הייעוץ הפנסיוני בבנקים ממשיך להצטמק: אגוד, הראשון שנכנס לתחום, סוגר השבוע את פעילותו בתחום

בהתאם לתוכנית התייעלות שאושרה כבר בנובמבר הודיע הבנק לגופים הפנסיוניים: "הינכם מתבקשים לבטל ברישומיכם, החל מ-1 ביוני, את מינוי הבנק כיועץ עבור הלקוחות הרלוונטיים וכן את ייפויי הכוח, ובהתאם להפסיק את העברת עמלות הפצה לבנק"

שבי שמר / צילום: שלומי יצהר
שבי שמר / צילום: שלומי יצהר

בנק אגוד, הבנק הראשון שנכנס בעשור שעבר לתחום הייעוץ הפנסיוני, ותלה בו תקוות רבות, יצא השבוע מהתחום וביטל סופית את כל הסכמי ההפצה שקיימים בינו ובין מנהלי החיסכון לטווח ארוך. ל"גלובס" נודע כי בנק אגוד, שבניהול שבי שמר, הודיע לגופים המוסדיים על הפסקת פעילות הייעוץ, וביטול הסכמי ההפצה עמם.

מהלך זה, כפי שמפורט בדוחות אגוד לרבעון הראשון, נעשה אגב החלטת דירקטוריון הבנק שאישר עקרונות לתכנית התייעלות שמטרותיה, בין היתר, להגדיל את יחס ההון של הבנק, תוך שינויים תפעוליים ומבניים "מסוימים" בסניפים ויחידות הבנק וכן הפסקת פעילות הבנק בתחום הייעוץ הפנסיוני, "אשר אינה מהווה חלק מליבת פעילות הבנק".

אתי דן (דנגור), מנהלת תחום ייעוץ פנסיוני באגוד, כתבה במכתב שנשלח מוקדם יותר השבוע, בין היתר, כי בהתאם להחלטת בנק אגוד, תופסק פעילות הייעוץ הפנסיוני בבנק ב-31 במאי 2019... הינכם מתבקשים לבטל ברישומיכם, החל מ-1 ביוני, את מינוי הבנק כיועץ עבור הלקוחות הרלוונטיים וכן את ייפויי הכוח, ובהתאם להפסיק את העברת עמלות הפצה לבנק". האמור נוגע גם ללקוחות שמיועצים בבנק בגין קרנות השתלמות.

היציאה של אגוד מתחום הייעוץ הפנסיוני ממחישה את הקושי האדיר ואף הכישלון בהגשמת השאיפה ליצור ייעוץ פנסיוני אובייקטיבי לציבור הרחב באמצעות הבנקים, שהגו ויצרו מובילי רפורמת בכר. למעשה אגוד לא לבד, בפברואר השנה חשפנו כי לאחר שמספר היועצים במערכת הבנקאית הצטמק ביותר מ-60% מ-836 בשיא, בנק לאומי הוביל "תוכנית ייעול וצמצום" במערך הייעוץ הפנסיוני שלו. בפועל דובר על סגירת הפריסה הארצית של הייעוץ הפנסיוני הפרונטלי שלו בסניפים ושליחת עשרות יועצים (מכ-30 לקצת פחות מ-10) לתפקיד אחר בבנק. למול זאת, לאומי העביר את הייעוץ ללקוחות ואת התפעול של הייעוץ הפנסיוני מתשעה מיקומים בחרבי הארץ לשני מטות, ברמת-גן ובחיפה.

כאמור, הרבה תקוות נתלו במערכי הייעוץ הפנסיוניים שהוקמו בבנקים בעקבות רפורמת בכר, ושהחלו לפעול לפני יותר מעשר שנים. מבחינות רבות תקוות אלה נכזבו, בין היתר בגלל שעיקר הייעוץ מתמקד בקרנות השתלמות ובקופות גמל לתגמולים, ואינו כולל פוליסות ביטוחי מנהלים. תחילת הייעוץ הפנסיוני בבנקים הייתה בעקבות רפורמת בכר מ-2005, אז הוגדר לראשונה הייעוץ הפנסיוני שאינו תלוי ב"יצרנים" הפנסיוניים, שלא כמו השיווק הפנסיוני.

במהלך 2007 החלו בנקים לקבל רישיון ייעוץ פנסיוני, כשבנק איגוד היה הראשון לקבל רישיון, ואחריו גם מזרחי טפחות והבינלאומי. במחצית הראשונה של 2008 קיבלו רישיון יועץ גם בנק דיסקונט, בנק אוצר החייל, בנק מרכנתיל דיסקונט, בנק פאג"י, כשלאחריהם גם בנק לאומי ובנק ערבי ישראלי קיבלו רישיון. בראשית 2009 בנק הפועלים קיבל רישיון לייעוץ פנסיוני.

אפרופו הפועלים, בתקופה האחרונה הוא נוקט באסטרטגיה אחרת מזו של לאומי, בכל הנוגע לתחום הייעוץ הפנסיוני, כשהוא שם דגש על ייעוץ באמצעות שיתוף פעולה עם גורמי ידע חיצוניים לבנק.

בכל אופן, תקופת השיא של הייעוץ הפנסיוני בבנקים, שנרשם במהלך 2009, היו במערכת הבנקאית 836 יועצים פנסיוניים, שפעלו מכ-760 סניפים בפריסה ארצית, כשהפריסה הארצית הנרחבת הזו נשמרה גם בשנתיים שלאחר מכן. למעשה, מאז 2011 התחום קטן משמעותית, והוא ממשיך להצטמק. נכון לסוף 2017 ניתן יעוץ פנסיוני בבנקים לכ-409 אלף איש, שלהם נכסים בהיקף של 156 מיליארד שקל.

הרווח הרבעוני של הבנק קטן ל-30 מיליון שקל

בד בבד פרסם היום הבנק את דוחותיו לרבעון הראשון ב-2019. במסגרת זו דיווח אגוד כי הרווח הנקי הרבעוני הסתכם בכ-30 מיליון שקל, ירידה של כ-23% לעומת רווח של 39 מיליון שקל. התשואה להון של הבנק עמדה ברבעון הראשון השנה על 4.8% בקצב שנתי, לעומת 6.3% ברבעון המקביל.

היקף האשראי שהבנק מעמיד לציבור של הבנק גדל בכ-3% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, ביחס לסוף 2018 מדובר בגידול של 5.1% בהיקף האשראי לציבור של הבנק. למול זאת פקדונות הציבור בבנק קטנו מתחילת השנה הנוכחית בכ-2% כשבהשוואה לרבעון המקביל אשתקד מדובר בירידה חדה אף יותר, של כ-3%.

בבנק מסר עם הדוחות כי "במהלך הרבעון הראשון של שנת 2019 המשיך הבנק ביישום צעדי התייעלות אשר במרכזם תכנית פרישה מרצון אותה אישר דירקטוריון הבנק בשלהי שנת 2018 . התכנית תיושם בעיקרה עד סוף 2019". עוד הם פרסמו כי הרווח ממגזר משקי בית הסתכם ברבעון הראשון השנה ב-6 מיליון שקל, לעומת הפסד בהיקף דומה ברבעון המקביל אשתקד.