עוד רבעון הפסדי לאלרון; מניית החברה איבדה יותר ממחצית שווייה בשנה האחרונה

זרוע ההשקעות בטכנולוגיה של דסק"ש סיימה את הרבעון הראשון של 2018 בהפסד של 4.9 מיליון דולר וזאת בהמשך להפסד של 15.8 מיליון דולר שרשמה ב-2018 כולה •

מניית חברת אלרון  איבדה היום עוד כ-2% מערכה והשלימה צניחה של 54% בתוך שנה, לאחר שהחברה דיווחה על הפסד כבד ברבעון הראשון של 2019. אלרון, זרוע ההשקעות בטכנולוגיה של קבוצת דיסקונט השקעות (דסק"ש), סיימה את הרבעון הראשון של 2018 בהפסד של 4.9 מיליון דולר וזאת בהמשך להפסד של 15.8 מיליון דולר שרשמה ב-2018 כולה.

אלרון עוסקת בהשקעות בחברות סטארט-אפ מתחומי המכשור הרפואי, הגנת הסייבר, טכנולוגיית המידע ותוכנה לארגונים. החברה פועלת הן בהשקעות ישירות והן באמצעות החברה הבת (50.1%) אר.די.סי, בה שותפה אלרון עם החברה הממשלתית רפאל.

השחיקה במחיר מניית אלרון בשנה האחרונה הובילה את בעלת השליטה, דסק"ש, לרכוש במהלך נובמבר-דצמבר אשתקד מניות של אלרון בכ-31 מיליון שקל ולהגדיל את ההחזקה בה ל-59.5%. עם זאת, מאז ירדה אלרון ביותר מ-35 ודסק"ש מופסדת על הנייר ביותר מ-10 מיליון שקל על השקעה זו.

הפסדיה האחרונים של אלרון צמצמו את ההון העצמי שלה המיוחס לבעלי המניות ל-73.3 מיליון דולר, נכון לסוף מארס 2019, וזאת בהשוואה להון עצמי של 87.5 מיליון דולר שהציגה החברה בסוף מארס 2018. במהלך הרבעון הראשון לא ביצעה אלרון השקעות חדשות, בעוד שאר.די.סי ביצעה השקעות בהיקף של 7.5 מיליון דולר, ומנגד זכתה להחזר השקעה של 1.8 מיליון דולר בגין שחרור פיקדון שהופקד בנאמנות בעקבות מכירת קלאודין ב-2017.

מלאי המזומנים נשחק

השקעות אר.די.סי ברבעון הראשון כללו הזרמה של עוד 5 מיליון דולר לחברת הפורטפוליו פוקרד וכן השקעה ראשונה של 2.5 מיליון דולר בחברת סיעתא תמורת 21% ממניותיה. סיעתא מפתחת ומשווקת פתרונות טכנולוגיים עבור סוכנויות וחברות ביטוח, שמשמשים להערכת הסיכון הטמון בפוליסת סייבר לעסקים קטנים ובינוניים.

השקעות אלו הגיעו בהמשך להשקעות של 18.6 מיליון דולר שביצעה אר.די.סי ב-2018 כולה. אלרון, ששמרה כאמור על קופתה ברבעון הראשון, ביצעה אשתקד השקעות בהיקף של 7.8 מיליון דולר.

ההשקעות השונות שביצעו שתי החברות ב-15 החודשים האחרונים, והיעדר אקזיטים מהותיים בתקופה זו, שחקו את מלאי המזומנים שברשותן. נכון לסוף מארס החזיקה אלרון במזומנים בשווי של 18.8 מיליון דולר, בעוד שבידי אר.די.סי נותרו מזומנים בשווי של 29.4 מיליון דולר לאחר שתי ההשקעות האחרונות.

ההשקעה בפוקרד, לאן?

פוקרד, שמפתחת מערכות לאבחון אוטומטי ומהיר של מחלות זיהומיות באמצעות טכנולוגיה אופטית, היא אחת החברות המרכזיות בפורטפוליו של אלרון ואר.די.סי. לאחר ההשקעה האחרונה מחזיקות אלרון ואר.די.סי ב-45% וב-26% ממניות פוקרד, בהתאמה.

פוקרד הייתה אמורה להתחיל ולסיים כבר אשתקד ניסוי קליני במערכת שפיתחה, אולם עיכובים בהשלמת הפיתוח הביאו את החברה להחליט שלא לבצע את הניסוי הקליני בשלב זה. החלטה זו צפויה להביא בין השאר לחיסכון משמעותי בהוצאות פוקרד לתקופה הקרובה, אולם היא גם תחייב את אלרון ואר.די.סי לבחון את המשך ההשקעה בפוקרד. זאת, בין השאר לאור תוצאות התקדמות מאמצי הפיתוח, הקליניקה והרגולציה, ויכולתה של פוקרד לגייס הון משותפים נוספים.

יש לציין כי הניסוי הקליני של פוקרד, והאפשרות להצלחה בו, היו אחד משני הגורמים המרכזיים לאופטימיות ששרתה בתחילת 2018 על מנהלי אלרון ומשקיעה. עם זאת, הניסוי לא בוצע לבסוף, וגם הגורם השני לא הלהיב לפי שעה את המשקיעים.

מדובר על הניסוי קליני שערכה חברת ברינסגייט, שאלרון מחזיקה ב-30% ממניותיה, במערכת לטיפול בשבץ מוחי חסימתי. הניסוי נערך ב-1,000 חולים שהוגדרו כאוכלוסייה כללית, כאשר 520 מתוכם הוגדרו כתת אוכלוסייה של חולים עם שבץ קורטיקלי (קבוצת חולי CCI), שנחשב לחמור יותר.

באוכלוסייה הכללית לא עמד הניסוי ביעד האפקטיביות, בעוד שבקבוצת חולי CCI נקבע כי נרשמה חריגה שולית מסף המובהקות הסטטיסטית שנדרש לקבוצה זו. עם זאת, מסקנת ועדת ההיגוי של הניסוי היתה שבקרב חולי שבץ חסימתי אקוטי עם CCI, טיפול אמצעות גירוי בטווח של 24 שעות מקרות השבץ, מפחית את חומרת הנכות שנגרמת עקב השבץ.

בעקבות המסקנה הודיעה בריינסגייט כי בכוונתה להגיש ב-2019 את המערכת לאישור הרגולטור בארה"ב (FDA) וכן לקבלת אישור שיווק באירופה (CE). כמו-כן, לאחר קבלת האישורים בכוונת בריינסגייט להתחיל תהליך לקבלת אישור שיפוי בארה"ב ובאירופה.