המהלך של ליצמן מקפיץ שוב את מניות הקנאביס: שוקל הקלות למשתמשים בקנאביס רפואי

לפי הצעתו של סגן שר הבריאות, לא יהיה צורך ברישיון שימוש בקנאביס ממשרד הבריאות באישור המשטרה עבור אונקולוגיה, נוירולוגיה, גסטרואנטרולוגיה והמחלות הזיהומיות • משרד הבריאות: "מדובר במהלך שיקל באופן מהותי על הליכי הביורוקרטיה לציבור החולים הקשים"

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן / צלם: אמיל סלמן
סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן / צלם: אמיל סלמן

ביום חמישי האחרון הודיע סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, כי הוא שוקל מהלך של הוצאת הקנאביס מפקודת הסמים המסוכנים עבור חלק מן ההתוויות. ההודעה הובילה היום לעליות במניות הקנאביס הנסחרות בת"א.

נראה כי השוק מעריך כי השינוי עשוי להגדיל משמעותית את כמות משתמשי הקנאביס הרפואי בישראל. עם העולות נמנו מניית אינטרקיור  (4% בשעות הצהריים), הרודיום  (6%), מדיקל  (3%), וויטסמוק  (7%), וטוגדר  (8%, גם בזכות הודעה של החברה על התקדמות בפעילות בגרמניה).

אם ייכנס השינוי לתוקף, הרי שעבור מחלות מסוימות, לא יהיה צורך בקבלת רישיון שימוש בקנאביס ממשרד הבריאות באישור המשטרה, אלא רק במרשם מטעם כל רופא המומחה לאותה המחלה. היום כל משתמש קנאביס צריך להחזיק ברישיון משפטי לשימוש בקנאביס, בנוסף למרשם. כמה עשרות רופאים הוכשרו על ידי משרד הבריאות לרשום קנאביס על פי שיקול-דעתם, והם יכולים להנפיק רישיון אוטומטית מתוך המחשב של משרד הבריאות. רופאים אחרים שלא עברו את ההכשרה, צריכים לשלוח מסמכים ולהמתין לאישור משרד הבריאות על פי שיקול-דעתו. מערכת המחשוב של היק"ר כונתה על ידי עמותות החולים: "האח הגדול", ואילו בשיטה החדשה המידע על השימוש בקנאביס נשאר בין המטופל לבין הרופא, קופת החולים והרוקח.

התחומים עבורם לא יהיה דרוש רישיון יהיו, על פי הודעת משרד הבריאות הם אונקולוגיה, נוירולוגיה (למשל פרקינסון, אפילפסיה), גסטרואנטרולוגיה (קרוהן) והמחלות הזיהומיות. כמו-כן יתאפשר גם יצור ויבוא של תוספי מזון או תכשירים המכילים CBD בלבד, לכל ההתוויות. לעומת זאת, נראה כי להתוויות כמו כאב או פוסט טראומה לא יהיה אישור אוטומטי אלא עדיין יידרש רישיון, מתוך המחשבה שקל יותר להתחזות בתחומים אלה, ולהשיג קנאביס ללא צורך רפואי אמיתי, ואף לצורכי סחר.

ממשרד הבריאות נמסר בשם ליצמן כי: "אני מדגיש כי לא מדובר בלגליזציה, וכי אדם שלא יורשה רפואית להשתמש בזה, לא יוכל לקבל את התרופה בבית המרקחת. אך מדובר במהלך שיקל באופן מהותי על הליכי הביורוקרטיה לציבור החולים הקשים".

יש לציין כי משרד הבריאות בעצמו עוד לא החליט בדיוק כיצד ליישם את ההצהרה הזו של ליצמן וההערכות לעיל משתמעות מדבריו ומהודעת דוברות המשרד, איך אינן החלטות סופיות.

אף שליצמן הדגיש כי לא מדובר במהלך לקראת לגליזציה, גורמים בשוק טענו כי כמעט ולא אפשרי שלא תהיה זליגה של קנאביס מהמטופלים לשוק הצרכני במצב כזה, ולכן ההערכה היא כי משרד הבריאות לוקח בחשבון זליגה ועושה זאת מתוך הנחה שהלגליזציה תגיע במוקדם או במאוחר.

כיום ישנם בישראל כ-40-50 אלף משתמשים הצורכים בערך 10 טונות קנאביס בשנה. שוק זה מוערך בכמה מאות מיליוני דולרים במחירים החדשים של החומר, שיצאו לאחרונה מפיקוח ועדיין לא התייצבו. אם אמנם יגדל השוק משמעותית בעקבות המהלך, הוא יכול להניב הכנסות מצרפיות של 600-700 מיליון דולר בשנה, כך על פי הערכות גורמים הפועלים בשוק.