הראל מרחיבה את החזית המוסדית נגד אישור שכרו של אייל לפידות בשיכון ובינוי

קבוצת הביטוח מצטרפת למיטב דש ופסגות: הודיעה כי תצביע נגד תנאי העסקתם של שלושת בכירי שיכון ובינוי • ביום ראשון תתכנס אסיפת בעלי המניות לצורך אישור תנאי התגמול למנכ"ל הנכנס לפידות וכן ליו"ר תמיר כהן ולמנכ"ל היוצא, משה לחמני • הסכמי התגמול החריגים בהיקפם כוללים הענקת אופציות למניות בשווי כולל של יותר מ-100 מיליון שקל, עיקרן עבור לפידות וכהן

אייל לפידות / צילום ארכיון: יוסי כהן
אייל לפידות / צילום ארכיון: יוסי כהן

גוברת ההתנגדות בקרב הגופים המוסדיים המחזיקים בחברת שיכון ובינוי לאישור תנאי התגמול של בכירי החברה . ביום ראשון הקרוב תתכנס אסיפת בעלי המניות לצורך אישור תנאי התגמול למנכ"ל הנכנס אייל לפידות, וכן לצמד הבכירים הנוספים - היו"ר תמיר כהן והמנכ"ל היוצא משה לחמני.

קבוצת הביטוח הראל הודיעה היום כי בעקבות החלטות ועדות השקעה של תיקי העמיתים והמבוטחים של הראל ביטוח, היא תצביע נגד תנאי העסקתם של השלושה. הראל מצטרפת לבתי ההשקעות מיטב דש ופסגות שלפני כמה שבועות נודע כי יתנגדו לאישור חבילות התגמול השמנות.

התנגדותה של הראל משמעותית להצבעה הצפויה בשל העובדה כי היא מחזיקה כ-5% ממניות שו"ב (בעוד מיטב דש ופסגות מחזיקים פחות מ-1%). לפידות היה עד לאחרונה המתחרה העיקרי של הראל, שבראשות בעל השליטה יאיר המבורגר, כמנכ"ל קבוצת הפניקס.

חבילות התגמול נדרשות לתמיכת רוב מבעלי מניות המיעוט בחברת הנדל"ן והתשתיות. בעלי מניות משמעותיים נוספים בשו"ב הצפויים להכריע בגורלן הם מנורה מבטחים, עם החזקה של קצת יותר מ-5% והפניקס, עם החזקה דומה, שבה על פי הערכות יש נטייה לתמוך באישור השכר ללפידות. לא ברור עדיין האם הפניקס תיקח חלק בהצבעה או תחשב כבעלת עניין, בשל העובדה שלפידות שימש בעשור האחרון כמנכ"ל החברה. בעלת מניות מרכזית נוספת בשו"ב היא הקרן הזרה ארטמיס, עם החזקה של קרוב ל-9% מההון.

יש לציין כי גם במקרה של התנגדות בעלי המניות לתנאי העסקתו של לפידות, דירקטוריון שו"ב יכול לאשר אותם, בתנאים מסויימים, בהתאם להוראות תיקון 20 לחוק החברות (חוק שכר הבכירים). אולם החוק אינו מאפשר לדירקטוריון לאשר את שכר היו"ר כהן בניגוד להחלטת בעלי המניות. לגבי יכולתו של הדירקטוריון לאשר את תנאי התגמול למנכ"ל הפורש לחמני בניגוד לדעת בעלי המניות, הדעות חלוקות.

פרסום ההתנגדות של הראל לשכרו של לפידות הבוקר, במה שעלול להתגלגל בתרחיש מסויים לאי הגעתו לחברה, הוביל את מניית שיכון ובינוי למגמה שלילית חד משמעית. את יום המסחר החלה שיכון ובינוי בעליות, שהפכו לאחר פרסום ההתנגדות לירידות של 3% (שהתמתנו בהמשך המסחר). מתחילת השנה נסקה המניה בכ-46%, בעיקר על רקע הפרסום אודות הגעתו הצפויה של לפידות והמוניטין שיצאו לו כמנכ"ל מוצלח.

בשל הסכומים החריגים הנכללים בהסכמי התגמול של לפידות, כמו גם של שני עמיתיו, הם לא יורדים מהכותרות מאז פורסמו לפני כחודש. בשבוע שעבר פרסמה חברת הייעוץ אנטרופי חוות דעת התומכת בחבילת השכר של המנכ"ל הנכנס לפידות, אולם מתנגדת לתנאי העסקתם של היו"ר כהן והמנכ"ל היוצא לחמני.

מדובר בשלושה הסכמי תגמול חריגים בהיקפם, הכוללים הענקת אופציות למניות בשווי כולל של יותר מ-100 מיליון שקל, עיקרן עבור לפידות וכהן. חבילת התגמול ללפידות כוללת שכר בעלות שנתית של 4 מיליון שקל, מענק חתימה של 2 מיליון שקל, מענק שנתי של עד 4 מיליון שקל, וחבילת אופציות ענקית בשווי כולל של 65 מיליון שקל, הניתנות למימוש כ-5% ממניות שו"ב, שמחיר המימוש שלהן נמצא עמוק בתוך הכסף. בסך הכול, אנטרופי העריכה את עלות התגמול השנתית של לפידות בכ-21 מיליון שקל, ללא מענק החתימה.

לכהן, נציגו של הבעלים נתי סיידוף, מבקשת שו"ב להעניק חבילת תגמול הכוללת רכיב הוני (בעיקר אופציות לכ-3% ממניות שו"ב) בשווי של יותר מ-40 מיליון שקל. באנטרופי מעריכים את עלות העסקתו השנתית של כהן בכ-13 מיליון שקל (עבור 85% משרה). ללחמני נתפר "מצנח זהב" בעלות מוערכת של יותר מ-12 מיליון שקל בשנת 2019.