"כחול לבן יוכלו להצטרף לממשלת ימין אם יפסיקו הווטו על נתניהו"

השר צחי הנגבי: "ממשלות המשקפות את הקונצנזוס עדיפות על ממשלות שהישרדותן תלויה ברסיסי מפלגות"

צחי הנגבי / צילום: תמר מצפי
צחי הנגבי / צילום: תמר מצפי

השר צחי הנגבי אומר ל"גלובס" כי הגיעה העת שבכחול לבן יחזרו בהם מהאשליה שיוכלו להכתיב את זהותו של יו"ר הליכוד. לדבריו אם יחזרו בהם מהווטו האישי שהטילו על נתניהו יוכלו, אם ירצו, להצטרף לממשלת הימין שבדעת הליכוד לכונן לאחר הבחירות. הוא הוסיף כי הכוונה היא להקים ממשלת ימין הרמונית וכחול לבן יוכלו להצטרף אם יקבלו את קווי היסוד שלה.

"מניסיוני בחמש ממשלות למדתי שממשלות המשקפות את הקונצנזוס עדיפות על ממשלות שהישרדותן תלויה ברסיסי מפלגות". הוא הזכיר את הדוגמאות של ממשלות הימין שבהן היו גם חברים מהמחנה היריב כמו אהוד ברק וציפי ליבני בממשלות נתניהו הקודמות, בן אליעזר בממשלת שרון וכן מנחם בגין בממשלת לוי אשכול.

עוד אמר כי אינו רואה בעיה עם המפלגות הדתיות, שכן אלה מבקשות לשמר את הסטטוס קוו ואם הליכוד כמפלגה חילונית ליברלית יכול לחיות עם זה, גם אחרים יכולים. הוא הוסיף כי בכחול לבן יש אכן אנשי ימין מובהקים כיעלון והאוזר, אבל חבריהם להנהגה, גנץ ואשכנזי, לא הראו קשר להשקפת עולם כלשהי.

בתשובה לשאלה אמר הנגבי כי לא דיבר על דעת ראש הממשלה נתניהו. ועם זה, זהו קול בולט ראשון בליכוד המצדד בפומבי בממשלה רחבה על פני ממשלה התלויה ברסיסי מפלגות, אם כי גם הוא הדגיש שצירוף כזה צריך להיות על פי קווי היסוד של מפלגת ימין.

מהליכוד נמסר, כי "דבריו של השר הנגבי נאמרו על דעתו. הליכוד וראש הממשלה רוצים להקים ממשלת ימין חזקה בהובלת ליכוד גדול ובהנהגת נתניהו, כפי שהעם בחר".

חבר הכנסת אביגדור ליברמן האשים בראיון בחדשות 12 את נתניהו כי ניהל משא ומתן מאחורי גבו עם מפלגות השמאל עוד בטרם החל המשא ומתן עם ישראל ביתנו.

לדברי ליברמן, "מה שמספק אותי זה שהוכחנו שאצלנו מילה זו מילה. אנחנו עומדים מאחורי העקרונות וההבטחות שלנו. הסיפור של חוק הגיוס התחיל הרבה לפני שהיו בחירות באופק". בתגובה לטענות החריפות שהושמעו נגדו ונגד סיעתו בימים האחרונים, השיב: "הכל שקר וכזב, הגשנו תביעה נגד ישראל כ"ץ".

לדבריו, אין לו שום עניין אישי עם נתניהו. "אני לא סוגר חשבונות. הכל תלוי בקווי היסוד. אם לא נעביר את חוק הגיוס באותו נוסח מקורי - לא ניתן לזה יד". אחרי שנשאל האם הוא רואה את עצמו בעתיד בתפקיד ראש הממשלה, השיב ליברמן: "אני רואה את עצמי עומד בראש המפלגה שלי. צריך להצליח. מעולם לא אמרתי שהחלום להיות רה"מ מסנוור אותי. נעשה את המקסימום, נביא מספיק מנדטים - נשקול. לא נביא? נישאר מציאותיים".

בינתיים, לפי דיווח של ספי עובדיה בחדשות 13, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל לבצע שינויים בממשלת המעבר שתכהן עד הבחירות שיתקיימו בספטמבר. לפי הדיווח בשיחות פנימיות עם יועציו עלתה האפשרות למנות את זאב אלקין לשר העלייה והקליטה - זאת במסגרת מלחמת החורמה שהכריז ראש הממשלה על יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. גלנט ייאלץ לוותר על התיק שניתן לו בתמורה לעריקתו ממפלגת "כולנו" לפני כמה חודשים, וככל הנראה יקבל תפקיד בכיר יותר - אשר לא ידוע לפי שעה. עוד נאמר בדיווח כי נתניהו שוקל גם לפטר את השרים בנט ושקד, ולהעביר את התפקידים הבכירים לחברי מפלגתו.

גורם בכיר בליכוד אמר ל"גלובס" כי נתניהו מקיים התייעצויות עם חברי הנהגת המפלגה בנושאי איוש תפקידי השרים אך אין הצעה קונקרטית. הגורם ציין כי גלנט מחזיק בתפקיד זמן לא רב, וכי את הקמפיין במגזר דוברי הרוסית ניתן לנהל בדרך מתוחכמת יותר.