עליית מחירי האשלג והברום הקפיצה את רווחי כיל ב-41% ברבעון הראשון

יצרנית הדשנים והמינרלים, הנמצאת בשליטת החברה לישראל של עידן עופר, דיווחה על רווח נקי מתואם של כ-150 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2019 • המנכ"ל רביב צולר: "אני מאמין שהפתיחה החזקה של 2019 מציבה אותנו במסלול הנכון להשגת שנה נוספת של ביצועים חזקים" • מניית כיל מזנקת כ-6% על רקע הדוחות

רביב צולר, מנכ"ל כיל / צילום: שלומי יוסף
רביב צולר, מנכ"ל כיל / צילום: שלומי יוסף

יצרנית הדשנים והמינרלים כיל  , שנמצאת בשליטת החברה לישראל  של עידן עופר, דיווחה הבוקר (יום ג') על רווח נקי של 139 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2019. זאת, לעומת רווח נקי של 928 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2018, אז רשמה החברה רווחי הון חד-פעמיים גדולים. 

הרווח הנקי המתואם (ללא פריטים חד-פעמיים) עמד ברבעון האחרון על כ-150 מיליון דולר - עלייה של 41% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח למניה עמד על 12 סנט - ב-2 סנט מעל הצפי הממוצע של האנליסטים המסקרים את החברה.

בשורה העליונה הציגה כיל צמיחה של 0.8% במכירות, שהגיעו לכ-1.41 מיליארד דולר ברבעון, והרווח התפעולי המתואם שלה צמח ב-59% והגיע לכ-241 מיליון דולר ברבעון.

בחברה מסבירים כי הגידול ברווח נבע בעיקר ממחירים גבוהים יותר של אשלג ומוצרים מבובסי ברום, עלייה בכמויות המכירה בשרשרת הערך של הברום, שיפור ברווחיות מגזר הפוספט, לצד התייעלות והפחתת עלויות.

שיא ברווח התפעולי במוצרי ברום

הרווח המגזרי של כיל בתחום האשלג ברבעון צמח ב-84%, למרות ירידה של 8% בכמויות המכירה של אשלג (92 אלף טונות), בין השאר, עקב שיבושים ברכבת ישראל ומסיום פעילות ייצור האשלג בבריטניה. זאת, על רקע עלייה של 33 דולר (13%) במחיר האשלג הממוצע ברבעון זה, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לכ-294 דולר לטונה. הכנסות כיל ממגזר האשלג גדלו בכ-9% ברבעון, והגיעו לכ-384 מיליון דולר.

במגזר המוצרים התעשייתיים של כיל (מוצרים מבוססי ברום) נרשמה צמיחה של 10.4% בהכנסות לרמה של כ-350 מיליון דולר. המגזר רשם שיא חדש ברווח תפעולי רבעוני, עם רווחיות תפעולית בשיעור של 28% מהמכירות, לעומת 21% ברבעון הראשון של 2018.

הכנסות מגזר מוצרי הפוספט גדלו בכ-0.8% לרמה של 537 מיליון דולר ברבעון, ושיעור הרווחיות התפעולית במגזר גדל מ-5.3% ברבעון הראשון אשתקד ל-6.5% ברבעון הראשון השנה. בחברה מציינים כי "הגידול ברווחי המגזר נבע בעיקר מהשפעה חיובית של המחירים לאורך רוב שרשרת הערך של הפוספט, כולל מחירים גבוהים יותר של דשני פוספט ושל חומצות, מלחים ותוספי מזון מבוססי פוספט".

תזרים המזומנים התפעולי של החברה ברבעון הסתכם בכ-173 מיליון דולר, לעומת 36 מיליון דולר ברבעון המקביל. זאת, על רקע גידול ברווח הנקי (ללא רווחי הון) , יחד עם תקבולי מזומנים גבוהים יותר מעסקאות בנגזרים וכן תשלומי מס נמוכים יותר. 

את כיל מוביל המנכ"ל רביב צולר. החברה הודיעה כי תחלק במהלך יוני לבעלי מניותיה דיבידנד בהיקף של 76 מיליון דולר.

מניית כיל הגיבה לדוחות בעלייה של 6% במחזור גבוה. בשנה האחרונה רשמה המניה עלייה של כ-20% ושוויה של החברה בבורסה הגיע לכ-24.5 מיליארד שקל.

המנכ"ל צולר ציין היום כי "כיל רשמה פתיחת שנה חזקה ל 2019, עם צמיחה משמעותית ברווחיות בכל שרשרות המינרלים של החברה. אני מאמין שהפתיחה החזקה מציבה אותנו במסלול הנכון להשגת שנה נוספת של ביצועים חזקים".