האופוזיציה של הכדורגל האירופי: גם הקבוצות הקטנות רוצות פרוסה מהעוגה

נציגי מאות קבוצות מהדרגים הבינוניים והנמוכים באירופה יתכנסו בשבוע הבא במדריד • על הפרק: לנסות להפוך את המגמה לפיה יותר ויותר מהכסף הגדול של אופ"א זורם לקבוצות הבכירות על חשבונם • גם הקבוצות הישראליות נרתמות למאבק, ויש גם מי שכבר מנסה לטרפד אותו

ליונל מסי / צילום: רויטרס
ליונל מסי / צילום: רויטרס

השבוע התמודדו אייאקס, טוטנהאם, ברצלונה וליברפול בחצי גמר ליגת האלופות. אין כל חדש בכך שהעפלה לשלבים המתקדמים של התחרות היוקרתית שווה למועדונים הללו עשרות מיליוני אירו בצורת בונוסים מאופ"א. הכסף הזה ירחיב להן את הכיסים עוד יותר לקראת העונה הבאה. הרעב הבלתי פוסק של המועדונים הגדולים והלחץ שהם מפעילים על אופ"א עושה את שלו, ובכל שלוש שנים מגדילה אופ"א עוד ועוד את חלוקת התמלוגים עבור המשתתפות בליגת האלופות וגם בליגה האירופית, המפעל השני בחשיבותו ביבשת.

אבל מה קורה למועדונים שלא שייכים לחוג הסילון? בשבועות האחרונים מבעבעת מתחת לפני השטח אופוזיציה המתוחזקת על-ידי מועדוני הדרג הנמוך יותר - ארגון המועדונים האירופי (European Leagues) - המאגד 990 מועדונים מ-36 מדינות. אותה אופוזיציה, שבה שותפות באופן אקטיבי מאוד גם מינהלת הליגות והקבוצות בישראל, תקיים ב-6-7 במאי מפגש במדריד שכותרתו "להגן על הכדורגל המקומי". או במילים קצת פחות מכובסות - מבחינתה, הגיע הזמן לטפל בעשירים.

ארגון המועדונים האירופי מכיל את כל הקבוצות שלא שותפות לשלל הגדול, והן הרוב הגדול. מדובר במאות מועדונים ברחבי היבשת שרואים מהצד איך 50 מועדונים בלבד נהנים מדי עונה מהכסף הגדול שמחולק על ידי אופ"א.

המספרים נראים כך - 32 מועדוני הצ'מפיונס ליג יקבלו העונה 1.98 מיליארד אירו; יתר 600 הקבוצות האומללות, בהן גם הקבוצות הישראליות, מתחלקות ב-256 מיליון אירו. בתווך נמצאות 48 קבוצות הליגה האירופית שנהנות מ-560 מיליון אירו. במלים אחרות, למעלה מ-80% מקבוצות היבשת נהנות מ-7.3% בלבד מהכסף המחולק.

חלוקת הכספים בכדורגל האירופי
 חלוקת הכספים בכדורגל האירופי

מועדוני הפאר לא יגיעו לישראל

במהלך השנה האחרונה יוזמת אופ"א מספר שינויים ארגוניים שיעלימו עוד יותר את המועדונים הקטנים, בכלל זה גם את אלו מישראל. הראשון הוא שינוי מבני - הקמת ליגה אירופית שנייה, שאליה למעשה יוגלו המועדונים מהליגות החלשות יותר. הקבוצות הישראליות, למשל, שעד היום רשמו כמעט מדי שנה הופעה בשלב הבתים של הליגה האירופית שבה משחקות העונה קבוצות כמו אינטר, צ'לסי, ארסנל או מילאן, ייאלצו לשחק החל מ-2021 בליגה האירופית השנייה. משמעות הדחיקה לליגה השנייה היא שישנו סיכוי סביר יותר שנראה כאן את פטרולול הרומנית מאשר את צ'לסי האנגלית.

לפי דיווחים שקיבלו ראשי הארגון, גם הכניסה לליגת האלופות תהיה בגדר חלום רחוק: על-פי דיווחים שונים, אופ"א מתכוונת לסגור את ליגת האלופות החל משנת 2024 כמעט הרמטית, כך שרק קבוצות בודדות שלא שייכות למועדון העלית של אירופה - מדובר על כארבע כאלה - יזכו להיכנס למפעל היוקרתי והמניב. כל היתר יהיו קבוצות שאופ"א מעוניינת בהן.

התוצאה תהיה שגם הליגות המקומיות יהפכו לפחות רלוונטיות מבחינת כניסה למפעל - קבוצות שעד היום היו רגילות להיכנס למפעל היוקרתי בזכות המיקום שלהן בליגה בסיום העונה, כבר לא יזכו לכבוד הזה. כך ינעל גם החלום הקלוש של קבוצות בינוניות וקטנות לצוד מדי פעם לילות אירופיים מול הקבוצות הגדולות ביבשת.

לא רק שינויים מבניים ייעשו - אופ"א מתכוונת לקחת פה ושם כמה מחזורי סופשבוע לטובת משחקי ליגת האלופות, מצב שאליו הליגות לא מוכנות להסכים. בעניין הזה, אגב, קיים פחות או יותר קונצנזוס בין כלל הקבוצות ביבשת, כולל הגדולות, שמבינות כי המסורת של משחקי ליגה בסופי שבוע צריכה להישמר, גם על חשבון היבטים מסחריים.

הכסף לא מחלחל לרוב המועדונים

הנושא השלישי שבו נאבקות הקבוצות הקטנות הוא המידור שלהן מחלוקת הכספים. כאן הטענה ברורה: עוד ועוד כסף הולך לקבוצות הגדולות, שמנציחות את הפערים לרמה בלתי מושגת. הפערים בחלוקת הכסף מתרחשים בקצב גבוה.

במצגת שהועברה בין הליגות על ידי ארגון הליגות האירופיות, מתוארים השינויים הברורים במפת חלוקת הכסף - וכך, במחזור הכספי של 2015-2018 (הכספים בכדורגל האירופי נעים במחזורים של שלוש שנים) חולקו לקבוצות הכדורגל ביבשת 2.4 מיליארד אירו. במחזור הבא כבר חולקו לקבוצות 3.25 מיליארד אירו בעונה - עלייה של 850 מיליון אירו בעונה.

כמעט כל הכספים הנוספים הנוספים - 683 מיליון אירו - מנותבים ל-32 הקבוצות המשתתפות בליגת האלופות. עלייה של 52% בתוך מחזור אחד לקבוצות ליגת האלופות. למאות הקבוצות שלא מעפילות לשלבי הבתים של המפעלים האירופי נרשמה עלייה בכספי "הסולידריות" (כך מכונים הכספים הללו - מעין כספי מצוקה לנזקקים) של 34 מיליון אירו בלבד, שמהווה שיפור של 16% בלבד.

הטענה של מאות המועדונים היא ש"אנחנו הבסיס של הכדורגל", אי אפשר לייבש את השורשים של הכדורגל ולהשאיר את הכסף למעלה. הוא צריך לרדת למטה. וכך גם נרתמת ישראל למאבק.

"נדאג לחלוקת תקציבים הוגנת"

בכנס המועדונים האירופיים במדריד ייצגו את ישראל נציגים מ-7 קבוצות - בית"ר ירושלים (אלי אוחנה), בני יהודה (כפיר אדרי), מכבי נתניה (ניב גולדשטיין), הפועל ב"ש (ניר כץ), עירוני קרית שמונה (יוסי אדרי), מכבי חיפה (דלית צימרמן) ומכבי ת"א (בן מנספורד). ובנוסף שני אנשי המינהלת - המנכ"ל ניקולס לב, וסמנכ"ל הפיתוח העסקי, מוטי ברונשטיין, האמון גם על קשרי החוץ.

"אנו נרתמים למאבק של כל הליגות האירופאיות, בהובלת הליגה הספרדית, לתיקון סדרי העדיפויות בכדורגל האירופאי" , אומר ל"גלובס" ארז כלפון, יו"ר מינהלת הליגה בכדורגל בישראל. "לא ניתן לפגוע בחוויית משחקי הליגה בסופי השבוע - לאוהדים ולציבור, לא ניתן לצמצם את האפשרות של מועדונים מכלל הליגות האירופאיות להמשיך ולהופיע במפעלים האירופים המרכזיים, ונדאג לחלוקה תקציבית הוגנת שתאפשר את פיתוח הכדורגל בכל שכבות הכדורגל באירופה".

האם המועדונים הקטנים יכולים לזעזע את המערכת? בסופו של דבר, הכול עניין של מו"מ. אופ"א כבר הבהירה כי המהלכים שלה יצאו לדרך, היא לא מתכוונת להתקפל, וגם אין לה באמת צורך אמיתי במועדונים הקטנים. היא יכולה לפתור את העניין בשיטה שהיא מכירה הכי טוב - לזרוק דמי שתיקה למועדונים הקטנים. בשבילם הרי עוד 100 או 200 מיליון יורו בשנה הם בבחינת תוספות גדולות מאוד שמגיעות למטה, לשורשי הכדורגל.

הכול מתחיל ונגמר בפוליטיקה

איפה תתחיל הבעיה של אופ"א? כרגע אמנם זה נראה כמו הטלת קיסמים על קיר. אבל לראשי הארגון יש תוכנית, כולל הפעלת לחצים פוליטיים - הם בעלי זכות הצבעה באופ"א, הם הרוב, ויכולים להתנגד לכל יוזמה אחרת שתגיע להצבעה רחבה. אבל הם בונים בעיקר על הבקיעים בתוך הליגות הגדולות.

217 חברים הבטיחו את השתתפותם בכנס של ארגון הליגות האירופי, חלקם נציגים של הליגות הגדולות. מי שמובילה את המהלך מבין הליגות המשמעויות היא הליגה הספרדית, בראשה עומד חבייאר טבאס - הידוע כ"ילד הרע", החובט שוב ושוב בנאומים מעל כל במה בממסד הישן והסגור של עילית הכדורגל האירופי.

טבאס הוא כוח, בעיקר בגלל הליגה שהוא מייצג. הוא איש של קבוצות קטנות, ומי שהעביר לפני כמה שנים בפרלמנט הספרדי את ההחלטה שנראתה בלתי אפשרית - לחייב מכירת זכויות שידור מרוכזת על ידי הליגה, שהובילה להקטנת הפער בכספי הזכויות שמועברים לריאל מדריד וברצלונה ולייצר חלוקת כספים שווה יותר בליגה. מאז הוא בבחינת סדין אדום במדריד ובברצלונה.

הגדולות מנסות לדכא את היוזמה

המהלכים הללו של האופוזיציה כבר עושים את שלהם ומכניסים למגננה את הקבוצות הגדולות. במכתב שהוציא אנדרה אניילי, נשיא ובעלי יובנטוס ומי שמשמש גם כיו"ר ארגון ה-ECA, ארגון חזק ומשמעותי המייצג 232 מועדונים ביבשת (אותו מובילות יובנטוס, באיירן מינכן, ריאל מדריד, ברצלונה, אתלטיקו, צ'לסי, מנצ'סטר יונייטד, אינטר ומילאן) - הוא פונה בבקשה לכנס באופן מיידי את הקבוצות החברות בארגון.

במכתב שלו קיימת נימה של איום מרומז לקבוצות ה-ECA, שהבטיחו את השתתפותן בכנס של ארגון הליגות האירופיות. "אני לא חושב שמן הראוי שארגון המועדונים יזמין לכנס את נציגי ארגון ה-ECA, ואנחנו ממליצים לכם שלא להגיע לכנס הזה". ולאלו שלא יקשיבו לאניילי וכן יגיעו למפגש, אומר אניילי: "אנחנו מבקשים שלא תיצרו שם שום קשר פורמלי שעשוי להיווצר כתוצאה מהמפגש הזה (במדריד) - כפי שבוודאי ארגון הליגות האירופיות ינסה לעשות".