רשויות המס בארה"ב דורשות מפריגו 843 מיליון דולר; המניה נופלת

התשלום נוגע לחברת Athena שנרכשה ע"י אלאן – החברה שפריגו רכשה ב-2013 • פריגו מתמודדת גם עם שומת מס בגובה 1.9 מיליארד דולר שהוצאה לה באירלנד בגין עסקי אלאן

מורי קסלר, מנכ"ל פריגו / צילום: רויטרס
מורי קסלר, מנכ"ל פריגו / צילום: רויטרס

מניית חברת התרופות פריגו  נופלת הבוקר (ג') בכ-9.5% בבורסה בתל-אביב לאחר ירידה חדה של 6.2% במחיר המניה  במסחר המאוחר אמש בוול סטריט, על רקע דיווח שפרסמה אתמול (ב') בנוגע לדרישת מס מהרשויות בארה"ב.

פריגו מעדכנת כי ה-IRS (רשות המסים של ארה"ב) דורשת תשלום מס של 843 מיליון דולר בגין פעילותה של חברת Athena - החברה-הבת של אלאן, שנרכשה על-ידי פריגו - וזאת בגין השנים 2011-2013. הודעה קודמת בנדון מ- IRS התקבלה בפריגו ב-2017, אך לפי הדיווח המעודכן, הסכום הנוכחי משקף תוספת של 40% על המס וקנסות, ואינו כולל ריביות.

פריגו מציינת כי העבירה בשנה שעברה ל-IRS מסמכים רבים וניהלה דיונים עימה בנושא, אך מאז יוני 2018 לא קיבלה כל עדכון, עד לימים האחרונים. פריגו מציינת כי היא מתנגדת בתוקף לעמדת ה-IRS ומאמינה כי המתודולוגיה שעליה היא מבוססת אינה נכונה, וכי אין לדרוש ממנה קנסות.

החברה מוסיפה כי תשתמש בכל הסעדים המינהליים והמשפטיים הזמינים, כולל כאלה הקשורים לאמנת המס בין ארה"ב לאירלנד, כשלטענתה החברות-הבנות כבר דיווחו על הכנסות אלה באירלנד. עם זאת, פריגו מדגישה כי אם הסוגיה לא תיפתר בהתאם לעמדת החברה, ייתכן כי תהיה לכך השפעה שלילית מהותית על הנזילות ועל משאבי החברה. בשלב זה לא צפויה השפעה מהותית על הדוחות.

דרישת המס בארה"ב מצטרפת לשומת המס הגדולה שהוצאה לפריגו באירלנד בסוף 2018, בהיקף של 1.9 מיליארד דולר (1.6 מיליארד אירו), לפני ריביות וקנסות. גם שומה זו, שעליה פריגו מערערת, קשורה לחברת אלאן שנרכשה ב-2013. אותה שומת מס הובילה לנפילה חדה במניית פריגו ומחקה מעל 2 מיליארד דולר משוויה, אך מאז התאוששה המניה וחזרה לרמתה של לפני הדיווח על קבלת השומה. עם זאת, שווי השוק של פריגו רחוק מהשיא אליו טיפסה ב-2015, כשהייתה יעד לניסיון השתלטות עוינת מצד חברת התרופות מיילן.

פריגו רכשה את אלאן תמורת 8.6 מיליארד דולר, כשהנכס המרכזי של אלאן היה תמלוגים על התרופה טיסאברי לטיפול בטרשת נפוצה; חודשים ספורים לפני רכישתה על-ידי פריגו, אלאן מכרה את הזכויות על התרופה לשותפתה ביוג'ן וקיבלה ממנה תמלוגים על המכירות. רכישת אלאן גם שיפרה את מבנה המס של פריגו, משום ששיעור מס החברות באירלנד נמוך מזה שבארה"ב.

פריגו היא יצרנית תרופות גנריות, המתמקדת בעיקר בתחום התרופות ללא מרשם (OTC) במותג הפרטי. החברה נסחרת בבורסות ניו יורק ותל-אביב, ושווי השוק שלה הוא כ-6.6 מיליארד דולר.

"צפוי מאבק משפטי ארוך-שנים"

סטיבן טפר, אנליסט הפארמה והביומד בבית ההשקעות אי.בי.אי, כתב היום בתגובה לדיווח כי לטענת ה-IRS, השומה המתוקנת נובעת מחובת מס על תמלוגים שהיו אמורים להיות מיוחסים ל-Athena, שפיתחה את התרופה טיסאברי.

"כמה אירוני שהרכישה הגדולה ביותר של פריגו, שנועדה לשפר את פרופיל המס על-ידי מיזוג הופכי לתוך החברה האירית אלאן, הפכה ברבות הימים למלכודת מס עם דרישות למסים מהעבר הן מהאירים והן מהאמריקאים", כתב טפר. "למרות זאת, אנו סבורים כי צפוי מאבק משפטי ארוך-שנים על שומות המס, וסביר להניח שבסופו של דבר הצדדים יגיעו לפשרה שנמוכה מהסכומים הנקובים".

להערכתו, אירוע המס החדש יפחית 2-3 דולר ממחיר המניה של פריגו.