כלכלני בנק לאומי: התייצבות במחירי הדיור ועליית מחירים אפשרית בעוד שנתיים

בסקירה נדל"נית שכתבו כלכלני הבנק נמצא כי לגידול במכירות אחראית תוכנית מחיר למשתכן • עם זאת, היחלשות התוכנית עשויה להביא לעליית מחירים, בעיקר באזורי הביקוש שבהם נמכרו מעט דירות במסגרת התוכנית או לא נמכרו כלל

דירות חדשות / צילום: אייל יצהר
דירות חדשות / צילום: אייל יצהר

מחירי הדירות לא עומדים להשתנות בחודשים הקרובים - כך מעריכים כלכלני בנק לאומי. עם זאת, הם צופים כי בעוד כשנתיים תיתכן עליית מחירים. להערכה זו אחראים אנשי אגף הכלכלה בחטיבת שוקי הון של הבנק, בראשות ד"ר גיל מיכאל בפמן.

הסקירה שכתבו אנשי האגף נכתבה בהמשך לסקירת הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) מהשבוע שעבר. זו הצביעה על נתון מעניין לפיו על אף הירידה שנרשמה ברכישת דירות חדשות ברבעון הראשון של השנה, קיימת מגמה עקבית של גידול ברכישת דירות חדשות בהיקף חודשי ממוצע של כ-2%. זאת מאז שפל במכירות שנרשם בחודש מארס 2018.

לטענת כלכלני לאומי, הירידה במכירת הדירות החדשות ברבעון הראשון של השנה נובעת ככל הנראה מהקדמת רכישת דירות חדשות בסוף השנה שעברה, בין היתר עקב כניסתו לתוקף של החוק לצמצום השימוש במזומן בתחילת 2019.

"שני הרבעונים האחרונים התאפיינו בתנודתיות רבה יחסית אשר ייתכן שהושפעה ממספר גורמים, ובהם כניסתו לתוקף ב-1 בינואר 2019 של החוק לצמצום השימוש במזומן אשר הוביל, כפי הנראה, להקדמת עסקאות מכירה של דירות חדשות לסוף 2018. זאת, לצד היקף עסקאות מתון יחסית של מכרזי תוכנית "מחיר למשתכן" בחודש מרץ השנה" נכתב. בהמשך צוין כי קיימת בשוק "חוסר ודאות" בקשר להמשך קיומה של תוכנית מחיר למשתכן, וכי "מידת חוסר הוודאות עשויה להישאר גבוהה יחסית, עד אשר הממשלה החדשה שתוקם תציג את מדיניותה המוצהרת בתחום הדיור", נכתב בסקירה.

ואולם, חלק משמעותי מהגידול במכירות בחודשים האחרונים, נבע מדירות שנמכרו במסגרת "מחיר למשתכן". בעוד שמספר הדירות שנרכשו בשוק החופשי נותר נמוך, בין היתר, עקב הירידה ברכישת דירות על ידי משקיעים.

להערכת כלכלני הבנק, הדפוס הזה, של דומיננטיות בעסקאות מחיר למשתכן, ילווה אותנו גם בחודשים הבאים, שכן עדיין לא גובשה מדיניות חלופית לתוכנית הדגל של שר האוצר משה כחלון. לאור זאת, מעריכים הכלכלנים, לא יחולו שינויי מחיר משמעותיים, והשוק יישאר יציב, בדומה למצבו היום.

בהמשך ועם דעיכת השפעת התוכנית על שוק הדיור, כך סבורים בלאומי, תתחדש עליית המחירים במקומות שבהם לא נמכרו דירות רבות במסגרת התוכנית, "בדגש על אזורי הביקוש המובילים", כדברי הסקירה.