האביב הגיע לקרנות הנאמנות: גייסו באפריל 1.7 מיליארד שקל, בהובלת הראל, פסגות ומור

בארבעת החודשים הראשונים של 2019 צמחו היקפי הנכסים המנוהלים בקרנות הנאמנות בכ-20.4 מיליארד שקל, רובם מהתשואות • גורם בשוק קרנות הנאמנות: "מדובר באחת מפתיחות השנה הטובות שידע שוק ההון בשנים האחרונות"

קרנות נאמנות / צלם: פוטוס טו גו
קרנות נאמנות / צלם: פוטוס טו גו

בסוף אפריל 2019 ניהלו קרנות הנאמנות הישראליות סך מצרפי של 327.2 מיליארד שקל. סכום זה מהווה עלייה של כ-6.7% ביחס לסך הנכסים שנוהל בגופים אלה בסוף 2018, והוא צמח בעיקר הודות לתשואות המאוד חיוביות שנרשמות מתחילת השנה בשוקי ההון בארץ ובעולם.

בארבעת החודשים הראשונים של השנה צמחו היקפי הנכסים המנוהלים בקרנות הנאמנות בכ-20.4 מיליארד שקל, רובם מהתשואות, וחלקם, כ-2.7 מיליארד שקל, הודות להפקדות חיוביות ברמה מצרפית.

"שמחה רבה, אביב הגיע לתעשיית הקרנות", אמר לנו גורם בשוק קרנות הנאמנות, שהוסיף כי "בסיכום השליש הראשון של שנת 2019 ניתן להגיד שמדובר באחת מפתיחות השנה הטובות שידע שוק ההון בשנים האחרונות". הוא מתכוון לכך שבחודש אפריל נמשכה המגמה החיובית החזקה במניות ובשוקי האג"ח, כפי שלדבריו גם "ניתן לראות בתשואות קרנות הנאמנות".

בין השאר, מדובר בכך שמדדי המניות בישראל רשמו עליות חדות עם עלייה של 10% במדד ת"א-125 , עליה של כ-15% במדד הבנקים  ומניות הנדל"ן נהנו מעליות של כ-20% שנתמכו על ידי השפעת ירידת תשואות האג"ח הארוכות. גם בארה"ב מורגשת עד כה השנה מגמה חיובית במיוחד, כשמדדי המניות רשמו גם הם עליות חדות של כ-20% מתחילת השנה, כאשר גם באירופה נרשמו עליות של 15% בממוצע.

"משקיעי קרנות הנאמנות מסכמים חודש ושליש שנה ראשון מוצלחים במיוחד כאשר כל הקטגוריות המרכזיות בקרנות הנאמנות רשמו תשואות חיוביות מרשימות בחודש אפריל", סיפר אותו גורם, שפירט כי "הקרנות המצטיינות החודש היו הקרנות המנייתיות. זאת הודות לכך שקרנות מניות ישראל וקרנות מניות חו"ל עלו בכ-3.5% בממוצע. כמו כן, העליות החדות בשוקי המניות תרמו מאוד גם לביצועי קרנות אג"ח כללי המשלבות מניות (90/10, 80/20), שרשמו עליות של כ-1% בממוצע". על כך הוא הוסיף כי "הקטגוריה שבלטה מאוד בתשואה חציונית הייתה קטגוריה 70/30 שרשמה תשואה חציונית חודשית גבוהה של 1.3%, עם 5.3% מתחילת שנה".

לצד כל אלה הוא ציין כי "גם הלקוחות הסולידיים השנה ובחודש שחלף, זוכים ליהנות השנה מהעליות, כאשר קרנות אג"ח מדינה רושמות תשואות גבוהות של 2.5% מתחילת השנה". מגמה זו ניבטת אלינו גם מנתונים שפרסם מורן צביק, מנהל קשרי יועצים בקרנות הנאמנות של בית ההשקעות מיטב דש, שציין כי "קרנות הנאמנות השיגו בחודש אפריל תשואה חיובית משוקללת של 1.6% בממוצע, תשואה דומה מאוד לזו של קופות הגמל הכלליות". לדבריו, מתחילת השנה מדובר בתשואה ממוצעת של 6.25% לשוק קרנות הנאמנות.

צביק מצא בנוסף ש"קרנות המתמחות במניות בישראל רשמו מתחילת השנה תשואה חיובית ממוצעת של כ-12.05%", כאשר "הקרנות שבלטו לטובה בתשואות מתחילת השנה הן קרנות מניות נדל"ן וקרנות מניות ת"א יתר שעלו ב-18.9% וב-13.9% בהתאמה. לעומת זאת, הקרנות שפיגרו בתשואה בקבוצה זו היו קרנות ת"א 125 עם תשואה חיובית ממוצעת של 10.2%", הוא פירט.

עוד הוא הוסיף כי "קרנות המתמחות במניות בחו"ל רשמו מתחילת השנה תשואה חיובית הנאמדת ב-14.3%", כאשר "הקרנות שבלטו לחיוב הן קרנות מניות אירופה מוגנת מט"ח שעלו בממוצע מתחילת השנה ב-16.6%, וקרנות ארה"ב מוגנת מט"ח שהשיגו למשקיעים תשואה חיובית של כ-15.9%. לעומת זאת, הקרנות שבלטו לרעה - קרנות אסיה עם תשואה חיובית נמוכה של כ-2.15% בלבד", כתב. עוד הוא מסר כי "קרנות אג"ח כללי רשמו מתחילת השנה תשואה חיובית של 3.95%", בעוד ש"קרנות הנאמנות הקונצרניות ללא מניות עלו מתחילת השנה בכ-3.35%. בממוצע, וקרנות אג"ח קונצרני ברמת סיכון גבוהה רשמו תשואה חיובית גבוהה יותר של 5.15%". לצד זאת, צביק פירט, "מתחילת השנה קרנות אג"ח מדינה רשמו תשואה חיובית הנאמדת ב-2.55%".

הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות באפריל
 הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות באפריל

עם הרווחים חוזרים הגיוסים בשוק הקרנות

כאמור, נראה כי הגאות בשווקים, שנמשכה עד לרגע שהלחימה העזה בדרום החלה להעיב על שוקי המניות והחוב המקומיים, 2019 מסתמנת כשנה חיובית מאוד לקרנות הנאמנות, כשאכן נראה כי האביב בא לבקר, בתקווה שהירי לא יבריחו. בעוד שבשנת 2018 נפדו מהקרנות כמעט 18 מיליארד שקל, בצל הירידות והתנודתיות החדות שנרשמו בתחילת אותה שנה ובעיקר בסופה, הרי שמתחילת השנה הנוכחית נרשמו גיוסים בסדר גודל של כ-2.6 מיליארד שקל, וזאת בעיקר הודות לגיוסים מצרפיים של כ-1.7 מיליארד שקל באפריל בלבד.

"הסכומים שנפדו ב-2018 לרוב לא הושקעו באפיקים אחרים, דוגמת נדל"ן, אלא הם יושבים ומחכים כמזומן בחשבונות הבנק", אמר גורם בשוק הקרנות, שהעריך ומקווה כי "העליות האחרונות גורמות כבר למשקיעים לחזור לשוק ההון ולהשקעה בקרנות הנאמנות, אמנם בקצב איטי ובהדרגה, אולם המגמה החיובית ברורה". עם זאת, הוא אמר כי "מרבית המשקיעים שיצאו מהשוק במהלך שנה שעברה עדיין נמצאים בחוץ", כאשר הסנטימנט בשוק ההון ובקרנות עלול להשתנות לרעה לאור המצב הביטחוני המסובך.

בכל אופן, ככל שיימשכו הגיוסים בקרנות אפשר שזה יוביל להמשך מגמה חיובית בשוק המניות והאג"ח המקומי, בשל ביקוש לניירות ערך בהתאם לקטגוריות המגייסות. ניסיון העבר מלמד כי גיוסים בקרנות אג"ח גורמים לא אחת להתעוררות גל של הנפקות אג"ח מצד חברות.

כך או אחרת, עד כה 2019 מסתמנת כשייכת לחברת הקרנות של הראל פיננסים, שבניהול טל קדם. קרנות הנאמנות ה"רגילות" של הראל, שמנוהלות על ידי ירון דייגי, וקרנות הסל שהיו עד 2018 תעודות סל, ושמנוהלות על ידי אורי שור, גייסו באפריל 700 מיליון שקל, כך שמתחילת השנה הן גייסו 2.7 מיליארד שקל. גיוסים אלה ממצבים את הראל כמובילת הגיוסים בשוק הקרנות - בשקלול הגיוסים בקרנות המסורתיות, בקרנות המחקות, בקרנות הכספיות ובקרנות הסל, הן בחודש האחרון והן מתחילת השנה.

מגמה חיובית בהראל; גם פסגות ומור מככבים

בקבוצת הראל פיננסים מתגאים, ובצדק, בכך שבשנתיים האחרונות, חודשים אחדים לאחר שמונתה רוב ההנהלה הנוכחית בבית ההשקעות ובקרנות הנאמנות שלו, ולמעשה מאז אפריל 2017, הצליחה החברה להציג שיפור בדירוגי הקרנות בקרב הבנקים, דבר אשר הוביל למגמה חיובית ורצף גיוסים בקרנות הנאמנות. כיום מנהל הראל פיננסים קרנות בהיקף כולל של כ-38.2 מיליארד שקל, לעומת סך של כ-29.8 מיליארד שקל שנוהל על ידו בסוף אפריל 2017 (כולל תעודות הסל).

מלבד הראל בולט לחיוב עוד אחד מהגופים הגדולים בשוק באופן היסטורי: פסגות, שהקרנות שלו מנוהלות על ידי אייל גורן, ושגייס באפריל 650 מיליון שקל, כך שמתחילת השנה הוא גייס כמעט 2 מיליארד שקל. פסגות אוחז במקום השני בדירוג המגייסים הן בחישוב לחודש אפריל והן מתחילת השנה. במקום השלישי בשני הדירוגים, החודשי והמצטבר מתחילת השנה, מככב אחרי הראל ופסגות בית ההשקעות מור, שגייס מתחילת השנה יותר מ-1.3 מיליארד שקל.

עוד גופים שבולטים לחיוב בצמרת המגייסים בחודש אפריל (בסדר יורד): מור בית השקעות, ילין לפידות, מגדל שוקי הון, פורסט, קסם של אקסלנס ואלטשולר שחם. מהצד השני רק שלושה גופים פדו באפריל סכום תלת ספרתי במיליוני שקלים - אלומות, מודלים ואי.בי.אי.

מתחילת השנה בולטים במגייסים גם מגדל שוקי הון, ילין לפידות ופורסט, שגייסו מאות רבות של מיליוני שקלים, כל אחד. אגב, יש גם שני גופים שפדו מתחילת השנה יותר ממיליארד שקל: אנליסט ואי.בי.אי.

לסיום, נציין כי הנתונים הפעם אינם כוללים את נתוני תמיר פישמן ואושן, שמנוהל בהוסטינג אצל מודלים, שלא הגיעו לרשותנו במועד.