רשות המסים מאשרת: נקדם חקיקה למיסוי חברות כמו גוגל ופייסבוק

כך אמר רו"ח רולנד עם-שלם, סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים ברשות המסים • "הכלי למסות תושב חוץ הוא ליצור לו מוסד קבע"

רו"ח רולנד עם-שלם / צילום: מנחם שטאובר
רו"ח רולנד עם-שלם / צילום: מנחם שטאובר

רו"ח רולנד עם-שלם, סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים ברשות המסים מאשר כי בכוונת הרשות לקדם חקיקה בכנסת הקרובה שתאפשר לה למסות את מחזור הרווחים של חברות האינטרנט הרב-לאומיות הפועלות בישראל, בהן גוגל ופייסבוק. כפי שפורסם ב"גלובס".

"כרגע אנחנו בדיונים וייתכן בסבירות גבוהה שיקרה משהו אצלנו", אמר עם-שלם לפני זמן קצר בכנס "מסים וגלובליזציה" שהתקיים היום (ה') בבית הספר למשפטים במרכז הבינתחומי בהרצליה. עם-שלם התייחס בדברים שנשא לכלכלה דיגיטלית בישראל, ולמיסוי החברות הבינלאומיות היושבות בארץ.

"הסוגיה המפורסמת, תאגיד זר שפועל בישראל, ונשאלת שאלה האם חלק מהרווחים שלו חייבים במס בישראל". לפי עם-שלם, מרבית המדינות בעולם "כועסות" שאותם תאגידים רב לאומיים לא משלמות בהן מסים. לדבריו, "הכלי למסות תושב חוץ הוא ליצור לו מוסד קבע. הבעיה היא שההגדרות של מוסד קבע באמנות זה לפני עידן הדיגיטל. רוב התאגידים האלה לא חויבו בהכנסה חייבת בישראל ואנחנו די לא מסכימים לעניין ולכן אנחנו מתמודדים עם התאגידים האלה באמצעות שומות עם הכלים הישנים".

עם-שלם הוסיף, כי העולם כולו חיכה לבשורה מפרויקט ה-BEPS, ובתקווה שיקנה הנחיות שיאפשרו מיסוי, אבל זה לא קרה עד היום. לכן הוא אומר, ש"חלק מהמדינות אמרו די ובהונגריה הודו איטליה ודרום קוריאה, הושלמה חקיקה למיסוי, ולפיה נקבע מס מחזור על הפעילות של אותו תאגיד גלובלי באותה מדינה והוא נע סביב מספר אחוזים בודדים על המחזור שהוא מפיק באותה מדינה".

מלבד מדינות אלה, ישנן מדינות נוספות בהן חקיקה דומה נמצאת בתהליכי חקיקה שונים, כאשר באנגליה ואוסטריה זה עלה לדיון.

עם-שלם לא חשף האם ישראל תצטרף למדינות שנמאס להן לחכות ל-OECD והסביר שגם אם יוחלט להטיל מס מחזור, הוא לא יבוא במקום מס לגבי מוסד קבע, אלא יחול במקביל (ויהיה נתון לקיזוז). מכל מקום הוא הסכים לומר ש"מס לגבי מוסד קבע יהיה יותר גבוה".

מלבד עם-שלם, נשאו דברים במושב שנושא "תכנון מס, יזמות וגלובליזציה" גם טליה דולן גדיש, יועמ"ש למנהל ההכנסות בכנסת, עו"ד צחי שוורץ, פרופ' צילי דגן מאונ' בר-אילן ועוד.