כך נהגי אובר וליפט מרמים את המערכת כדי להעלות את מחירי הנסיעות

על פי הדיווח, מספר פעמים בכל לילה, כל נהגי ליפט ואובר הפועלים בנמל התעופה בווירג'יניה מכבים באופן מתואם את האפליקציות בו זמנית לדקה או שתיים, על מנת שהאפליקציה תקבל מצג לפיו אין נהגים פנויים בסביבה, ותביא לעליית מחירים • לדברי הנהגים, המניפולציה שהם מבצעים על האפליקציות היא דרכם להיאבק בחזרה בקיצוצים בשכרם ובעמלות המופרזות

מונית של אובר. העיר המארחת של משרדיה טרם נקבעה / צילום: shutterstock
מונית של אובר. העיר המארחת של משרדיה טרם נקבעה / צילום: shutterstock

נהגי אובר וליפט בנמל התעופה רונלד רייגן בווירג'יניה "מרמים" את אפליקציות שיתוף הנסיעות על מנת שיוכלו לקבל מחיר גבוה יותר עבור הנסיעות שהם מבצעים, כך דווח לאחרונה באתר החדשות המקומי של וושינגטון WJLA, המשתייך לרשת ABC האמריקאית. מספר פעמים בכל לילה, כל נהגי ליפט ואובר הפועלים בנמל התעופה מכבים באופן מתואם את האפליקציות בו זמנית לדקה או שתיים, על מנת שהאפליקציה תקבל מצג לפיו אין נהגים פנויים בסביבה, ותביא לעליית מחירים. אותה עליית מחירים משרתת את הנהגים כשהם מדליקים מחדש את האפליקציות.

לפי הדיווח, מגרש החניה מחוץ לשדה התעופה מתמלא לפעמים ב-120-150 נהגים למשך שעות, שממתינים לשעות הערב העמוסות במיוחד מבחינת ביקוש לנסיעות. הנהגים מתלוננים שחברות שיתוף הנסיעות לא משלמות להם מספיק, כאשר אובר למשל לוקחת מהם עמלה של 35-40% על נסיעות שהם מבצעים, וטוענים שאחרי שלוש שנים של קיצוצים בשכרם, דבר שהוביל את חלקם למצב כלכלי קשה, המניפולציה שהם מבצעים על האפליקציות היא דרכם להיאבק בחזרה.

לדברי הנהגים, הכיבוי מתבצע לפי לוח הטיסות, ולפני שמטוס צפוי לנחות, הם מכבים סימולטנית את האפליקציות, מה שמוביל לעליית מחירים של בין 10 ל-19 דולר לנסיעה. המחיר הסטנדרטי עבור איסוף נוסעים בשדה התעופה בשעת השיא של התנועה הוא 4 דולר לנסיעה.

ליפט מסרה בתגובה לפרסום ב-WJLA כי היא "לוקחת כל האשמה בהונאת המערכת ברצינות מאחר שהיא מפרה את תנאי הקהילה שלנו. המשכורת לשעה של נהגי ליפט עלתה ב-7% בשנתיים האחרונות, והנהגים הרוויחו מעל 14 מיליארד דולר מאז השקת השירות. בממוצע נהגי ליפט מרוויחים מעל 20 דולר לשעה". אובר טענה כי "ההתנהגות הזו אינה נפוצה ואינה מותרת בפלטפורמה שלנו, ויש לנו חסמים טכניים כדי למנוע ממנה לקרות".

לפני מספר שנים, שתי סטודנטיות מהטכניון הצליחו במסגרת פרויקט מחקר לרמות גם את המערכת של וויז, כאשר בנו מערכת הגורמת לאפליקציה לדווח על פקקים מדומים. התוכנה יצרה אלפי משתמשי וויז פיקטיביים עם מיקום GPS שגרם לווייז לחשוב שמדובר בפקק.