תשלום מסורבל מרחיק נוסעים מהתחבורה הציבורית

עיר חכמה דיגיטלית תפתור את הסרבול הכרוך בתשלום לאמצעי תחבורה שונים

רב-קו / צילום: שאטרסטוק
רב-קו / צילום: שאטרסטוק

תשלומים הם חלק מהותי מהשימוש בכל אמצעי התחבורה והם ימשיכו למלא תפקיד מרכזי עוד יותר עם התפתחות הערים החכמות. הערים האלה יעברו לשימוש בתשלום ללא מגע בתחבורה הציבורית, ויתמכו בתשלומים דיגיטליים עבור שירותי חנייה והשכרה של אופניים או קטנועים.

על ישראל להיערך לכל אלה עם תשתיות תשלום מתקדמות שיאפשרו קבלת מידע אמין, חוויית תשלום טובה ומהירה. כל זאת על בסיס טכנולוגיות מוכחות ומתקדמות, המונעות סרבולים מיותרים. יתרה מזו, מעבר לתשלומים מתקדמים יאפשר לנוסעים מזדמנים (שלא משתמשים דרך קבע בתחבורה ציבורית) ולתיירים לנצל את שרותי התחבורה הציבורית ביתר קלות, ובכך להגדיל את האטרקטיביות של תחבורה זו ולהקל על העומסים התחבורתיים הקשים במטרופולינים הגדולים

מחקר בינלאומי שערכנו בוויזה בקרב כ-20 אלף איש ב-20 מדינות, בשיתוף אוניברסיטת סטנפורד, בחן את תפקידן של טכנולוגיות תשלומים ושל תשתית עירונית דיגיטלית. וזאת על רקע נתוני האו"ם, מהם עולה כי עד שנת 2050 תתגורר 68% מאוכלוסיית העולם במרכזים עירוניים, ומספר המגה-ערים, שאוכלוסייתן מונה יותר מ-10 מיליון בני אדם, יעלה מ-43 כיום ל-51. מומחי אוניברסיטת סטנפורד בחנו את הממצאים ומיפו את הפערים הטכנולוגיים הקיימים ואת האתגרים עימם יש להתמודד. למשל, הצורך ברכישת כרטיסים נפרדים, זמינות נקודת ההטענה, בירור גובה התשלום, שימוש במזומן כמטרד, הם רק חלק מהאתגרים.

ברקע הדברים כדאי לזכור שהמכונית הפרטית נותרה אמצעי התחבורה המוביל גם לנסיעה לעבודה וגם לנסיעות לצרכים אישיים בישראל - 71.5%, לעומת כ-60% באירופה. בנוסף, כ-85% מהאוכלוסייה בישראל משתמשת בתחבורה ציבורית על בסיס שבועי (52% באוטובוס, 24.7% ברכבת ו-8.3% ברכבת קלה) למטרות הגעה לעבודה ולמטרות בידור, לעומת רק כ-54% מהאוכלוסייה האירופאית למטרות בידור ו-44% בלבד למטרות הגעה לעבודה.

בישראל ציינו למעלה מ-50% מהנשאלים כי הצורך בהטענת אמצעי התשלום מראש הוא הבעייתי יותר וציינו את הצורך ברכישת כרטיסים נפרדים לאמצעי התחבורה השונים, כבעיה השנייה בחשיבותה (39.1%).

היום פועלת בישראל שיטת ה"רב-קו". רק כ-20% מהישראלים מרוצים מהשימוש בכרטיס זה. 70% אמרו כי בעיית נוחות התשלום תיפתר באמצעות שימוש בכרטיס אשראי רגיל כאמצעי התשלום, במקום כרטיס הרב-קו. כ-64% מאלו שאינם מרוצים מכרטיס הרב-קו טוענים, כי הצורך להטעין אותו מראש, הוא הסיבה העיקרית לחוסר שביעות הרצון ו-27% מאלה שאינם מחזיקים בכרטיס רב-קו, ויתרו כליל על שימוש בתחבורה ציבורית בשל העובדה כי הרב-קו הוא אמצעי התשלום היחידי.

השקעה עירונית בתשתיות דיגיטליות יאפשר לספק את הפתרונות הטכנולוגיים שדורשים הצרכנים. תשתית כזו תומכת בהעברת נתונים בזמן אמת, כך שאנשים יקבלו עדכונים על הנסיעה שלהם ורשויות יוכלו להתבסס על מידע עדכני שיבטיח אספקת שירותים בהתאם לשינויים בביקוש. עיריות ומתכנני ערים צריכים לשתף פעולה עם מכוני מחקר, חברות רכב וטכנולוגיה - וגם מומחים בתחום התשלומים.

ככל שיותר ויותר נסיעות יהיו מורכבות משילוב של כמה אמצעי תחבורה (כמו מכונית, רכבת ואופניים), הנוסעים יזדקקו לחוויית תשלום פשוטה ויעילה באמצעים שונים - החל מתשלום ללא מגע וכלה בתשלומים באפליקציה או פתרונות מבוססי פלטפורמה.

חברות ועיריות בעולם כבר מרחיבות את האפשרות לתשלום דיגיטלי ובמקביל עליהן לשלב אמצעי זיהוי מידיים. שילוב זיהוי דיגיטלי במערך הפתרונות, הוא מרכיב חיוני בהתמודדות עם השינויים באופן שבו אנשים משתמשים בתחבורה. הדבר מבטיח שגם התשלום וגם האימות האישי יהיו קלים ויעילים. כל הגורמים המעורבים בפיתוח ועיצוב הפתרונות יצטרכו לכלול קשישים ואנשים נטולי חשבון בנק או כאלה שאינם נהנים משירותי בנקאות מלאים ולהבטיח שאף אחד לא יישאר מאחור.

הכותב הוא מנכ"ל ויזה ישראל