בין הסינים לפלסטינים: התחבורה בישראל הפכה לבעיה של יחסי חוץ

הפרישה של אלסטום אחרי שהופעלו עליה לחצים רבים שלא להשתתף בפרויקט שנמצא ב"אזורים שבמחלוקת" היא לא הסוגיה הפוליטית היחידה במכרז הרכבת הקלה בירושלים • ניתוח

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
הרכבת הקלה בירושלים / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בימים האחרונים הבינו בחברות אלקטרה ודן, וכנראה שגם בשלוחה הישראלית של יצרנית הרכבות אלסטום, כי לא יוכלו לגשת למרכז להקמה והפעלה של רכבות קלות בירושלים. זאת, לאחר שכבר השקיעו בהכנות למכרז מיליוני שקלים וימי עבודה רבים מספור. הסיבה, כך מסתמן לפי מקורות בתחום, היא החלטת דירקטוריון אלסטום בצרפת, שהתקבלה ממש ברגע האחרון. בחברה החליטו, אחרי שהופעלו עליה לחצים רבים, שלא להשתתף בפרויקט שחוצה את הקו הירוק בירושלים ונמצא ב"אזורים שבמחלוקת".

לאלסטום, יש לציין, יש פעילות ענפה בישראל- החברה מתחזקת קרונועים של רכבת ישראל, אחראית לרכיבי התקשורת בקו האדום של הרכבת הקלה בתל-אביב, שמוקם בימים אלה, ומעל הכל- היא היצרנית של הקרונות ברכבת הקלה בירושלים כיום, בקו האדום, זה שעוצר גם בשועפט ובבית חנינא ובתחנות נוספות מעבר לגבולות 49'. יותר מכך, הדיפו, שהוא מרכז תחזוקה ותפעול של הרשת, ממוקם מעבר לקו הירוק. עם זאת, אלסטום היתה בעבר בעלת מניות בסיטיפס, אך מכרה את חלקה והפכה לחברת תחזוקה והפעלה בלבד. אז, יוחסה ההחלטה לסיבות כלכליות ולא לפוליטיות, בזמן שפרישת חברת ההפעלה של הרכבת- ויאוליה, נגרמה בשל לחץ פוליטיים. כעת, אומרים גורמים בענף התשתיות, חילופי הנהלה באלסטום, הופכים את החברה לחשופה כעת יותר ללחץ מצד גורמים פוליטיים בצרפת ובעולם הערבי.

הויתור על המכרז בירושלים יכול גם להביא לבעיות אחרות עבור אלסטום- החברה צפויה להתמודד במכרזים עתידיים למכירת קרונות לרכבת הקלה בתל-אביב ולמטרו המתוכננת בגוש דן, לצד מכרזים גדולים נוספים בתחום התחבורה. השאלה היא האם הממשלה תסכים לכך שחברה שלמעשה מחרימה את ירושלים, תתמודד על מכירת רכבות לשימוש בתל-אביב. בינתיים, שר התחבורה ישראל כ"ץ טרם התבטא בעניין, וכמוהו גם שרי הממשלה האחרים, שישאירו את הסוגיה כנראה לממשלה הבאה בה חלקם יחליפו תפקידים.

הפרישה של אלסטום היא לא הסוגיה הפוליטית היחידה במכרז הרכבת הקלה בירושלים. אחת משתי הקבוצות שכן נגשו למכרז, שהתחרות בו היא קטנה בהרבה ממה שקיוו באוצר, כוללת את שיכון בינוי, אגד וכן יצרנית רכבות סינית בשם CRRC. החברה אינה זרה לישראל- היא מייצרת את הרכבת הקלה שעתידה לנסוע בקו האדום בתל-אביב, אך היא פעילה גם באיראן ומוכרת ציוד נייד לרכבת במשהא"ד. ממשל טראמפ בארה"ב מחרים כל חברה שעושה עסקים באיראן, כחלק מהסנקציות נגד תוכנית הגרעין האיראנית, אך ישראל נמנעת מלעשות זאת בינתיים ומאפשרת ל-CRRC להפוך את ישראל לראש חץ לחדירה לשוק האירופי.