חילוקי דעות בין סדרות האג"ח של אפריקה ישראל לגבי ההצעות לרכישת חברת ההפעלה של כביש 6

שתיים מסדרות האג"ח של אפריקה ישראל הצביעו אתמול בעד מכירת ההחזקות בחברות המפעיל לקרן התשתיות קיסטון, בעוד שסדרה אחת הצביעה בעד מכירתן לחברת תחנות הדלק דור אלון

כביש 6 / צילום: תמר מצפי
כביש 6 / צילום: תמר מצפי

מבוי סתום בהליך למכירת החזקות אפריקה ישראל בחברת ההפעלה של כביש 6 ושל כבישים מרכזיים נוספים בישראל (חברות המפעיל), בעקבות חוסר הסכמה בין מחזיקי האג"ח של החברה על זהות הרוכש בעסקה. שתיים מסדרות האג"ח של אפריקה ישראל הצביעו אתמול בעד מכירת ההחזקות בחברות המפעיל לידי קרן התשתיות קיסטון, בעוד שסדרה אחת הצביעה בעד מכירתן לחברת תחנות הדלק דור אלון.

הפיצול בתוצאות בין הסדרות השונות יצר כאמור מבוי סתום, מאחר שנאמני האג"ח אינם יכולים להורות לדירקטוריון אפריקה ישראל על מכירת ההחזקות בחברות המפעיל למי מבין המציעים. על פי ההערכות בשוק, יידרשו המציעים לשפר את הצעתם במטרה לנסות ולזכות בתמיכתן של שלוש הסדרות בהצבעות חדשות שיערכו הנאמנים. עם זאת, אם הצעות משופרות לא יוגשו, עשויים הנאמנים לפנות לביהמ"ש בבקשה שיכריע בנושא.

אפריקה ישראל מחזיקה ב-35.5% ממניות חברות המפעיל, בעוד שיתרת המניות מוחזקות בידי שיכון ובינוי (35.5%) וקבוצת אלון (29%). הן דור אלון והן קיסטון הציעו לרכוש את מלוא החזקות של אפריקה ישראל ושל קבוצת אלון, וקיסטון סיכמה מוקדם יותר על שיתוף פעולה עם חברות הביטוח כלל והפניקס ועם חברת שיכון ובינוי.

דור אלון, שבשליטת מוטי בן משה, הציעה לרכוש 64.5% ממניות חברות המפעיל לפי שווי חברה של 522.6 מיליון שקל, בעוד שהצעתה של קרן קיסטון נקבה בשווי חברה של 510 מיליון שקל. עם זאת, דווקא הצעת קיסטון היא זו שזכתה בתמיכת מרבית המחזיקים (שלא סווגו כבעלי עניין אחר) בסדרות כ"ז ו-כ"ח, כאשר סדרה כ"ו נתנה את תמיכתה להצעת דור אלון.

נוסף על כך זכתה קיסטון במרבית הקולות בספירת שלוש הסדרות. בעליהן של 659 מיליון שקל ערך נקוב של אג"ח הצביעו לטובתה לעומת בעליהן של531 מיליון שקל ערך נקוב של אג"ח אפריקה שהצביעו לטובת דור אלון. עם זאת, נתון זה לבדו אינו מספיק לפי שעה כדי להכריע את גורל ההצבעה.

קיסטון היא קרן ריט חדשה להשקעה בתשתיות, שהוקמה בידי רוני בירם, גיל דויטש ונבות בר. הצעתה הסופית גובשה בשיתוף עם חברות הביטוח והפניקס, ובמסגרתה נקבע כי אם תזכה הצעת הקרן לרכישת מלוא החזקות (64.5%) אפריקה ישראל וקבוצת אלון בחברות המפעיל, יקבלו כלל ביטוח והפניקס אופציה ל-30 יום לרכישת כ-32.6% מהמניות במחיר ההצעה. במקביל, תקבל גם שיכון ובינוי אופציה להגדלת חלקה ל-46%, כך שחלקה של קיסטון יעמוד על 21.4% בלבד.