המועצה לצרכנות: הסל של רמי לוי הוא הזול ביותר גם באפריל

כך עולה מבדיקת משרד הכלכלה והמועצה לצרכנות ל"סל המוצרים הבסיסי" • עוד מעלה הבדיקה כי מאז חודש דצמבר מחירי המוצרים שבסל ירדו בממוצע ב-8%

סניף של רמי לוי שיווק השיקמה / צילום: תמר מצפי
סניף של רמי לוי שיווק השיקמה / צילום: תמר מצפי

לפי בדיקת משרד הכלכלה והמועצה לצרכנות ל"סל המוצרים הבסיסי" של חודש אפריל 2019, רשת רמי לוי שיווק השקמה ממשיכה להיות הרשת הזולה ביותר.

עוד מעלה הבדיקה כי מאז חודש דצמבר מחירי המוצרים שבסל ירדו בממוצע ב-8%. יש לזכור כי חודש אפריל הוא חודש מרובה מבצעים לאור חג הפסח, ולכן הירידה שמוצגת ברשתות הדיסקאונט (13%) או הירידה במחירי הסל הממוצע אצל רמי לוי (20%) מושפעים ממבצעי החג.

הרשת שממשיכה להיות היקרה ביותר בבדיקה היא מגה בעיר. עם זאת, חשוב לסייג כי רשתות עירוניות אחרות המתחרות במגה בעיר, בהן טיב טעם ו-AM:PM, לא נכללות בבדיקה באופן תמוה למדי.

סל המוצרים הבסיסי שגובש על-ידי משרד הכלכלה והתעשייה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כולל מוצרים בקטגוריות שונות לפי המוצרים הנמכרים ביותר בפועל (ולכן הוא מורכב בעיקר מהמותגים הגדולים). המחיר הממוצע של הסל באפריל 2019 בקרב כלל הרשתות עמד על 893 שקל, לעומת ממוצע של 970 שקל לסל בחודש דצמבר מאז החלו הבדיקות החודשיות.

לא רק מבצעי החג משפיעים - אין ספק כי העובדה שהרשתות מכירות את מוצרי הסל מאפשרת להן להוריד את המחירים למוצרים הללו בלבד כדי לזכות במקום מכובד בדירוג החודשי הזה. ואכן - סך הסל אצל רמי לוי הסתכם ב-701 שקל, לעומת כ-1,000 שקל סך הסל ברשת מגה בעיר - פער של כ-30% בין המחיר הזול ביותר ובין הסל היקר ביותר.

אחרי רמי לוי מדורגות הרשתות ויקטורי ויינות ביתן, שם מחיר הסל הסתכם בכ-810 שקל. סך הסל בשופרסל דיל אקסטרה עמד, בפער קטן, על 815 שקל.

בסגמנט של הרשתות היקרות נמצאות גם סטופ מרקט, שבה הסל הסתכם ב-987 שקל; ופרש מרקט, שבה הסתכם הסל בממוצע של 970 שקל. נדגיש כי הבדיקה לא כוללת רשתות עירוניות מתחרות אחרות, ועל כן יש לקחת בערבון מוגבל את ממצאיה.

הבדיקה נסמכת על מחירים שמדווחות הרשתות למאגר המחירים הממשלתי באמצעות אפליקציית פרייסז. המחירים המוצגים כוללים מבצעים אך לא כוללים מבצעים המיועדים לחברי מועדון.

במשרד הכלכלה מדגישים כי רשתות המזון שנכללות בהשוואה הן הרשתות המוגדרות "קמעונאי גדול" לפי חוק המזון, ושיעור מוצרי הסל הנמכרים בהן גדול מ-80%. ועדיין לא ברור כאמור מדוע רשתות רבות וגדולות לא נכללות בבדיקה, דוגמת אושר עד, טיב טעם ו-AM:PM - בשעה שרשתות קטנות יותר נכללות בבדיקה.

הסל כולל 68 מוצרים מקטגוריות שונות: חלב ומוצריו, לחם, מוצרי בשר ודגים, מזון יבש, פירות וירקות, מוצרי טואלטיקה וניקיון המוגדרים כמוצרים הבסיסיים שהם הנמכרים ביותר. כאמור, עיקר ההוזלה בלטה ברשתות הדיסקאונט: 20% ברמי לוי, 16% בשופרסל דיל אקסטרה ובשופרסל דיל, 14% הוזלה בסל המוצרים ברשת מחסני השוק, 13% ברשתות ויקטורי ושופרסל שלי, 12% ביינות ביתן ועוד.