שמעון אקהויז: "אומרים לי 'העם החליט' אבל העם לא החליט לפרק את מערכת המשפט"

יזמים ויזמיות חתמו על מכתב במחאה נגד חוק החסינות, ושיגרו אותו לחברי הכנסת • אקהויז מדגיש כי הוא עצמו לא יזם את מחאת ההייטק נגד חוק החסינות אך כעת נרתם למהלך

ד"ר שמעון אקהויז / צילום: איל יצהר
ד"ר שמעון אקהויז / צילום: איל יצהר

מחאת ההייטק נגד פסקת ההתגברות בחוק החסינות מביאה בכירים נוספים במשק לתמוך בה. יזמים ויזמיות חתמו על מכתב במחאה נגד חוק החסינות, ושיגרו אותו לחברי הכנסת. 

"חברי כנסת נכבדים, בהשראת חלום המדינה היהודית, אנו קבוצה של יזמים ויזמיות, חולמים יומם ולילה על חלומות, רעיונות ועושים הכל כדי להפוך אותם למציאות", כתבו. "אנו נושאים בגאווה את דגל מדינת ישראל ונעשה הכל על מנת להגן על אבני היסוד שלה מבפנים ומבחוץ".

בסיום המכתב היזמים הצהירו כי הם מבצעים את חלקם למען המדינה: "אנו כיזמים ויזמיות, מבטיחים להמשיך לחלום ולהגשים למען המדינה, למען ילדנו", ופנו בבקשה לחברי הכנסת לבצע את חלקם גם הם: "זכרו לשמור על מה שנשבעתם עבורו".

המכתב הוא יוזמה של היזמת איילת קרסו ושל דורון מרקו. "אנו יזמים ויזמיות אשר חולמים את מדינת ישראל ונרגשים ליצור ולפתח בה, להשקיע בה ולתת את כולנו, ועל כן ניתן הכל כדי לשמור עליה ועל אבני היסוד שלה כמדינה דמוקרטית", קרסו אמרה ל"גלובס".

היום (ה') סיפר ד"ר שמעון אקהויז, יזם, משקיע ומנהל מוביל בתעשיה, מייסד החברות סינרון, לומניס וונטור ורבות אחרות, כי הצטרף למחאה לאחר שקיבל את המכתב מיזמת שהוא מעריך. "אני לא יזמתי את העניין הזה אבל חתמתי ושלחתי את המכתב לאחרים".

לדברי אקהויז: "חתמתי כי העניין הזה מטריד אותי מאוד. בלי קשר לדיעה פוליטית אני מרגיש שהעסק הזה נוזל לנו בין הידיים". ב'עסק' הכוונה למדינת ישראל, למפעל הציוני, הוא מבהיר.

מדוע דווקא מחאה ייעודית של אנשי הייטק?
"ההייטק הוא עמוד תווך חשוב של החברה הישראלית, אחד מבסיסיה. הממשל התקין חשוב גם ליזמות. ההרגשה של חופש מתחברת לשאיפות, לחלומות, לחתירה לבלתי אפשרי. אני בטוח שהחופש בישראל קריטי להצלחה שנות בתחומים האלה. יזמות היא קצת פחות נפוצה בצפון קוריאה, או איראן, או אפילו רוסיה. יזמות היא לא משאב טבע, היא חלק מהתרבות שלנו שאותה צריך לשמר. אם מערכת המשפט לא עובדת היטב, זה לא יקרה".

אקהויז מדגיש כי הוא מוטרד לא רק למצב הכלכלי של המדינה ולמצב ההייטק אלא גם ובעיקר לחירויות האזרחיות. "שאלו אותי אם לא חששתי לחתום על המכתב הזה. עצם השאלה הפחידה אותי".

הוא מוסיף כי: "אומרים לנו - הייתה בחירות, העם אמר את דברו. מה אתם רוצים? אבל אני אומר - זה לא קשור לבחירות ולא למי שנבחר. העם לא החליט לפרק את מערכת המשפט".

אקהויז עמד בעבר גם מאחורי מחאת שעון הקיץ, אותה הוא יזם והוביל (לעומת מחאה זו אליה הצטרף אך הוא אינו ממוביליה). במסגרת המחאה ביקש אקהויז מן הציבור התומך בהארכת שעון הקיץ להמשיך להתנהל לפי השעון הקודם, למרות החלטת הממשלה. "אני חושב שהמחאה הייתה מוצלחת כי בסופו של דבר שעון החורף קוצר", הוא מציין. "לכן אני מרגיש בנוח להתטרף למחאה נוספת. יש כוח להמון".