בדרך חזרה מהעבודה וגם לים בשבת בבוקר: אלה דפוסי השימוש בקורקינטים בתל-אביב

שנה אחרי שהחלה השכרת קורקינטים בתל-אביב, בשבוע הבא תפרסם עיריית תל-אביב לראשונה מסמך הסדרה מקיף לפעילותם • לכן, מפרסמת חברת ליים (Lime) נתונים על השימוש הרחב בקורקינטים, בניסיון להוכיח את נחיצותם

יניב גודר מנכ"ל ליים / צילום: אלעד מלכה
יניב גודר מנכ"ל ליים / צילום: אלעד מלכה

שנה אחרי שהחלה השכרת קורקינטים בתל-אביב, בשבוע הבא תפרסם עיריית תל-אביב לראשונה מסמך הסדרה מקיף לפעילותם. מעבר להנחיות על החנייה וההעמדה של הקורקינטים, והחיוב לפעול בכל חלקי העיר, במפעילי הקורקינטים חוששים מהגבלות שתטיל העירייה על מספר הכלים שיכולה כל חברה להציע, כדי להימנע מהצפת השוק.

לכן, מפרסמת חברת ליים ( Lime ) נתונים על השימוש הרחב בקורקינטים, בניסיון להוכיח את נחיצותם. ליים האמריקנית הגיע לישראל בפברואר האחרון, ומפעילה לטענתה כ- 3000 קורקינטים. לפי הערכות, בירד וליים הן החברות הגדולות בשוק, כשלצידן פועלות Wind והשחקנית החדשה Leo הישראלית. בתל אביב פועלות גם שתי חברות להשכרת אופניים- מובייק ושירות תל-אופן הותיק יותר.

לפי מפות שהגיעו לידי "גלובס", שיא הביקוש להשכרה הוא לאורך חוף הים, במרכז העיר ולאחרונה לאורך שדרות ירושלים ביפו. הביקוש בדרום תל-אביב דווקא מוכיח את חשיבות הרגולוציה- לפני שעיריית תל-אביב הכריחה את חברות הקורקינטים להציע שם את שירותיהן, והן נמנעו לעשות זאת ולא אפשרו לסיים נסיעה באזורים נרחבים של יפו ובדרום תל-אביב. ביקוש נרחב יש גם בסביבות תחנות הרכבת ובשדרות רוטשילד.

השעות בהן הדרישה לקורקינטים היא הגבוהה ביותרבימי חול הן בין 16:00 ל- 18:00 , כלומר, בסיום יום העבודה. בבוקר יש שיא נוסף, ונמוך יותר בביקוש, בין 8:30 ל- 9:30 . בחברה לא מוצאים הבדלים בביקוש בין ימי החול, אך הימים בהם הקורקינטים עובדים קשה יותר הם שישי ושבת, בהם אין תחבורה ציבורית. השעות 9:30-11:30 הן שעות שיא נוספות.

מספר הנסיעות היומי הממוצע לקורקינט הוא מעל 5 , ובכל נסיעה הוא גומא 2.5 ק"מ. משך הזמן החציוני לנסיעה הוא 10 דקות, אך בחברה לא מוכנים לבצע לפרסם את ממוצע משך הנסיעה. נסיעה של עשר דקות תעלה לרוכב עשרה שקלים, יותר מאוטובוס אך פחות ממונית.

נתון נוסף אותו לא חולקים בליים הוא משך החיים של כל קורקינט. לפי נתונים שפורסמו בארה"ב, חברות השכרות הקורקינטים צריכות להחליף את הקורקינט (שמחירו עבור ליים הוא כ- 2000 שקל, לפי פרסומי החברה) פעם בחודש, סכום שאותו בקושי מכסות ההכנסות ממהשכרה. אם משקללים גם את ההוצאות, כולל תשלום למטעיני הקורקינטים, נראה שקשה להגיע לרווחיות בענף החדש של השכרת קורקינטים. עם זאת, בחברות מתחילים להצטייד בקרוב בקורקינטים חדשים ועמידים יותר, כאלה שנבנו במיוחד להשכרה, וכך אולי יוכלו להגיע לרווחיות.

יניב גודר, מנכ"ל ליים ישראל, אומר כי "תושבי גוש דן מראים לנו את רמת הביקוש שלהם לקורקינטים של LIME כאשר 1 מכל 5 אנשים בתל אביב השתמש בשירות שלנו.

כחברה, אנו מקפידים להקשיב לצרכי העיר ולהיות פתוחים לביקורת שעולה מצד התושבים. עם זאת, אנו רואים את עצמנו כחלק בלתי נפרד מהמרחב העירוני, ולכן יש לקחת בחשבון את כלל התושבים - אלו שמעלים ביקורת, אך גם את אלו אשר נהנים מהשירות".