פאי תראפיוטיקס המפתחת תרופה לסרטן גייסה 19.7 מיליון דולר

פאי מפתחת תרופה שמקורה באוניברסיטת ג'ון הופקינס בארה"ב, ומציעה גישה חדשה לתקיפה של התא הסרטני • התרופה אותה מפתחת החברה משבשת את יכולתם של תאי הסרטן לפרק את מולקולות החלבון הפגומות, גורמת להצטברותן בתא ומובילה את התא הסרטני למוות יזום

אורי קליד / צילום: רומי קליד
אורי קליד / צילום: רומי קליד

חברת פאי ת'ראפיוטיקס (Pi Therapeutics), המפתחת תרופה חדשה לטיפול בסרטן, השלימה סבב גיוס שני בהיקף של 19.7 מיליון דולר. את הסבב הובילו קרן פונטיפקס והשתתפו בו קרן Quark Ventures הקנדית (בה שותפה הישראלית צפרירה אבנור, בעבר בכירה בחברת רוש), קרן ההשקעות בבריאות של קבוצת GF Securitires , ארקין ביו וונצ'רס - קרן ההשקעות בתרופות של קבוצת מורי ארקין, קרן Consensus Business Group) CBG), קרן ההשקעות של המיליארדר הבריטי ויקטור צ'ינגוויז, וכן קרן הביו פארמה RMGP, המשקיעה בחברות בוגרות חממת הביוטק פיוצ'ראקס.

פאי הוקמה ב-2015, וגייסה עד היום סכום כולל של 24 מיליון דולר, כולל הסבב הנוכחי. היא הוקמה כאמור בחממת פיוצ'ראקס (FutuRX), החממה הטכנולוגית הממשלתית לפיתוח תרופות בשליטת קרן אורבימד והחברות טקדה וג'ונסון אנד ג'ונסון. קרן RMGP השקיעה בחברה גם בסבב הגיוס הראשון שלה יחד עם פוניטפקס.

פאי מפתחת תרופה שמקורה באוניברסיטת ג'ון הופקינס בארה"ב, ומציעה גישה חדשה לתקיפה של התא הסרטני. התרופה פועלת על ידי שיבוש מנגנוני פינוי הפסולת של התא הסרטני. בשל קצב הגידול המהיר של התאים הסרטניים וכחלק מפעילותם הלא תקינה, מייצרים תאים אלה כמויות גדולות של מולקולות חלבון. רבים מהחלבונים הללו הינם פגומים ורעילים לתא ולולא יפונו, יגרמו למותו.

התרופה אותה מפתחת החברה משבשת את יכולתם של תאי הסרטן לפרק את מולקולות החלבון הפגומות, גורמת להצטברותן בתא ומובילה את התא הסרטני למוות יזום (אפופטוזיס). אפקט זה הינו פחות דומיננטי בתאים נורמליים מאשר בתאים הסרטניים, מה שמאפשר חלון תרפויטי משמעותי (יחס בין המינון היעיל לבין המינון הרעיל).

כיום כבר יש בשוק מספר תרופות נגד סרטן המשתמשות בהבדל הזה בקצב הצטברות החלבונים הרעילים בין התא הסרטני לבריא. תרופות הידועות כ"מעכבי פרוטאזום", מאושרות לשימוש במיאלומה נפוצה ובלימפומה של תאי מעטפת.

התרופה אותה מפתחת החברה תוקפת את המערכת במנגנון שונה מן הקיים, ולכן להערכת החברה היא עשויה להיות בטוחה יותר ממעכבי הפרוטאזום ואף לשמש במקרים שבהם התא הסרטני כבר יצר סבילות או התנגדות לתרופות אלו. כמו-כן התרופה עשויה להיות יעילה בסוגי סרטן בהם לא ניתן לטפל בעזרת מעכבי פרוטאזום, שכיום משמשות בעיקר בסרטני דם.

עד כה נבדקה התרופה בבעלי חיים ונמצאה יעילה ובטוחה לשימוש (במידה המאפשרת לה להפוך לתרופה לסרטן).

ד"ר אורי קליד, מנכ"ל פאי ת'ראפיוטיקס, מנהל את החברה שהוקמה בישראל כאמור על בסיס הטכנולוגיה האמריקאית. קליד שימש כבכיר במחלקות המחקר והפיתוח בחברת התרופות לסרטן האמריקאית Karyopharm , שפיתחה מספר תרופות לסרטן הנמצאות בניסויים קליניים מתקדמים. בעבר שימש כראש תחום הביולוגיה החישובית בחברה הישראלית-אמריקאית אפיקס.

קליד ציין היום כי הגיוס בוצע ממשקיעים מובילים ומנוסים בתחום מדעי החיים. "אנו רואים בכך ערך מוסף מהותי שיסייע להצעיד את החברה לפריצות דרך רפואיות", אמר. הוא ציין כי הגיוס הנוכחי יאפשר לחברה לסיים את תהליכי הפיתוח הפרה-קליני של התרופה ולהשלים ניסויי פאזה ראשונה-שניה (ניסויי בטיחות ויעילות ראשונים בבני אדם), להוכחת היתכנות קלינית במגוון סוגי סרטן. "תרופה שאנו מפתחים ראשונה מסוגה ואנו מאמינים בפוטנציאל שלה לספק אלטרנטיבה יעילה ובטוחה לחולי סרטן" אמר קליד.

במסגרת הגיוס, יצטרפו צפרירה אבנו מקווארק, ד"ר פיני אורבך מארקין ביו וונצ'רס, ומירב קיי מ-CBG לדירקטוריון החברה.