בג"ץ מאפשר את בניית מתחם התחזוקה הענק של הרכבת ליד רמלה

זאת אחרי הקפאה של שנה • עיריית רמלה ומפעל המלט נשר טענן בעתירה כי לות"ל לא הייתה סמכות לאשר את התוכניות, אך עתירתם נדחתה

מתחם התחזוקה של הרכבת ליד רמלה / הדמיה: ברחנא אדריכלים ובוני ערים
מתחם התחזוקה של הרכבת ליד רמלה / הדמיה: ברחנא אדריכלים ובוני ערים

רכבת ישראל קיבלה אור ירוק מבג"ץ להקמת מתחם תחזוקה חדש, סמוך למפעל נשר ברמלה. בג"ץ דחה עתירה שהגישה עיריית רמלה יחד עם מפעל המלט נשר, שהטענה העיקרית בה הייתה היעדר סמכות לות"ל לאשר את התוכניות.

בעיריית רמלה טענו גם כי מתחם התחזוקה, ובו מתקן שטיפה גדול, יגרום למפגע רעש עבור תושבי העיר. מפעלי נשר ביקשו להמשיך ולהשתמש בחלק משטחי המתחם, בהם מאוחסנים כיום חומרים גלם.

השופט אליקים רובינשטיין, ששפט כחלק מהרכב בראשו עמדה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, כתב בפסק הדין כי "ניתן כמובן להבין ללב העותרות, הסבורות כי המתקנים הנדונים אינם משרתים את האינטרסים שלהן", אך הוסיף כי "כל רשות מקומית מעוניינת כמובן בקו רכבת ובתחנת רכבת שישרתו את תושביה, אך נראה כי אף רשות אינה מעוניינת 'לארח' מתקני תחזוקה ותפעול, וכל אחת מעדיפה כי אלה ימוקמו במקום אחר, 'לא בחצר האחורית שלי'. זהו אפוא תפקידם של מוסדות התכנון המוסמכים לקבוע את המקום המתאים ביותר למתקנים אלה. ומשלא נמצא פגם חוקי בהחלטות שהתקבלו, אין מקום להתערבותנו". 

רכבת ישראל יוצגה בהליך זה על-ידי עו"ד טלי ענבר-גולן ממשרד בלטר, גוט אלוני ושות', שעבדו יחד עם היועצת המשפטית של הרכבת, עו"ד הילה שמיר. 

מתחם התחזוקה של הרכבת ליד רמלה / הדמיה: ברחנא אדריכלים ובוני ערים
 מתחם התחזוקה של הרכבת ליד רמלה / הדמיה: ברחנא אדריכלים ובוני ערים

העתירות שהוגשו במרץ 2018 עיכבו בכשנה את הקמת המתחם, שמכונה "רג"מ-לוד" ומיועד להחליף את מתחם התחזוקה בתחנת בני-ברק, בין היתר. שטחו יהיה כ-3,000 דונם, וההשקעה בהקמתו תהיה כ-6 מיליארד שקל. במתחם יהיו מוסכים, מתקני שטיפה וגם מסילות דיור לחניית רכבות שלא בשעות השימוש. המתחם יוקם לצד מפעלי נשר ברמלה ויחובר להרחבה של מתחם התחזוקה הקיים בלוד, סמוך לתחנת הרכבת של העיר.

הקמת המתחם היא חלק מתוכנית 2040 של הרכבת, שכוללת גידול במספר מערכי הרכבות (מ-139 בשנת 2020 ל-511 בשנת 2040) וגידול משמעותי בכמות הנסיעות השנתית (מ-59.6 מיליון נסיעת בשנת 2016 ל-300 מיליון בשנת 2040). הגידול המשמעותי בכמות הרכבות והנסיעות מצריך הקמה של מתחמי תחזוקה ו"דיור" חדשים.