"שיטת פישמן: אנשי קש, סבך של נאמנויות והברחת נכסים בשווי 100 מיליון אירו באירופה"

עו"ד יוסי בנקל, הנאמן על נכסי פישמן, מבקש מביהמ"ש לחייב את איש העסקים פושט הרגל לחשוף את כל נכסיו באירופה, זאת בהתבסס על חקירה מודיעינית שנערכה לאיתור נכסיו באנגליה ובגרמניה • לטענת בנקל, פישמן עדיין מסתיר נכסים באירופה באמצעות מספר דמויות, בהן אשת חיי לילה מאיביזה ועו"ד גרמני

אליעזר פישמן / צילום: תמר מצפי
אליעזר פישמן / צילום: תמר מצפי

איך קשור איש העסקים פושט הרגל אליעזר פישמן לאם חד-הורית, אשת חיי לילה מאיביזה, ולבן זוגה; מה עשה עבורו האחיין הישראלי המתגורר בברלין; מה טיב היחסים שלו עם עורך דין ואיש עסקים גרמנים; והאם כל אלה מסייעים לו להסתיר נכסים בשווי 100 מיליון אירו באירופה - אלה הן השאלות החדשות והמטלטלות העולות היום ב"פרשת פישמן", ואשר עליהן יצטרכו בני משפחת פישמן להשיב בקרוב.

השאלות הללו עולות במסגרת בקשה חדשה שהגיש היום (ב') הנאמן על נכסי פישמן, עו"ד יוסי בנקל ממשרד שבלת ושות', לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, אשר במסגרתה הוא מבקש לחייב את פישמן לחשוף את כל נכסיו באירופה, לאחר שלטענתו פישמן עדיין מסתיר נכסים במסגרת הליך פשיטת הרגל ופירוק החברות המתנהל נגדו. הבקשה מצטרפת למהלכים שנחשפו בינואר השנה, במהלכם פנה המפרק לערכאות משפטיות באירופה במטרה לחשוף נכסים של פישמן, אשר לטענתו מוחזקים על-ידי צדדים שלישיים ואנשי-קש.

הבקשה כוללת טענות חמורות מאוד שמטיח הנאמן כלפי פישמן ובני משפחתו, ובהן שימוש באנשי-קש, בניית נאמנויות מורכבות והברחת נכסים בשווי 100 מיליון אירו באירופה.

הבקשה מבוססת על ממצאי חקירה מודיעינית שנערכה בחודשים האחרונים לאיתור נכסיו של פישמן באנגליה ובגרמניה. במשך חודשים ארוכים התחקו חוקרי חברת המודיעין העסקי בי. סי. אסטרטגיה (Black Cube), המתמחה בין היתר באיתור נכסים מוכמנים ברחבי העולם, אחר נכסיו של פישמן - ואת הממצאים המודיעיניים שלה הציג היום הנאמן לבית המשפט.

כוכבי המערכה החדשה הם אחיינו של פישמן, שלמה כץ, ושורת אזרחים זרים שלכאורה מהווים אנשי-קש עבורו לצורך הסתרת שליטה במערך חברות זרות ושורת נכסים, בהם אם חד-הורית בשנות ה-30 לחייה, בן זוגה, איש עסקים ועורך דין גרמני. 

מארג סבוך 

עו"ד בנקל כותב בבקשה כי "עניינה בממצאים, אשר לא ניתן להפריז במשקלם וחומרתם, שהתגלו לנאמן בעקבות פעולות חקירה מאומצות שננקטו על-ידו ולבקשתו, בקשר למצבת נכסי וזכויות החייב (אליעזר פישמן, א' ל"ו), מהם עולה לכאורה כי החייב החזיק ומחזיק, באמצעות מארג ישויות משפטיות סבוך ומורכב, הנשלט על-ידי נאמנים, שלוחים ובאי-כוח, הפועלים עבורו ו/או מטעמו, בנכסים וזכויות בשווי של, לכל הפחות, עשרות מיליוני אירו ברחבי אירופה ובעיקר בגרמניה".

עוד טוען בנקל כי על-פי הממצאים שהצטברו, פישמן ממשיך בניסיונותיו, גם לאחר שהוכרז כפושט רגל, להסתיר ממנו, ובמקרים מסוימים אף לממש, את נכסיו בגרמניה, באמצעות הנאמנים.

ממצאי חקירתם המשותפת של הנאמן וסוכני Black Cube בעניין הנכסים בחו"ל מפורטים על פני 27 עמודי הבקשה, ובה גם פרק על "דמויות המפתח - נאמני החייב", מי שהם לכאורה הדמויות המרכזיות במערכת הסבוכה שהוקמה על-ידי או עבור פישמן לצורך הברחת והסתרת נכסים מפני נושיו.

לטענת עו"ד בנקל, "חלק מהדמויות הללו נטלו חלק פעיל ואקטיבי בפעולות ההסתרה שננקטו על-ידי פישמן, וחלקן אך שימשו כאנשי-קש עבורו, אולם המשותף לכולן היא העובדה כי שימשו, באופן כזה או אחר, כנאמנים, אשר פעלו בשמו של החייב או עבורו והחזיקו או עודם מחזיקים נכסים עבור החייב ברחבי אירופה, אשר שוויים נאמד בסך של, למצער, עשרות מיליוני אירו (!)". 

החזקה בנאמנות 

דמות המפתח הראשונה המוזכרת בבקשה הוא עו"ד מרקוס ריסה, המכונה על-ידי הנאמן "הדמות המרכזית, אשר מרכזת את שרשרת הנאמנויות הסבוכה המוחזקת עבור החייב בגרמניה". ריסה הוא עורך דין גרמני בן 61, שמקום מושבו בעיר חמניץ שבגרמניה.

לטענת הנאמן, עו"ד ריסה ניצל את "מומחיותו" ואת "קשריו" על-מנת לטוות רשת סבוכה של ישויות, שבבעלותן נכסי נדל"ן, המוחזקות על-ידו או על-ידי אחרים בנאמנות עבור פישמן, וזאת בידיעה ברורה כי פישמן מצוי בהליכי פשיטת רגל, וכי הסתרת נכסים עבורו מהווה עבירה פלילית, גם בגרמניה.

הדמות המרכזית הבאה אליה מפנה בנקל אצבע מאשימה היא שלמה כץ, אחיינו של פישמן, אזרח ישראלי בן 44 המתגורר בברלין שבגרמניה מזה שנים רבות. על-פי המידע המצוי בידי הנאמן, כץ ביסס את מעמדו כמנהל בפועל של כל עסקי פישמן וקבוצת פישמן בגרמניה.

אדם נוסף שלטענת הנאמן מסייע לפישמן להסתיר נכסים לכאורה הוא אוליבר קריידר, אזרח גרמני בן 52, אשר לו קשרים עסקיים ענפים עם פישמן ומשפחתו. "זאת", נטען, "באמצעות החזקה משותפת בישויות שונות המסונפות, בצורה כזו אחרת, הן להחזקות החברות הציבוריות שנשלטו עד לא מכבר על-ידי החייב ומשפחתו בגרמניה והן לקבוצת פישמן. בין היתר, מתוקף תפקידו של מר קריידר כמנהלן של חלק מהישויות הללו". 

מניות בחינם 

שני הכוכבים האחרונים בבקשה של הנאמן הם בויליבאד דיקאוטשיץ ומירלה הלבט, בני זוג המתגוררים בספרד, ואשר נגדם נקט הנאמן הליכים באנגליה כדי לחשוף את הקשר שלהם לפישמן. דיקאוטשיץ הוא אזרח גרמני בן 52 המתגורר באיביזה, ספרד, ומירלה הלבט היא אזרחית רומניה בת 30, אם חד-הורית לילד, המתגוררת אף היא בספרד. הנאמן מציין כי מניתוח פרופיל הפייסבוק של הלבט ופעילותה ברשת החברתית עולה כי עיסוקה העיקרי היה (וייתכן שאף עודנו כך) בסצנת חיי הלילה המקומית בספרד, בעיקר באי המסיבות איביזה.

מהבקשה עולה כי על-פי ממצאי הנאמן, אשר על בסיסם ננקטו מטעמו הליכים באנגליה, הלבט - אשר למיטב ידיעת הנאמן נעדרת כל השכלה, ידע או ניסיון כלכלי או עסקי בכלל, ובשוק הנדל"ן בפרט - מחזיקה במלוא הון מניותיה של חברה המאוגדת באנגליה, אשר חודשים ספורים עובר לקריסת החייב, רכשה את מניותיה של חברה המאוגדת בגרמניה, שהוחזקה אותה עת על-ידי ילדי פישמן - אייל, ענת ורונית, ועל-ידי קריידר ויוסף שטיינמן.

על-פי הבקשה, גם דיקאוטשיץ מחזיק בשליטה בשותפות שלכאורה החזיקה נכסים עבור פישמן, עד למכירתם. דיקאוטשיץ, נטען, קשר עצמו לפישמן (ואף הודה כי בילו בעבר יחדיו במסיבה), וכן הדגיש כי מניות השותפות הוענקו לו, באמצעות הלבט שפעלה בשמו, חינם אין-כסף, בין היתר על-ידי ילדי פישמן ומר קריידר. העברת מניות בחינם מילדיו של פישמן מעוררת מן הסתם סימן שאלה ענק אצל הנאמן. 

דפוסים חוזרים 

עו"ד בנקל טוען בבקשה כי מתוך נכסים בשווי עשרות מיליוני אירו שהוא מחזיק באמצעות אחרים באירופה, דיווח פישמן על שני נכסים בלבד: דירת מגורים במרכז ברלין, המוחזקת בבעלותו ובבעלות רעייתו (בעניינה מתנהל בימים אלה, בפני בית המשפט הגרמני, הליך לפירוק שיתוף); ונכס נוסף בגרמניה המוחזק בבעלות שתי חברות גרמניות, המוחזקות בשרשור על-ידי פישמן ובני משפחתו באמצעות חברה הולנדית. 

לטענת הנאמן, חקירתו העלתה כי הגורמים שלהם הוא מייחס החזקת נכסים לטובת פישמן קשורים אליו בקשר הדוק, וזוהו אף דפוסי פעולה חוזרים ונשנים שלהם ושל בני משפחת פישמן, המרמזים על ניסיון "להרחיק" מפישמן נכסים שונים המקושרים אליו (או אשר יכולים להיחשד כמקושרים אליו). זאת, במטרה לנתק כל קשר בין פישמן או משפחתו או מקורביו לבין נכסים אלה.

לטענת עו"ד בנקל, "דפוסי פעולה אלה מתבטאים, בעיקר, בשינויים רישומיים שבוצעו בישויות משפטיות מסוימות, המקושרות לפישמן, בעיקר בין השנים 2016-2018, קרי, הן בסמוך למועד מתן צו הכינוס, עת היה ברור כי פישמן עומד בפני קריסה כלכלית, והן לאחר מועד זה - עת פישמן היה כבר מצוי תחת כנפי ההליך, ונאסר עליו לבצע כל פעולה בנכסיו. שינוים רישומיים אלה מתבטאים, בין היתר, בהחלפת בעלי מניות ודירקטורים בעלי קרבה משפחתית לפישמן; החלפת כתובות רשומות המקושרות לפישמן; והעברת ישויות המסונפות לקבוצה הציבורית, לידיים פרטיות". 

סיפור בלשי: עבודת נמלים של החוקרים בחו"ל חשפה לכאורה נכסים בשווי עשרות מיליוני אירו

בקשת הנאמן לנכסי פישמן כתובה לפרקים כמותחן בלשי מרתק. היא חושפת טפח מדרכי החקירות המודיעיניות המתנהלות לאיתור הברחות נכסים בעולם. בבקשה מתוארות פגישות שהתקיימו בזהויות בדויות, מיילים שהועברו ועבודת נמלים שביצעו החוקרים בחו"ל, אשר חשפה לכאורה נכסים בשווי עשרות מיליוני אירו, שמאחוריהם עמד פישמן.

כך, למשל, מתוארות שורת פגישות שנערכו עם עורך הדין הגרמני מרקוס ריסה, אשר זוהה כגורם מרכזי בניהול עסקי פישמן בגרמניה, וזאת במסווה עסקי, באמצעות סוכן Black Cube, שהציג עצמו כבעלים של חברה לייעוץ פיננסי, הבוחן עבור אחד מלקוחותיו, אוליגרך רוסי, אפשרות להסתיר נכסים מנושיו במסגרת הליך פשיטת רגל.

בשנת 2018 התקיימו על אדמת גרמניה ואוסטריה מספר פגישות בין סוכני Black Cube ועו"ד ריסה. במהלכן, לכאורה, כיוון ריסה את השיחה לתיאור קרבתו הרבה לפישמן ומשפחתו ומעורבותו בעסקי פישמן, ובכלל זאת, הרחיב על כך שהיה מעורב בבניית "תיק ההשקעות" של פישמן בגרמניה (הנאמד, לדבריו, ב-860 מיליון אירו).

לאחר שהוצגה בפניו כוונת "הלקוח", להבריח לכאורה את נכסיו מאנגליה ורוסיה עקב הליכי פשיטת הרגל הצפויים להינקט נגדו, תיאר ריסה בפני סוכני Black Cube את שיטת הנאמנויות שהגה לצורך כך, במסגרתה מוקמים על-ידו מבני החזקות, המוחזקים על-ידו או על-ידי אחרים בנאמנות עבור הלקוח, אשר הלכה למעשה שולט, באופן נסתר, על מכירת הנכסים המוחזקים באמצעות מבנה ההחזקות.

עת הועלה בפניו החשש כי "אנשי-קש" שייבחרו על-ידו לביצוע המשימה ינסו להונות את הלקוח, הודיע ריסה כי אין ללקוח ממה לחשוש, וזאת לאור אמינותו וניסיונו רב השנים. הוא אף הציע כי הוא זה שישמש כנאמן לצורך החזקת הנכסים. אחת הפגישות בין סוכני Black Cube וריסה נערכה בדירת פישמן בברלין, ובה נכח גם כץ, אשר הביא עמו את מפתח הדירה, והציג את עו"ד ריסה "כמו בן משפחת פישמן".

בחקירתו בפני הנאמן, בחר כץ להכחיש את השתתפותו בפגישה, חרף קיומן של תמונות שצולמו במעמד הפגישה.

בסיום הביקור בדירה, שארך כשעה וחצי ובמסגרתו התרשמו סוכני Black Cube מהדירה, הציע ריסה כי הלקוח עבורו הם פועלים יעביר הצעה לרכישת הדירה של פישמן, של 8 מיליון אירו (סכום גבוה משמעותית מן הסכום שהוצע לנאמן על-ידי רעיית פישמן, לרכוש את חלקו של פישמן בזכויות בדירה).

פגישות נוספות נערכו בנוכחות דיקאוטשיץ, ובמהלכן הציע עו"ד ריסה לסוכני Black Cube לרכוש עבור הלקוח מספר נכסים, כאשר מדבריו עלה כי הגם שאלו מוחזקים באופן פורמלי באמצעות חברות המוחזקות על-ידו ועל-ידי אחרים, הרי שבפועל הם בבעלות פישמן. הראשונה - עסקה לרכישת פרויקט מגורים בן 265 דירות, בוונסדורף, מחוץ לברלין, כחלק מעסקת חבילה, עם 85 דירות בחמניץ, תמורת סך כולל של 18 מיליון אירו. עת נשאל עו"ד ריסה מי מקבל את ההחלטות בקשר לעסקה זו, השיב כי פישמן הוא זה שמקבל את ההחלטות.

עסקה שנייה שהוצגה לחוקרים הייתה עסקה לרכישת מלון בלייפציג, אשר שוויו נאמד ב-9 מיליון אירו; והשלישית - עסקה לרכישת בית קולנוע בשטוטגארט, בשווי של כ-16 מיליון אירו, אשר לדברי עו"ד ריסה, שייך למבנה ההחזקות הישן של פישמן, ומוחזק כיום באמצעות חברה בה כץ משמש כמנכ"ל.

העסקה הרביעית והאחרונה שהוצעה, הינה עסקה לרכישת נכס מסחרי ומגורים הממוקם בחמניץ. לדברי ריסה, הכנסות הנכס מדמי שכירות נאמדות ב-305 אלף אירו, ולהערכתו הוא עתיד לצאת בעתיד הקרוב למכירה תמורת 4.5 מיליון אירו.

הנאמן ממשיך ומפרט פעולות חקירה נוספות ודברים שונים שנאמרו לחוקרים על-ידי כוכבי הפרשה, אשר מהם הוא מסיק כי כולם מהווים יחד חוליות במארג הנאמנויות שנבנה עבור פישמן.

"יוצא כי נכסים שונים הוסתרו, באופן מכוון, מהנאמן ומנושי החייב, וזאת באמצעות הדמויות המפורטות לעיל ולטובת מימושם לתועלתו האישית של החייב. בהקשר זה יוזכר כי מלבד שני נכסים, לא דיווח החייב על דבר קיומם של נכסים נוספים בגרמניה", כותב הנאמן לבית המשפט.

פישמן: "טענות דמגוגיות ממוחזרות, חסרות בסיס עובדתי"

אליעזר פישמן, באמצעות עו"ד שולי גולדבלט, מסר בתגובה: "בקשת הנאמן מבוססת על טענות דמגוגיות ממוחזרות, חסרות בסיס עובדתי, שכוחן רק בעיתונות.

"מר פישמן חזר והצהיר כי אין כל אמת בטענות אלה, ואין לו אף נכס - בארץ או בחו"ל - שלא גולה באופן מלא כבר בתצהיר הנכסים שהגיש ביום הראשון של פשיטת הרגל, לפני למעלה משנתיים.

"גם הסעד המבוקש על-ידי הנאמן הוא אבסורדי, שכן אם הוא חשף (כטענתו) נכסים של החייב - מה יש לו לבקש מהחייב 'לחשוף את נכסיו'? שהנאמן ילך למקום שמצא את הנכסים וייקח אותם.

"אבל זה לא המצב. הנאמן לא חשף. הנאמן לא גילה. הנאמן פשוט טוען טענות ריקות לצורך פרסום בעיתון, וכדי לנסות ולהצדיק את העובדה שלמרות השכר העצום ששולם לו על חשבון הנושים, ולמרות שחלפו שנתיים מאז מינויו, הוא לא איתר מאום מעבר למה שדווח לו מלכתחילה".

פשיטת רגל בגין חובות של 4 מיליארד שקל

איש העסקים אליעזר פישמן, שנחשב בעבר לאחד מעשירי ישראל, הוכרז כפושט רגל ביוני 2016, בגין חובות של 4 מיליארד שקל. בעקבות זאת מונה נאמן על נכסיו בפשיטת הרגל. מהדוחות שהוגשו בעניינו עולה כי פישמן גלגל את חובותיו שהלכו וצמחו למיליארדים במשך שנים רבות, כמעט באין-מפריע. לפי הערכות, גם של פישמן עצמו, לאחר מימוש הנכסים של איש העסקים, הוא עדיין ייוותר עם חוב עצום המוערך ב-1.5 מיליארד שקל.

בשנים האחרונות בוצעו מימושים של נכסים וקרקעות של קבוצת החברות שהחזיק פישמן, בהיקפים של מאות מיליוני שקלים, על-מנת להחזיר את החובות לחלק מהנושים.

ברקע התנהלו כל העת מאבקים קשים בין בני משפחת פישמן לעו"ד יוסי בנקל, המשמש כנאמן בתיק, מאבקים שכללו חילופי האשמות בין הצדדים, במסגרת הסאגה המכונה "פרשת פישמן". לב המחלוקת סובב סביב שורה של בקשות שהגיש הנאמן לאחרונה לבית המשפט לביטול "מתנות" ו"הענקות" שהעניק פישמן האב לרעייתו, לבנותיו ולבנו. לטענת הנאמן בנקל, מדובר למעשה בהברחת נכסים מתוכננת לאורך שנים ארוכות. חלק מהנכסים הועברו לילדים בעודם קטינים.

מנגד, משפחת פישמן זועמת וטוענת כי הבקשות לביטול ההענקות סותרות את החוק, וכי עו"ד בנקל מתיימר ליצור עבור משפחת פישמן "מערכת חוקים מפלנטה אחרת". בין היתר, מדובר בבקשה לבטל העברת ארבע וילות בסביון לבני המשפחה, בקשות לביטול העברת מניות לבני המשפחה וכן בקשה להורות על שיתוף בחובות ובנכסים בין אליעזר פישמן לרעייתו טובה.

כל הבקשות הללו התנקזו אל אולמו של נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, שהמליץ לצדדים ללכת להליך גישור. משאלה נעתרו להמלצה, מינה אורנשטיין את נשיא בית המשפט העליון בדימוס, השופט אשר גרוניס, למגשר בין הצדדים, בהסכמתם.

הליך הגישור התנהל מזה כשנה, אך בשלב זה לא ברור מה עלה בגורלו. בשבוע הבא עתיד להתקיים דיון חסוי בתיק פישמן, אשר על פרטיו הוטל צו איסור פרסום גורף. ייתכן כי לאחר הדיון יתבררו פרטים נוספים באשר לפרשה. 

"אנשי-הקש" לכאורה של פישמן

■ עו"ד מרקוס ריסה: הדמות המרכזית שמרכזת את שרשרת הנאמנויות הסבוכה המוחזקת עבור פישמן בגרמניה. 

■ שלמה כץ: אחיינו של פישמן, אזרח ישראלי (44), המתגורר בברלין מזה שנים רבות. לפי המידע שבידי הנאמן, שימש כמנהל בפועל של כל עסקי פישמן וקבוצת פישמן בגרמניה. 

■ אוליבר קריידר: אזרח גרמני. לפי המידע שבידי הנאמן, לקריידר (52) יש קשרים עסקיים ענפים עם פישמן ומשפחתו, וזאת באמצעות החזקה משותפת ביישויות שונות המסונפות, הן להחזקות החברות הציבוריות שנשלטו עד לא מכבר על-ידי פישמן ומשפחתו בגרמניה, והן לקבוצת פישמן. 

■ ויליבאד דיקאוטשיץ ומירלה הלבט: דיקאוטשיץ הוא אזרח גרמני (52) המתגורר באיביזה (ספרד) ובן זוגה של מירלה הלבט, אזרחית רומניה (30), אם חד-הורית לילד. הלבט מחזיקה במלוא הון מניותיה של חברה המאוגדת באנגליה. חודשים ספורים לפני קריסת פישמן, רכשה הלבט את מניותיה של חברה המאוגדת בגרמניה שהוחזקה אז על-ידי ילדי פישמן - אייל, ענת ורונית, קריידר, ויוסף שטיינמן. המניות הועברו בהמשך לדיקאוטשיץ, שקשר עצמו לפישמן ולמקורביו. 

*** גילוי מלא: איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת "מוניטין", המחזיקה (100%) בעיתון "גלובס". פישמן ואלונה בר און, מבעלות השליטה הנוכחיות בחברה, מצויים בסכסוך משפטי, עסקי ואישי מתמשך.