בתי חולים | בלעדי

התור לבדיקה מתקרב: יצאה לדרך התוכנית להשארת רופאים בבתי החולים גם אחה"צ

בחודשים הקרובים יחלו עשרות רופאים לעבוד במערכת הציבורית בלי שיוכלו לשלב עבודה פרטית • איכילוב, שיבא, וולפסון, רמב"ם ופוריה כבר הגישו רשימת מועמדים • המימון לשנה הראשונה: כ-80 מיליון שקל • התמורה: תוספות שכר של בין 18-35 אלף שקל ברוטו בחודש לרופא

ניתוח בבית החולים שיבא/ צילום: תמר מצפי
ניתוח בבית החולים שיבא/ צילום: תמר מצפי

תוכנית ה"פולטיימרים", רופאים מנתחיםשיעבדו שעות נוספות בבתי החולים ולא בקליניקות פרטיות, יוצאת לדרך: בחודשים הקרובים צפויים כמה עשרות רופאים ב-11 בתי החולים הממשלתיים להתחיל לעבוד כפולטיימרים. בשלב ראשון, מתקצב משרד הבריאות את התוכנית ב-80 מיליון שקל בשנה. אם תצליח, צפוי התקציב השנתי לגדול ל-400 מיליון שקל, ומספר הרופאים שישולבו בה יגיע ל-300 איש.
הפולטיימרים יחויבו לעבוד עוד 14 שעות בשבוע מעבר למשרתם הרגילה, תמורת תוספת לשכר שתנוע בין 35-18 אלף שקל בחודש ברוטו. התוספת תיקבע בהתאם לתפקיד (מנהל מחלקה יקבל יותר), למומחיות (האם קיימת במקצוע מצוקת רופאים) ולמיקום (רופאים בפריפריה יקבלו תוספות גדולות יותר). המשתתפים בתוכנית יוכלו לחלק את השעות הנוספות באופן גמיש: למשל להישאר עוד ארבע שעות בבית החולים ביום אחד, ורק שעה נוספת ביום אחר.

בשלב זה פונה התוכנית רק לרופאים מומחים בבתי החולים הממשלתיים שבבעלות משרד הבריאות, כמו איכילוב, שיבא, רמב"ם, וולפסון ופוריה, ואלה הגישו רשימת מועמדים שהמשרד יידרש לאשר. הכוונה היא להרחיבה בהמשך גם לבתי החולים של כללית ולבתי חולים ציבוריים שמופעלים בידי עמותות, כמו הדסה, מעייני הישועה ולניאדו.

לתגבר את חדרי הניתוח אחר הצהריים

העסקת רופאים כפולטיימרים נועדה לפתור את בעיית התרוקנות המחלקות בבתי החולים מרופאים בכירים בשעות אחר הצהריים והערב, שבהן רבים מהם מקבלים לקוחות בקליניקות פרטיות, וכן לתגבר את חדרי הניתוח בשעות אחר הצהריים. הרופאים הרלוונטיים לתוכנית הם מנתחים ורופאים אחרים, שמבצעים פעולות "מדידות", כמו רדיולוגים המפענחים תוצאות של בדיקות הדמיה (כמו CT ו-MRI). בכך מקווה משרד הבריאות להוביל לקיצור תורים בתחומים הנחשבים ל"צוואר הבקבוק" של המערכת.

תוכנית הפולטיימרים הייתה אמורה לצאת לדרך כבר באמצע העשור הנוכחי: בשלוש השנים האחרונות הוקצה לה מדי שנה תקציב של עשרות מיליוני שקלים. אולם בכל אחת מהשנים הללו יישום התוכנית נתקע, בגלל הקושי לייצר הבנות מול הרופאים ובתי החולים סביב סוגיות כמו מספר הפרוצדורות שהרופאים יידרשו לבצע ורמת התשלום בעבורן. התקציבים נכנסו לתוך התקציב הכללי של "התוכנית לקיצור תורים לניתוחים".

כעת נקבע, כי ההחלטה לגבי כמות הניתוחים שיבצעו הרופאים נתונה למו"מ בין הרופא לבין בית החולים. מעבר לעבודתם בבית החולים, הפולטיימרים לא יוכלו לקחת על עצמם עבודה פרטית. עם זאת הם יוכלו להוסיף עוד עבודה ציבורית, למשל בקופת חולים או במסגרת ניתוחים בתשלום נוסף בבית החולים, מה שמכונה "ססיות".

"פניות מרופאים מכל הארץ שמעוניינים"

"הצלחנו למצוא את הנוסחה שמתאימה לכלל השחקנים במערכת, ולכן סוף-סוף התוכנית יוצאת לדרך", אומר נדב בן יוסף, מנהל תחום כלכלת אשפוז באגף תכנון, תקצוב ותמחור במשרד הבריאות. "קיבלנו פניות מרופאים מכל רחבי הארץ, כולל היענות מצד בכירים". סמנכ"ל תכנון, תקצוב ותמחור במשרד הבריאות, ודים פרמן, מוסיף: "המטרה היא שהרופאים שיעבדו כפולטיימרים יהיו נגישים לבית החולים בשעות שבהן לא היו נגישים קודם לכן, מה שיתרום להעלאת רמת השירות בעבור כלל הציבור".

בבית החולים פוריה בטבריה הציעו שלושה שמות של פולטיימרים פוטנציאלים למשרד הבריאות, וממתינים לראות אם יאושרו. "הרעיון ברמה העקרונית הוא טוב, ואני תומך בו", אומר ד"ר ארז און, מנכ"ל בית החולים. "אני חושב שיש בהחלט רופאים שיעדיפו אפילו להיות מתוגמלים מעט פחות מאשר כיום, כשהם משלבים בין רפואה ציבורית לפרטית, בשביל האפשרות להתמסר רק לעבודה ציבורית, במקום אחד, מבלי להיטרטר".

מצד שני, אומר און, "רופאים עושים את התחשיב של מה יותר משתלם להם, ולפי זה מקבלים החלטה. ייתכן שתוספת של 14 שעות בשבוע היא גבוהה מדי, זו מחויבות גדולה. אני מעריך שבהמשך התוכנית תעבור התאמות בנוגע לכמות השעות הנוספות הנדרשת והתגמול עבורן".

תוכנית ה"פולטיימרים": איך זה יעבוד?

■ רופאים מנתחים או כאלה שמבצעים פעולות מדידות (כמו רדיולוגים) יבקשו להצטרף לתוכנית

■ הרופאים יחויבו לעבוד רק במערכת הציבורית, ולהוסיף 14 שעות עבודה בשבוע בבית החולים

■ כל רופא יקבל תוספת שכר שתיקבע בהתאם לתפקידו, למומחיותו ולמיקום בית החולים
שבו הוא עובד (מרכז או פריפריה)

■ התוכנית תתוקצב ב-80 מיליון שקל בשנה, עם אפשרות להגדלה עד 400 מיליון שקל

■ התוכנית תקיף בשלב הראשון עשרות רופאים בבתי החולים הממשלתיים. בהמשך, הכוונה היא להרחיבה ל-300 רופאים, גם בבתי החולים הציבוריים והשייכים לכללית