המלחמה בתאונות בנייה: תפקיד העובדים האחראים מטעם הקבלן

רשם הקבלנים מחייב כל קבלן להעסיק "עובדים אחראים" שנושאים בכל האחריות ההנדסית על עבודותיו של הקבלן • חקר תאונות הבנייה חייב לבחון את פועלם ואת העסקתם, וניתן להפעיל סנקציות נוספות מכוח דיני רישום הקבלנים

תאונת המנוף ביבנה / צילום: הפורום למניעת תאונות עבודה
תאונת המנוף ביבנה / צילום: הפורום למניעת תאונות עבודה

הכותרות של הימים האחרונים הכריזו על 20 הרוגים באתרי בנייה מתחילת 2019 ו-94 מתחילת 2017.

עיקר השיח בימים שלאחר התאונה עסק באחריותם של מנהלי העבודה באתר, במספר הפקחים מטעם מינהל הבטיחות ובמספר הביקורות שהם עורכים באתרי העבודה. אבל לצד הסמכויות שהוענקו למינהל הבטיחות בעבודה, קיימות סמכויות נוספות שאותן ניתן להפעיל מכוח דיני רישום קבלנים.

נוסף לחובה שמוטלת על מבצע בנייה למנות מנהל עבודה, קיימים אצל כל קבלן המחזיק ברישיון קבלני על בסיס העסקת עובדים, עובדים מומחים שאמורים לפקח על כל עבודות הקבלן. עובדים אלה מוגדרים בתקנות רישום קבלנים כ"עובדים אחראים", ובין יתר תפקידיהם הם מתחייבים לפקח באופן צמוד על כל עבודות הקבלן.

כתנאי לקבלת הרישיון מתחייב הקבלן בפני רשם הקבלנים לקבל עליו את הפיקוח של העובדים האחראים - והם מצדם מתחייבים לבצע את הפיקוח. הרישיון של הקבלן מותנה בהעסקת העובדים האחראים והרישיון תקף רק כל עוד הקבלן מעסיק אותם כמתחייב.
בישראל, ביצוען של עבודות אשר מוגדרות כעבודות הנדסה בנאית, מחייב שהמבצע, הקבלן, יהיה מצויד ברישיון מרשם הקבלנים.

כיום רשומים בפנקס הקבלנים המנוהל על ידי רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון, כמעט 12 אלף קבלנים. בבסיס כל רישיון שכזה ניצבים לרוב שני עובדים, שני מומחים, שמכונים בחוק 'עובדים אחראים'. עובדים אלה, המומחים בתחומם, נבדקים ומאושרים באופן אישי על ידי ועדת מומחים מטעם רשם הקבלנים כתנאי למתן רישיון קבלני על בסיס כישוריהם.

בענפים הראשיים - בנייה, עבודות עפר, תשתיות וכבישים וכו' - ההכשרה המקצועית הנדרשת מהמומחים היא אחת מהחלופות הבאות: הכשרה הנדסית כמהנדס, הכשרה כהנדסאי או הכשרה כמנהל עבודה, ולצד ההכשרה הפורמלית ניסיון של שנים בביצוע עבודות הנדסה בנאיות.

תקנות רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות (סדרי רישום), תשמ"ח-1988, קובעות מספר תנאים שחובה לקיימם, עת נבחנת בקשה לאשר רישום קבלן על בסיס העסקה של עובדים אחראים, ובעיקרם התנאי לפיו הקבלן מקיים קשר קבוע עם העובדים האחראיים והוא מעסיק אותם במשרה מלאה.

מבחינת תחומי האחריות של אותם עובדים אחראים, מוטל עליהם תפקיד של פיקוח מקצועי צמוד על ביצוע כל עבודות ההנדסה הבנאיות, שהקבלן מבצע, מתחילתן ועד סיומן. כמו כן, חובה כי העובדים האחראים יהיו חלק מהמערך הניהולי, הביצועי של הקבלן. 

בהיבט האחריות, קובעות התקנות כי המפקחים מטעם הקבלן נושאים במלוא האחריות ההנדסית על כל פעולותיו המקצועיות של הקבלן כקבלן לעבודות הנדסה בנאיות.

אחת לשנה מחויב הקבלן להמציא לרשם הקבלנים תצהיר המפרט את עבודות ההנדסה הבנאיות שביצע מיום רישומו או מיום תצהירו האחרון וכן תצהיר של כל אחד מהמפקחים מטעמו, כי הם מועסקים על ידי הקבלן ופירוט תפקידיהם בעבודות ההנדסה הבנאיות שביצע אצל הקבלן. קבלן שלא המציא במועד את התצהירים האמורים, יראוהו כמי שחדל להעסיק אותם מפקחים ורישומו בפנקס יבוטל.

במקרה של תאונה באתר בנייה, ראוי שגורמי האכיפה המוסמכים יקבלו, כבר בשלב הראשוני, מידע מהעובדים האחראים שפיקחו או שהיו אמורים לפקח על אתר הבנייה בהתאם לתנאי הרישיון הקבלני. אין ספק שהעובדים האחראים יכולים לסייע בקבלת תמונה רחבה יותר על אופן ניהול האתר ועל המחדלים שהובילו לפגיעה בחיי אדם. ככל שיתברר כי הקבלן או העובדים האחראים לא מילאו את תפקידם כנדרש - למשל הקבלן לא העסיק אותם כמתחייב או העובדים האחראים לא ביצעו פיקוח מקצועי כמתחייב - ניתן לשקול הטלת סנקציות מכוח דיני רישום קבלנים, לרבות פסילת רישיון הקבלן.

הכותב הוא יועץ משפטי לרשם הקבלנים לשעבר