משיקים טכנולוגיות חדשות? קודם תשאלו את העובדים מה צריך

הכנסת כלים טכנולוגיים למקום העבודה לא תועיל אם הם לא יעזרו לעובדים לבצע את עבודתם

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

אחת התלונות הנפוצות במקום העבודה היא על נטל המטלות החוזרות ונשנות כמו טיפול בניירת והקלדת נתונים, אך צוותי טכנולוגיה בתאגידים, שרוצים להכניס לשימוש צ'טבוטים, עוזרות וירטואליות או רובוטים כדי לצמצם את הנטל מתקשים לזהות את המטלות האלה ולהתאים אליהן את הטכנולוגיה.

לסמנכ"לי מידע ולמנהלי טכנולוגיה בכירים מעולם לא הייתה גישה רבה יותר ליכולות ולכלים דיגיטליים שמטרתם לסייע לעובדים בתפקידים יומיומיים. אך דיגיטציה של המטלות עלולה להניב תוצאה הפוכה אם מנהלים אינם דואגים להתאים את הטכנולוגיה לצורכי העובדים. במקרה כזה, הדבר פוגע בפריון.

"פתרונות רובוטיים עלולים להיכשל אם אין הבנה עמוקה של המודל התפעולי, של צורכי העסק ושל כל המורכבויות הכרוכות בכך", אומר מקס פדרו, מייסד משותף של Takeoff Technologies ונשיא החברה שמייצרת רובוטים המכינים מוצרי מכולת לאיסוף בידי לקוחות שהזמינו אותם.

לדברי פדרו, רובוטים יכולים לבצע מטלה ללא דופי במעבדה, "אך יישום הטכנולוגיה במערכת אקולוגית חיה זה סיפור שונה לחלוטין".

בסקר שהקיף יותר מ-10,000 עובדים במגוון תעשיות בעולם, שערכה אשתקד פרייס-ווטרהאוס-קופרס, אמרו 90% מהמנהלים הבכירים שהם מתייחסים בתשומת לב לצורכי העובדים כשהם משיקים טכנולוגיה חדשה, אך רק כמחצית מהעובדים הסכימו עם הטענה הזאת.

לפי הערכה של חברת הייעוץ גרטנר, רק חלקיק זעיר מהפרויקטים הדיגיטליים במקומות העבודה יצליחו לשפר את האופן שבו מבצעים העובדים את עבודתם בשנתיים הבאות.

רוב לוקסיו, מנכ"ל LivePerson, חברת תוכנה ניו יורקית שמייצרת פלטפורמת מסרים מבוססת בינה מלאכותית עבור לקוחות תאגידיים גדולים, אמר שאחת הפתרונות הוא שהעובדים יפתחו את הכלים של עצמם. "פרויקטי מחמד בתחום טכנולוגיית המידע יכולים להיתקע ולגווע בעודם באבם", הוא אומר.

הוא הוסיף כי כלי שפותח לאחרונה בידי עובדת במחלקת כוח-האדם של LivePerson נועד לטפל במבול היומי של פניות טלפוניות ואימיילים מעובדים לגבי חופשות, הטבות וסוגיות אחרות. אף שהיא תפקדה כ"גרסה אנושית של 'שאלות נפוצות'", ייתכן שצוות טכנולוגיית המידע לא היה מזהה לעולם חלק זה של עבודתה כבעיה שמוטב שהטיפול בה יבוצע בידי תוכנה.

לערב את העובדים

אמילי וונג, מנהלת מוצר ב-Spoke, אומרת שמנהלי טכנולוגיית מידע צריכים לראיין צוותים פנימיים כדי להבין טוב יותר כמה זמן הם מקדישים לפרויקטים לא-יצירתיים, לא-אסטרטגיים וחוזרים ונשנים. החברה, הפועלת מסן פרנסיסקו, פיתחה מרכז תמיכה מבוסס בינה מלאכותית שמשיב לשאלות העובדים על השכר, ההטבות, המדיניות ובעיות טכנולוגיית מידע.

לדברי וונג, השקות של כלים דיגיטליים במקום העבודה נכשלות משתי סיבות: הצוותים שאמורים להשתמש בהם אינם מעורבים בפיתוחו, והמטרות שלשמן מושק הכלי הדיגיטלי אינן מובהרות לעובדים.

בחברת פרייס-ווטרהאוס-קופרס הוחלט להעביר כל עובד קורס מזורז בטכנולוגיה דיגיטלית. אחת המטרות של היוזמה הייתה לאפשר לעובדים לזהות במדויק את הרכיבים הייחודיים של תפקידיהם שניתן לבצע טוב יותר באמצעות תוכנה.

הבנה עמוקה יותר של העובדים לגבי האופן שבו פועלים כלים דיגיטליים גם סייעה לצוותי טכנולוגיה לזהות תחומים שניתן לשפר באמצעות טכנולוגיה.