צניחה ברווחי נייר חדרה ברבעון הראשון: "התוצאות הושפעו ממגמות עולמיות"

הרווח הנקי של יצרנית מוצרי הנייר והקרטון ירד ב-42% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכם ב-13.4 מיליון שקל בלבד • הרווח הגולמי נשחק ברבעון ב-17%, והרווח התפעולי נחתך ב-24% • המניה הגיבה בירידה חדה של כ-7%

מפעל נייר חדרה / צילום: שלומי יוסף
מפעל נייר חדרה / צילום: שלומי יוסף

מניית חברת נייר חדרה  נסחרת היום (ב') בירידה חדה של כ-7%, לאחר שהחברה דיווחה על צניחה ברווחיותה וברווחיה ברבעון הראשון של 2019. יצרנית מוצרי הנייר והקרטון, שנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-1.7 מיליארד שקל, רשמה ברבעון הראשון רווח נקי של 13.4 מיליון שקל בלבד, המשקף נפילה של 42% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

את הרבעון הראשון אומנם סיימה נייר חדרה עם צמיחה קלה של 0.44% בהכנסות ל-456 מיליון שקל, אלא שצמיחה זו נרשמה כולה בזכות עלייה במכירות מגזר ניירות הכתיבה וההדפסה, שנחשב למגזר הפסדי. במגזרי גלילי הקרטון ואריזות הקרטון, שמספקים לנייר חדרה את עיקר רווחיה, נרשמו ברבעון הראשון דווקא ירידות במכירות של 4.1% ו-2%, בהתאמה.

עוד עולה מדוחות החברה כי הרווח הגולמי נשחק ברבעון הראשון ב-17% ל-70.7 מיליון שקל ושיעורו מסך המכירות ירד ל-15.5% עקב עלייה בעלויות המכר של ניירות הכתיבה וההדפסה ושל גלילי הנייר לקרטון. לשם השוואה, ברבעון המקביל אשתקד הציגה נייר חדרה רווחיות גולמית בשיעור גבוה יותר של 18.7%.

על רקע השחיקה ברווח הגולמי, נחתך גם הרווח התפעולי של ניר חדרה ב-24% ל-26.9 מיליון שקל. עם זאת, בנטרול הוצאות הפחת והפחתות החד פעמיות גדל ה-EBITDA (רווח לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות) ב-6.6% ל-65 מיליון שקל ושיעורו מסך ההכנסות גדל ל-14.3%, לעומת 13.4% ברבעון המקביל.

גדי קוניא, מנכ"ל נייר חדרה, הסביר כי "התוצאות הכספיות ברבעון הראשון של 2019 הושפעו ממגמות מאקרו עולמיות, ובהן ירידת מחירי המכירה של גלילי הנייר לקרטון והתחזקות השקל. השפעת הגידור הטבעי הקיים בין מגזר ייצור גלילי הנייר למגזר אריזות הקרטון טרם באה לידי ביטוי ברבעון זה ואנו מעריכים שברבעונים הבאים היא תבוא לידי ביטוי באופן שממחיש את האינטגרטיביות של יחידות הקבוצה".

בנוסף, הושפעו התוצאות גם מתחילת יישומו תקן החשבונאות IFRS16, שנכנס לתוקף ב-1 בינואר השנה. לדברי החברה, יישום התקן הביא לכך שהוצאות חכירה (כגון שכירות מבנים וחכירת כלי רכב) בסך של כ-15 מיליון שקלים נרשמו כהוצאות פחת והוצאות מימון.

עוד עולה מדוחות החברה כי תזרים המזומנים מפעילות שוטפת נשחק ברבעון הראשון ב-26.7% ל-22 מיליון שקל עקב עלייה ביתרת הלקוחות. במקביל, זינק התזרים ששימש לפעילות השקעה ב-92.9% ל-27 מיליון שקל על רקע המשך יישום התוכנית הרב שנתית, להשקעות בקצב של כ-100 מיליון שקל בשנה.