אומנם מדובר במגפה, אבל האם רוב פשעי השנאה בארה"ב הם אנטישמיות?

האנטישמיות שמרימה ראש בארה"ב היא ללא ספק תופעה מטרידה, והיא מעסיקה גם את שגרירנו באו"ם דני דנון, שאמר כי "רוב פשעי השנאה היום בארה"ב הם נגד יהודים" • האם הוא מדייק? • המשרוקית של גלובס

דני דנון / צילום: שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
דני דנון / צילום: שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שעה קלה אחרי שצעד במצעד החיים בפולין, התראיין שגריר ישראל באו"ם דני דנון לגלי צה"ל. לשאלה אם הוא שותף לתחושה שיש הסלמה באנטישמיות בארה"ב, ענה: "זה לא תחושה, זה עובדות. דוח של ה-FBI, שהוא מקור אמין ביותר, לשנת 2018, מציין עלייה במספרים: רוב פשעי השנאה היום בארה"ב הם נגד יהודים. אי אפשר להסתיר את זה".

השגריר לא דייק לחלוטין, אבל זו רק נחמת עניים. דוח פשעי השנאה שמפרסם FBI מדי שנה על סמך דיווחים של אלפי גופי אכיפת חוק במדינה, אכן מראה שיהודי אמריקה חשופים לפשעי שנאה בשיעור חריג מאוד. מהדורת נובמבר 2018, שמתעדת פשעים שנעשו במדינה ב-2017, מספרת על 7,175 פגיעות בגוף, ברכוש וב"חברה כולה" על רקע גזע, דת, מגדר, נטייה מינית ועוד. הדוח האחרון הצית דיון ציבורי, שכן הוא הצביע על עלייה של 17% במספר הפשעים דווקא בשנתו הראשונה של טראמפ כנשיא, אם כי ניתוח מעמיק רומז שהשינוי נעוץ במידה רבה בשיפור בשיעורי הדיווח.

הקבוצה שנגדה כוונו מירב פשעי השנאה ב-2017 הייתה שחורים. 57.6% מהפשעים נעשו ממניע גזעני, וכמחציתם (28.1% מכל הפשעים) הופנו לשחורים. יהודים ולהט"ב היו במקום השני: 13.1% מכלל מעשי השנאה היו אנטישמיים, ו-13.2% כוונו נגד הומואים וקבוצות שכללו הומואים ולהט"ב אחרים.

תיעוב באמריקה
 תיעוב באמריקה

אבל ליהודים שמורה בכל זאת בכורה מפוקפקת: מתוך 1,564 מעשי שנאה על רקע דתי שתועדו בדוח ה-FBI ,60% נטלו היהודים. מוסלמים ספגו 17.4%, נוצרים למיניהם 13.8%. כיוון שיהודים מהווים פחות מ-2% מתושבי ארה"ב, חלקם בפשעי השנאה הוא פי 30 בערך מחלקם באוכלוסייה. יתר על כן, הנתח שלהם בכלל פשעי השנאה הגיע בשנה זו לרמתו הגבוהה ביותר מאז 2010.

בשורה התחתונה: דבריו של דנון חצי נכונים. הדוח של FBI מלמד כי 60% מהפשעים שנעשו בארה"ב ב-2017 מטעמי שנאה דתית כוונו נגד יהודים, אבל "רק" 13.1% מפשעי השנאה בכלל.