משרד הביטחון: גידול של 14% במספר הנכים, אך חסרים 9 רופאים מחוזיים מתוך 21 תקנים

לפי הדוח, התקן הישן מאפשר העסקת 21 רופאים אך בפועל חסרים 9 – מה שגורם לעומס רב על הרופאים המחוזיים ולפגיעה ברמת השירות שמוגש לנכי צה"ל, עד כדי פגיעה בסיכויים להשתקם

הכל על נגישות לאנשים עם מוגבלויות/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הכל על נגישות לאנשים עם מוגבלויות/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מאז שנות ה-90 של המאה הקודמת, אגף השיקום של משרד הביטחון לא בחן ולא עדכן את התקן של הרופאים המחוזיים שמעניקים שירותים לנכי צה"ל. בשנים הללו חל גידול של 14% במספר הנכים שבאחריות האגף, כך לפי דוח מבקר המדינה.

לפי הדוח, התקן הישן מאפשר העסקת 21 רופאים אך בפועל חסרים 9 - מה שגורם לעומס רב על הרופאים המחוזיים ולפגיעה ברמת השירות שמוגש לנכי צה"ל, עד כדי פגיעה בסיכויים להשתקם.

בדוח נכתב כי כל רופא מחוזי באגף השיקום של משרד הביטחון אמון בממוצע על כ-3,600 נכים, וזאת לעומת כ-1,500 מבוטחים שרשומים אצל רופא משפחה בקופות החולים השונות. בדוח נכתב כי "הרופאים עוסקים בעיקר בהנפקת מרשמים והפניות, ונותר בידיהם מעט מאוד זמן כדי לעסוק בתחומים חשובים נוספים כמו ייזום פגישות עם נכי צה"ל, ביקורי בית, ביקורים אצל נכי צה"ל מאושפזים. לעתים, רופאים נאלצים לנפק מרשמי תרופות לנכים שאינם מכירים".

תגובת משרד הביטחון: "משרד הביטחון מטפל בכ-57 אלף נכי צה"ל במקצועיות, ברגישות ומתוך שליחות. הטיפול בתחומי הרפואה, הרווחה והתעסוקה שמעניק אגף השיקום לזכאיו הינו האיכותי והמקיף ביותר הקיים בישראל. אגף השיקום חותר כל העת להתייעלות ולשיפור השירות לנכי צה"ל

"משרד הביטחון מתקשה, זה מספר שנים, לגייס לתפקיד רופאים מהשורה הראשונה, מאחר שהשכר שמאשר הממונה על השכר במשרד האוצר להציע לאותם רופאים נמוך משמעותית מהשכר שמציעים להם המוסד לביטוח הלאומי וקופות החולים. משרד הביטחון מקיים שיח אינטנסיבי מול משרד האוצר, נציבות שירות המדינה, משרד הבריאות וההסתדרות הרפואית, בניסיון להביא לפתרון סוגיה חשובה זו בהקדם האפשרי. במקביל מנסה המשרד לגשר על הפער ברופאים בדרכים נוספות, לרבות הרחבת מעגל הספקים ונותני השירותים החיצוניים".