקח זמן רב יותר ממה שצפה. למעשה, אפשר להניח כי הרבעונים הטובים שהציגה אינטל בתחום לא בהכרח משקפים.

2. הפסד עסקת מלאנוקס

החולשה בדאטה סנטרים בולטת על רקע המכה שחטפה אינטל לפני חודש וחצי בלבד - הפסד עסקת מלאנוקס למתחרה הקטנה אך המבטיחה אנבידיה. הטכנולוגיה של מלאנוקס מסוגלת להעניק יתרון תחרותי עצום לכל חברת שבבים שהיתה רוכשת אותה אך במקרה של אנבידיה המכה לאינטל כפולה. בצד הטכנולוגי, אנבידיה תהיה מסוגלת בעתיד למנוע ממלאנוקס למכור למתחרות מוצרי תקשורת מהירים למרכזי נתונים, אלא שכניסתה של אנבידיה לישראל, שמארחת את מרכזי הפיתוח של כמעט כל חברות השבבים הגדולות והחשובות, מחזקת את הכוחות המתחרים בה על כוח אדם איכותי.

3. מה קורה עם הדור החמישי?

אינטל הודיעה לפני כשבועיים כי היא נוטשת את עסקי המודמים הסלולריים לדור החמישי. החברה היתה אמורה לספק את שבבי התקשורת בטכנולוגיית הדור החמישי לסמארטפונים של אפל אך זו הודיעה שתלך בסופו של דבר על השבבים של קוואלקום, לאחר שהשתיים יישבו סכסוך פטנטים ארוך שנים. מאחר שאפל היתה אמורה להיות הלקוחה העיקרית שלה בתחום, ההודעה של אינטל על נטישת תת-התחום היתה מתבקשת. ואולם, הכותרות על נטישת השוק, תפסו את העין בעוד אינטל הבהירה כי היא נשארת בתחום שבבי התקשורת לדור החמישי למחשבים ניידים, האינטרנט של הדברים (IoT) ודאטה סנטרים - האזורים היותר משמעותיים עבורה. אינטל מצידה נימקה את הצעד בשולי הרווח הנמוכים הצפויים מעסקי המודמים לסמארטפונים, ובסוף השבוע אף דווח כי אפל ניהלה מגעים לרכוש את החטיבה (עוד לפני הפשרה עם קוואלקום).

4. העיכובים בפיתוחים הטכנולוגיים

אתגר נוסף עמו מתמודדת אינטל נמצא בחזית הננומטרית. החברה מתקשה ליישר קו עם המתחרות, ובראשן TSMCהטיוואנית ו-AMD האמריקאית. אמנם ארכיטקטורת השבבים של אינטל ב-10 ננומטר אמורה להקביל לביצועים של מעבדי ה-7 ננומטר של TSMC, אבל בעוד מעבדי ה-7 ננומטר של TSMC כבר נמצאים בשוק, אינטל דוחה שוב ושוב את המועד הצפוי להגעתם לשוק של מעבדי ה-10 ננומטר שלה. גם AMD צפויה להציג מעבדי 7 ננומטר לפני אינטל ולשבור בכך מסורת של 20 שנים שבהן הציגו השתיים קפיצת מדרגה ננומטרית במקביל.

5. איכזבה את המשקיעים, שוב

אינטל מאכזבת את המשקיעים רבעון שני ברציפות. אמנם החברה עמדה בתחזיות בדוחות הנוכחיים, אך צריך לזכור כי אותן תחזיות בהן עמדה היו אלו שאיכזבו את המשקיעים ברבעון הקודם, כלומר מראש היו נמוכים מהציפיות. כעת אינטל פירסמה תחזית מאכזבת להכנסות להמשך השנה - החברה צופה הכנסות של 69 מיליארד דולר ב-2019, מתחת לציפיות השוק ל-71 מיליארד ומתחת לתחזית ההכנסות שהחברה פרסמה בינואר בו צפתה כי ההכנסות השנתיות יעמדו על 71.5 מיליארד דולר. התחזית מהווה גם ירידה לעומת הכנסות החברה עצמה ב-2018 שעמדו על 70.8 מיליארד דולר, מה שיהווה את הירידה השנתית הראשונה של אינטל בהכנסות מאז 2015.

גם ברבעון הנוכחי, למרות שההכנסות שהציגה החברה, 16.1 מיליארד דולר, עמדו כאמור בציפיות, הן יציבות לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה, והחברה לא הראתה צמיחה כלל. גם שולי הרווח של החברה ירדו ברבעון זה ל-57% לעומת 61% בשנה שעברה, והרווח הנקי שרשמה החברה, 4 מיליארד דולר, מהווה ירידה של 11% לעומת הרבעון המקביל.

6. האם קיימת השפעה על ישראל?

מקורות בתעשייה מעריכים כין לעת עתה לא קיים חשש לפעילות בישראל, לפחות בטווח הקצר והבינוני. לדבריהם, דווקא הקשיים שעוברת אינטל עשויים לדחוף אותה להשקיע יותר בפעילות המחקר ופיתוח, שחלק מהותי ממנה מבוצע בישראל. בנוסף, אינטל עשויה להידחף לביצוע רכישות של חברות שבבים מבטיחות דוגמת הבאנה הישראלית, המפתחת את הדור הבא של שבבים לבינה מלאכותית ונמצאת במוקד תשומת הלב של ענקיות אחרות כמו אנבידיה.