הוועדה המחוזית ת"א נגד "עשירים" בסביבת צירי תחבורת המונים

הוועדה גיבשה מדיניות להגדלת והצפפת הבינוי לאורך הצירים, הוספת דירות בדיור בר-השגה ובנייה ללא מקומות חניה

רכבת ישראל, נתיבי איילון - תל אביב / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל, נתיבי איילון - תל אביב / צילום: איל יצהר

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב אישרה מדיניות תכנונית חדשה לאורך צירי תחבורה, שישמשו מערכות הסעת המונים ובסמוך לתחנות הסעת המונים. המדיניות תעודד צפיפויות גבוהות של מגורים וריכוז מגורים של מה שמכנה הוועדה "דיור חברתי". זאת, בהתאם ליעד התכנון שקבעה התוכנית האסטרטגית שמוביל מינהל התכנון, לנוספת 460 אלף יחידות דיור במחוז תל-אביב עד 2040. 

הוועדה שמה דגש על תכנון ללא מקומות חניה, ושל דירות קטנות, על מנת למנוע הגעת אוכלוסיות חזקות ומשקיעים לאזורים הסמוכים לצירי תחבורת המונים, בהם צפויות להירשם עליות מחירים בשנים הקרובות, בשל השלמת הבנייה של פרויקטים כמו הרכבת הקלה.

המדיניות שמובילה הוועדה המחוזית תל-אביב מסתמכת על קידום מואץ של שלושה קווי רכבת קלה (קו אדום, ירוק, סגול); שלושה קווי מטרו חדשים; הוספת מסילות רכבת באיילון ויצירת נתיבי העדפה רבי קיבולת לאוטובוסים.

המדיניות נסמכת על עקרונות תכנון שוויוני מוטה תחבורה (E.T.O.D - Equitable Transit Oriented Development), כאשר בכל תוכנית בקרבת צירי ותחנות מתע"ן (מערכות תחבורה עתירת נוסעים) כמחצית מסך הדירות יופנו לטובת דיור חברתי, שמוגדר ככזה הפונה לקבוצות אוכלוסייה רחבות ככל האפשר, לרבות לצרכני דירות קטנות של פחות מ-65 מ"ר, דיור להשכרה ארוכת טווח, דירות רווחה ודירות עם תקן חניה אפס. זאת, במטרה למנוע את הרחקתן של אוכלוסיות התלויות בתחבורה הציבורית בעקבות עליית מחירי הדיור בסביבת המתע"ן.

הצירים שבהם תוגשם המדיניות הם ציר ז'בוטינסקי ברמת-גן, ציר יוספטל-המלאכה בבת ים וחולון, סביבות תחנות הרכבת על האיילון, ומתחמים סמוכים לקווי המטרו. מסמך המדיניות מאתר מתחמים בעלי חשיבות מטרופולינית (לדוגמה ציר ז'בוטינסקי ברמת-גן או ציר יוספטל-המלאכה בבת ים-חולון וסביבות תחנות הרכבת על האיילון) ומתחמים סמוכים לקווי המטרו שהתווספו למרחב בעת האחרונה.

בנוסף, המדיניות מעודדת עירוב שימושים לחיזוק העירוניות וייעול השימוש בקרקע הנגישה למתע"ן ויצירת מוקדי תעסוקה, מגוון שירותים ציבוריים כגון מרפאות, גני ילדים, מוקדי תרבות ופנאי בנגישות לתחנות המתע"ן, שיפור הנגישות לציר ותחנות המתע"ן אשר בסביבתן ייווצרו מרחבים עירוניים תוססים ואינטנסיביים.