האיום על אספקת הדלק הוסר: בית הדין התיר לדור כימיקלים שימוש בצינורות שלה

צינורות אחרים, המזרימים גז מסוג C4 , שדלף ביום שבת, יישארו מושבתים • האישור להזרמת MTBE הוא עד ל-27 במאי, אז ייפגשו דור ועיריית חיפה לדיון נוסף בעתירה שהגישה דור כימיקלים נגד סגירת הצינור

בית זיקוק מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר
בית זיקוק מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר

האיום על אספקת הבנזין הוסר לעת עתה. בית הדין המחוזי בחיפה התיר אתמול (ד') לדור כימיקלים להשתמש בצינורות שלה להזרמת MTBE לבית הזיקוק לנפט (בזן). צינורות אחרים, המזרימים גז מסוג C4 , שדלף ביום שבת, יישארו מושבתים. האישור להזרמת MTBE הוא עד ל-27 במאי, אז ייפגשו דור ועיריית חיפה לדיון נוסף בעתירה שהגישה דור כימיקלים נגד סגירת הצינור.

אתמול, עיריית חיפה הודיעה לדור כי שוללת ממנה את ההיתר לשימוש בכל הצינורות התת-קרקעיים שלה, ולא רק של גז ה- C4 . ה- C4 משמש לייצור חומר אורגני בשם MTBE, תערובת של מתנול ואיזובוטילן, וזה בתורו משמש להעלאת האוקטן בדלק, במקום העופרת שנמהלה בבנזין בעבר (אוקטן- העמידות של הדלק בפני הצתה עצמית ספונטנית). הצנרת של דור היא היחידה המזרימה MTBE לבתי הזיקוק בחיפה, ואיסור השימוש בה אומר שבזן לא יכולה לייצר דלק באוקטן מתאים. אוקטן נמוך מדיי יפגע בביצועי המנוע, יגביר את זיהום האוויר ויכול, במקרים מסוימים, כמו לגרום לנזק מכני למכונית. כיוון שהצינורות של דור הם אלה המזרימים MTBE מיבוא, בזן לא תוכל עוד לייצר דלק באוקטן מתאים ברגע שייגמר ה-MTBE המסופק לה.

בזן פרסמה בעקבות כך הודעה לפיה ייתכן כי "בתוך ימים ספורים לא תוכל החברה לספק ללקוחותיה בנזין העומד בתקן הישראלי הרשמי", ודור עתרה לבית המשפט המחוזי נגד ההחלטה.

תחילת הסיפור היא בדליפת הגז בשבת בחיפה- אז, נסגרו כבישים רבים למשך 30 שעות עד לטיפול בגז דליק מסוג C4 , שדלף מצנרת של חברת דור כימיקלים. ביום שני המשרד להגנת הסביבה ערך פשיטה, כהגדרתו, על משרדי דור כימיקלים ואסר על השימוש בצנרת להולכת C4 . הצינורות התת-קרקעיים מולאו במים, כדי למנוע דליפת גז נוספת ולנסות לאתר את מוקד הדליפה והמשרד בוחן מדוע אותרה הדליפה רק אחרי תלונות תושבים. האם בדור ידעו על הדליפה והסתירו זאת או שלא ידעו עליה ומדוע.