טים קוק: אפל רכשה כ-25 חברות בחצי השנה האחרונה

כך אמר מנכ"ל אפל בפגישת בעלי המניות של ברקשייר האתווי • קוק ציין כי לרוב אפל לא מכריזה על הרכישות מאחר שמדובר בחברות קטנות • עוד אמר כי שכשגילה לראשונה על השקעתו של באפט באפל, "זה הרגיש כמו קבלת הכרה, כבוד ופריבילגיה"

מנכ"ל אפל טים קוק / צילום: Shannon Stapleton, רויטרס
מנכ"ל אפל טים קוק / צילום: Shannon Stapleton, רויטרס

אפל מבצעת רכישה של חברה כל שניים-שלושה שבועות בממוצע. כך אמר מנכ"ל אפל טים קוק ל-CNBC. קוק אף אמר כי במהלך ששת החודשים האחרונים אפל רכשה בין 20 ל-25 חברות. הוא הוסיף כי לרוב אפל לא מכריזה על הרכישות מאחר שמדובר בחברות קטנות, והמיקוד מאחוריהן הוא "חיפוש אחר כישרון וקניין רוחני".

קוק אמר כי העדיפות הראשונה של אפל  היא להשקיע ביוזמות כמו הקמפוס שלה באוסטין, טקסס, שעלה מיליארד דולר, ואחרי אותן השקעות היא פונה לרכישות החברות. "אנחנו תמיד בוחנים מה אנחנו יכולים לעשות על מנת לרכוש את כל מה שאנחנו צריכים, שיכול להתאים ושיש מאחוריו מטרה אסטרטגית", אמר קוק. כך למשל, הרכישה של שירות המנויים למגזינים דיגיטליים Texture ב-2018 הייתה צעד מקדים להשקת שירות אפל ניוז+ לאחרונה, שמאפשר למשתמשים גישה לתכנים ממגזינים רבים תמורת תשלום חודשי.

אחרי הרכישות הללו, קוק אמר כי "אם נשאר לנו כסף, אנחנו מאמינים שצריך להשקיע אותו קודם כל בעצמנו ומשקיעים באפל. כשאנחנו קונים את המניה שלנו, אנחנו חושבים על זה שכמעט 50% ממשקי הבית בארה"ב מחזיקים במניית אפל, באופן ישיר או עקיף, ולכן זה עוזר לכולם".

הראיון עם קוק נערך במסגרת השתתפותו לראשונה בפגישת בעלי המניות של ברקשייר האתווי של וורן באפט, שנערכה בסוף השבוע בעיר אומהה בנברסקה. קוק התייחס בראיון גם להשקעה של באפט באפל, ואמר כי היא מצביעה על כך שבאפט מבין שאפל היא חברת מוצרים צרכניים, ולא חברת טכנולוגיה. "באפט היה מאוד ברור בעניין, הוא לא השקיע בחברות טכנולוגיה וחברות שהוא לא מבין. לכן הוא בבירור רואה את אפל כחברת מוצרים צרכניים", אמר קוק.

קוק אמנם הודה כי "אנחנו חלק מתעשיית ההייטק", אך טען כי "אנחנו פועלים בהצטלבות שבין טכנולוגיה, מקצועות המדע והרוח. אנחנו מייצרים מוצרים עבור אנשים, ולכן האדם נמצא בבסיס מה שאנחנו עושים. אני אוהב שכך באפט מסתכל עלינו, כי ככה אנחנו רוצים שגם צרכנים יסתכלו עלינו". קוק הוסיף כי "אנחנו מאמינים שהטכנולוגיה צריכה להיות ברקע ולא בחזית, ושהטכנולוגיה צריכה להעצים אנשים כדי שיוכלו לעשות דברים שלא יכלו לעשות בלעדיה. כשאנשים מסתכלים על מוצרים בתור טכנולוגיה בלבד, הם לא משתמשים בהם הרבה. ההרגשה היא שהם נועדו לאנשים מסוימים, אבל לא לכולם".

עוד אמר קוק על ההשקעה של באפט כי "אנחנו מנהלים את החברה בהסתכלות לטווח הרחוק, ולכן העובדה שיש לנו את המשקיע האולטימטיבי לטווח הרחוק היא מדהימה כי יש התאמה באינטרסים שלנו", ואמר שכשגילה לראשונה על השקעתו של באפט באפל, "זה הרגיש כמו קבלת הכרה, כבוד ופריבילגיה". בשבוע שעבר באפט אמר כי ברקשייר רכשה גם מניות של ענקית טכנולוגיה אחרת, אמזון, אך ציין שלא הוא עצמו ביצע את הרכישה.

"הטלפון יודע את המחשבות שלך, מכיר את החברים והילדים שלך ואולי גם את המיקום שלהם"

קוק התבטא בחריפות פעמים רבות בהקשר למודל הכלכלי של חברות כמו פייסבוק וגוגל שאוספות דאטה על המשתמשים שלהם, ואף תקף ישירות את פייסבוק בעקבות שערוריות פרטיות שהסתבכה בהן. גם הפעם קוק התייחס לנושא הפרטיות ואמר כי "תמיד חשבנו שבנייה של פרופילים מפורטים על החיים של אנשים יכולה להוביל לתוצאות טרגיות, מהפרת פרטיות ועד שימוש לרעה בדאטה. מעולם לא חשבנו שנכון לעשות את זה, למרות שאנחנו יודעים שבטלפון יש יותר מידע על החיים של אנשים מבכל מקום אחר.

"הטלפון יודע את המחשבות שלך, מכיר את החברים והילדים שלך ואולי גם את המיקום שלהם, את המצב הכספי והבריאותי שלך. פורץ שעובר על מגירה בבית שלך יידע עליך הרבה פחות מאשר אם יפתח את הטלפון שלך. לכן בעינינו יש לנו אחריות גדולה לעזור לאנשים להגן על הפרטיות שלהם, כי לא כולם מדעני מחשב".

הוא הביע תסכול על רקע ההתבטאויות של מחוקקים ורגולטורים לגבי פירוק אפשרי של ענקיות הטכנולוגיה, בשל ההכללה של אפל לצד חברות כמו גוגל ופייסבוק, ואמר כי "סקטור הטכנולוגיה הוא לא מונוליתי. זה כמו להגיד שכל המסעדות הן אותו דבר. אפל היא חברה גדולה, היא נמצאת באותו מיקום גיאוגרפי כמו הרבה חברות טכנולוגיה, ודומה גם בשווי השוק, אבל אני לא חושב שמישהו היה קורא לנו מונופול. נתח השוק שלנו בשוק הסמארטפונים הגלובלי הוא 15% ו-8-9% משוק המחשבים האישיים".

לגבי השליטה של אפל על חנות האפליקציות והאפשרות להחליט אילו אפליקציות יוכלו לפעול בה ובאילו תנאים קוק אמר כי "אני יודע שיש עלינו ביקורת לגבי זה, אבל אם אתה פותח חנות בפינה, אתה רשאי להחליט מה תמכור בה". אמש דווח כי האיחוד האירופי יפתח בחקירה נגד אפל בעקבות תלונה של ספוטיפיי, לפיה אפל משתמשת בדומיננטיות של חנות האפליקציות שלה כדי לקדם את שירות הזרמת המוזיקה שבבעלותה, אפל מיוזיק, ולפגוע בספוטיפיי שמתחרה בו.