ניגודי עניינים במכרזים ותשלומים חריגים: לאן נעלמו שומרי הסף בחברות הממשלתיות

רשות החברות הממשלתיות ערכה בדיקה רוחבית ב-18 חברות ומצאה שורת ליקויים, בעיקר בתחום של ניהול מכרזים והתקשוריות כספיות • מעבר לדרישת הרשות לתיקון הפגמים, ממצאי הבדיקה גם הועברו למבקר המדינה וישמשו אותו בבואו לערוך ביקורת בחברות אלה • מנהל הרשות: "מהלך זה הוא חלק מכלל המהלכים להגברת הפיקוח"

יעקב קוינט / צילום: שלומי יוסף
יעקב קוינט / צילום: שלומי יוסף

ניהול מכרזים לא תקין ופגמים בהתקשרויות כספיות הם רק חלק מהליקויים שנחשפו בחברות הממשלתיות - כך עולה מדוח שהעבירה רשות החברות הממשלתיות בשבוע שעבר למבקר המדינה.

בשנה שעברה הרשות ערכה בדיקה רוחבית ב-18 חברות ומצאה שורה ארוכה של ליקויים. הממצאים ישמשו הן את הרשות שדורשת מהחברות השונות לתקן את הפגמים שהתגלו והן את מבקר המדינה בבואו לערוך ביקורת בחברות אלה.

החברות שבהן נערכה הביקורת הן: עמידר, נתיבי גז טבעי, שקמונה לשיקום הדיור בחיפה, ערים לפיתוח עירוני, החברה הממשלתית לתיירות, אשרא לביטוח סיכוני סחר חוץ, ענבל חברה לביטוח, החברה לפיתוח עכו העתיקה, החברה להגנת מצוקי חוף הים התיכון, נמל חיפה, נמל אשדוד, החברה לשירותי איכות הסביבה, שירותים חשמליים מכנים, רכבת ישראל, החברה לפיתוח הרובע היהודי, הקרן למורשת הכותל המערבי, החברה לפיתוח מזרח ירושלים וחברת רותם תעשיות.

הכשלים המרכזיים שנמצאו הם בעיקר בתחום של ניהול מכרזים, התקשרויות כספיות בעיקר בהליך של פטור ממכרז, וכן חריגות בתשלומים לספקים. הערה חריפה במיוחד היא, ש"קיימים מקרים בהם משולמים לספקים ונותני שירות סכומים הגבוהים מהסכומים עליהם הוסכם בחוזי ההתקשרות".

בתחום המכרזים נמצאו הליקויים העיקריים הבאים: לא ננקטו פעולות להתמודדות עם ניגודי עניינים של חברים בוועדות המכרזים; ההחלטה על יציאה למכרז מתקבלת על ידי החברה ולא על ידי ועדת המכרזים כנדרש בתקנות; יש חברים בוועדות המכרזים שפועלים ללא כתב מינוי; לעתים היועץ המשפטי משמש כיו"ר ועדת המכרזים בניגוד למעמדו כשומר סף; יועץ משפטי חיצוני משמש כחבר ועדת מכרזים עם זכות הצבעה, בניגוד לכללים; לא מונו ממלאי מקום לחברי ועדת המכרזים; הפרוטוקולים אינם נחתמים על ידי חברי ועדת המכרזים או שנחתמים על ידי היו"ר בלבד, והם כלליים ואינם כוללים את מהלך הדיון המפורט והנימוקים להחלטת הוועדה.

בתחום ההתקשרויות הכספיות של החברות הממשלתיות, בדגש על ספקים יחידים, נמצא שוועדות מכרזים לא מדווחות לוועדת הביקורת של החברה כאשר ננקט הליך של פטור ממכרז; אין דיווחים מוקדמים ראויים על הכוונה להתקשר בפטור ממכרז, ואין גם דיווחים על התקשרויות כאלה שכבר בוצעו עם ספק יחיד; התקשרויות אלה מתבצעות בלי סקר שוק ובלי בדיקת תנאי ההתקשרות, ולעיתים הן נעשות גם כאשר ההיקף הכספי מחייב מכרז; קיימות התקשרויות ארוכות טווח עם יועצים, המאושרות אחת לשנה ללא ביצוע הליך בחינה של יועצים נוספים.

מנכ"ל רשות החברות יעקב קוינט אומר: "נושא הביקורת והבקרות זוכה לעדיפות בטיפול הרשות. מהלך זה הינו חלק מכלל המהלכים להגברת הפיקוח והבקרות מחד, ולביקורת בונה ומשפרת מאידך. מיותר לציין כי הרשות אף פועלת לחיזוק שומרי הסף בחברות, ובין היתר לאיוש משרות מבקרי פנים בחברות. ככלל, הדוחות לא יפורסמו. בהתאם לממצאים וככל שעלו או יעלו ממצאים המצריכים הרחבת הביקורת, תעביר הרשות את הממצאים לגורמים הרלוונטיים". 

דוגמאות נבחרות לפגמים שמצאה רשות החברות

● לא ננקטו פעולות להתמודדות עם ניגודי עניינים בוועדות המכרזים
● לעתים היועץ המשפטי משמש כיו"ר ועדת המכרזים
● ועדות מכרזים לא מדווחות לוועדת הביקורת כשננקט הליך של פטור ממכרז
● התקשרויות ארוכות טווח בלי מכרז עם יועצים מאושרות אחת לשנה ללא בחינה של יועצים נוספים